Sv: Passet

Om man ska följa reglerna som finns så ska alltid passet finnas där hästen finns. alltså ska man ha passet med om tar en häst på foder. Nu är det inte alla som gör det det ändå.
Passet kommer till användning vid veterinärvård och behandling med vissa prepparat, vid tävlingar och om hästen av någon anledning skulle bahöva slaktas.

När kommer passet till andvändning?
Om man ska ta en häst på foder, ska man be att få med passet då? :confused:

ja du ska be att få med passet. passet ska följa hästen-inte ägaren.
hästens identitet ska alltid kunna styrkas, vid tävling, veterinärvård (och det kan behövas väldigt akut så du inte hinner ringa ägaren och be denne komma med det)
reglerna säger att pass alltid ska finnas med vid djurtransport- och det gäller även 10-minuters turen till ridhuset eller träningen.
visst, det är inte många som omsätter dessa regler i praktiken (jag har nog inte tagit med passet en enda gång jag tränat.. och det finns massor som inte ens har pass till sin häst.), men principen är väl att rätt ska vara rätt?;)

lycka till med nya foderhästen!

Ta med passet, som de andra har sagt så ska den ju finnas vid hästen och dessutom är det ju bättre att ta det säkra före det osäkra så att säga.

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar