Passera vatten?

Sandri

Trådstartare
Hej!
Tänkte åka på en pp på endast 18 km bara för att få en liten inblick i det hära med distans, det verkar väldans roligt!:rofl: Men har sett många bilder med distansekipage som passerar olika sorters vattendrag av olika slag (alltså inte små vattenpölar, utan större å bredare bäckar) Förekommer dessa på dom kortare pp sträckorna med? Jag har nämligen problem med att ens få min lilla arakille att trampa i en vattenpöl!:crazy: Detta är förstås ngt jag ska träna bort hade jag tänkt, har inte haft så länge än... Men tror ni det förekommer mycket vatten på en kort pp sträcka?
Tacksam för svar!
/Sandra

Sv: Passera vatten?

Det är väl olika om det förekommer eller ej.
Försök träna på att få hästen att gå i vattenpölar.

Vilken ritt har du tänkt rida?

/Linnea

Jaa vi har allt börjat träna på det. han tycker att vatten är jättehemskt... Men det är ett framsteg att han går över vattenpölar nu;) hehe. Vi tänkte bara testa på 18 km på hökenesåsritten den 10 maj. Så vi hoppas på inte allt för mycket vatten:p
/Sandra

jag får inte helelr igenom min arab i vatten, varken pölar eller bäckar hemma, hon är verkligen hopplös trots ÅR av träning.
Men på tävlingarna har hon faktiskt inte brytt sig så mycket, hon vill mest hänga efter alla andra;)

jag får inte helelr igenom min arab i vatten, varken pölar eller bäckar hemma, hon är verkligen hopplös trots ÅR av träning.
Men på tävlingarna har hon faktiskt inte brytt sig så mycket, hon vill mest hänga efter alla andra;)

Hehe okej, sedär inte bara min som e så fjantid då;) Vi får hoppas att han som din bara hänger efter de andra då :D

ja tror adrenalinet tar över lite faktiskt. Hon brukar vara fjantig vad gäller broa också. När vi var på en ritt såg jag en hel hög med hästar framför mig, säkert 10-15 stycken, då ville ingen av dem gå över en bro, min tramspotta till arab som avskyr broar klapprade över direkt och sen följde alla dom andra efter också:D det såg så fräckt ut

Nämen va bra :D Då får vi hoppas att han faller för grupptrycket;) Å följer efter de andra hästarna över vattnet:smirk: vi får se hur det går! :rofl: Själv lite nervös, aldrig "tävlat" (oken nu är det bara en pp men ändå) innan, så vi får hoppas det att går bra! :bump:
/Sandra

Klart det kommer gå bra! Min förra häst gick aldrig närmare en träbro än 20 meter hemma, men på tävling, då gick det minsann utmärkt... Samma sak med bilar, och "stora vatten", han var riktigt skraj för dem (troligt synfel). Sen är det klart att det blev lite mer djävlar anamma i mig också på tävling...:devil:
Ha det så skoj!!!:)

hehe.. okej hoppas min häst oxå är sån då:cool:.. Vore ju tråkigt om blir fast innan mål pga. en bäck lixom:crazy: hehe. Ni distansmänniskor som har koll, bör jag tänka på något speciellt nu när det nästan bara är en månad kvar?:bump: *Tycker detta ska bli jättekuul!*:D
/Sandra

Jag kan inte minnas att det var några vattendrag att passera på Hökensås någon av de två gånger jag ridit där.
Enda gången jag (eller rättare sagt min häst) varit tvungen att passera genom vatten har nog varit på Nybygget -06 och Tingstäde samma år.

Jag kan inte minnas att det var några vattendrag att passera på Hökensås någon av de två gånger jag ridit där.
Enda gången jag (eller rättare sagt min häst) varit tvungen att passera genom vatten har nog varit på Nybygget -06 och Tingstäde samma år.

Tack så mycket! :) Låter som vi kanske kommer klara oss helskinnade trots allt då;)
/Sandra

Minns inte heller några vattendrag på Hökensås, bara att det var lite lerigt och därmed vattenpölar.
Tingstäde var rena rama Atlanten i fjol. :P

Min arab är väl inte världens modigaste han heller, men på tävling skulle han nog gå genom eld bara han såg en häst på andra sidan. Över lag skärper han tills sig något enormt på tävlingar. Hemma kan han köra med tvärstopp-vända mitt i en galopp eller enorma luftsprång beroende på en skrämmande K-brunn på marken. Inga såna grejer förekommer på tävlingar.

I värsta fall får du hoppa av och leda över. Det är tillåtet. Man gör väl inte så hemma, utan då tar man diskussionen. Men när det är tävling har man nog inte den tiden...Jag tror också att det blir annat drag i hästen när han är borta och framför allt när han har andra hästar framför sig.

Jag har haft problem innan med min dam också. det har dock gått över men om jag har förstått allt rätt kan man oftast hitta andra vägar runt "problemen" på tävlingar. Läste det någonstans att det ska finnas.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 800
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 780
Senast: mackan
·
Distans Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör...
Svar
4
· Visningar
4 052
Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 689
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka