passfattning

H

HoppFantasten

passfattning? finns det något sånt? hur får man annars upp islandshästen i pass?

okunnig/tacksam för svar. :)

Inte en fattning, men väl en läggning. Enkelt förklarat, fast sen är det lite individuellt från häst till häst. Man försätter hästen tillfälligt ur balans i galopp, rätar upp hela ekipaget och går i väg i flygande pass.

Dessa moment skall ske utan avbrott i en följd, och med så små och fina hjälper som möjligt. Fast här kan det bli mycket individuellt, vissa hästar har mycket lätt för läggningen och andra inte.

När jag hade min foderhäst, som var lätt att lägga i pass, gjorde jag ungefär såhär:

Red i ett ganska sansat galopptempo, sedan en något kraftigare halvhalt än "vanligt", där jag verkligen "satt till" ordentligt med sätet, och tog lite mer i den ena tygeln (höger om hästen gick i höger galopp, vänster om hästen gick i vänster galopp). Sedan drivning med skänklar och säte in i passen. För att bibehålla passen behövdes viss drivning med sätet, samt ibland mycket lätta halvhalter för att förhindra hästen från att "ramla ner" i galopp.

Ska jag vara riktigt ärlig, ha någon med som har erfarenhet av passläggningar. Görs den på fel sätt och på fel typ av häst, kan detta ge problem i gångarter senare. Så första gången är det alltid bra att ha någon erfaren med, samt att man vet att hästen är tillräckligt stark för detta.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: Ajda
·
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
197
Senast: Tassa
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka