Passdatum USA

Lena Furberg

Trådstartare
Kryptisk titel, men... Jag har just bokat flyg till New York och ser att passet går ut drygt 3 månader efter hemresan. Har det nån betydelse? Jag tycks minnas att man behöver en viss marginal i passet men har aldrig tidigare behövt fundera då marginalen alltid varit större.

Och ESTA:t, du store tid. Hur länge räcker ett sånt? Mitt är nog 5 år gammalt.....

Det märks att jag levt stillsamt hemmaliv ett tag.....

ESTA är bara giltigt i två år så det behöver du förnya. Jag tror inte att passet måste vara giltigt en viss tid efter hemresan om passet är svenskt, det är olika för olika länder så jag vågar inte svära på att det är så.

Kryptisk titel, men... Jag har just bokat flyg till New York och ser att passet går ut drygt 3 månader efter hemresan. Har det nån betydelse? Jag tycks minnas att man behöver en viss marginal i passet men har aldrig tidigare behövt fundera då marginalen alltid varit större.

Och ESTA:t, du store tid. Hur länge räcker ett sånt? Mitt är nog 5 år gammalt.....

Passet behöver vara giltigt hela resan men det finns inga krav på att det ska vara giltigt en viss längd efter hemkomst.
ESTA gäller väl 2 år (har jag för mig men det kan vara fel).

Jag tror detta är såna frågor då det behövs kollas upp mer än bara Buke
trist om du får problem pga någon hade gammal eller fel info på Buke..

Var precis i Danmark med jobbet. Vi fick besked om att passet INTE fick vara äldre än 9,5 år. Är det är så inom EU så är det väl troligt att det är så till USA.

Esta går snabbt att fylla i online och är gratis eller billigt, minns inte.
Det håller i 2 år.

Det är säkert bra om ditt pass är giltigt 6 månader efter hemkomst men minns inte om det är ett krav för just USA men många länder har det som krav.

Jag förnyade mitt pass för ett år sedan och det tog 5 dagar att få det nya (men kan ta upp till 14 dagar). Jag hade inte chansat.

Jag var med om detta i höstas när jag åkte till USA. Mammas pass sträckte sig till bara några veckor efter hemresan. Det var inga problem, men pga detta kunde hon inte gå i den automatiserade ESTA-kön utan fick gå via en sån immigration officer. Men som sagt, ingen sa någonting (mer än ESTA-maskinen som varnade) och enligt ambassadens hemsida som vi kollade på då räcker det med att passet räcker till och med hemresan.

ESTA är bara giltigt i två år så det behöver du förnya. Jag tror inte att passet måste vara giltigt en viss tid efter hemresan om passet är svenskt, det är olika för olika länder så jag vågar inte svära på att det är så.

En av mina soner blev inte utslappt ur Sverige nar hans Svenska pass hade mindre an 6 manaders giltighets tid vid resans borjan.

Sa @Lena Furberg , jag skulle definitivt skaffa nytt pass innan jag akte.

Okej? Det låter ju jättemärkligt, jag kunde inte hitta någon sådan regel.

Nar jag tanker pa saken kan det bero pa att han akte till England (for vidare fard darifran) och de har regeln att du inte far aka in pa ett pass med mindre giltighets tid an 6 manader. Nu var inte han skriven i Sverige, sa det stora problemet for honom var att forklara han da for tiden var tvungen att aka till sin "hemort" for att fornya passet. Han kom ut, men det satt langt inne.

Nar jag tanker pa saken kan det bero pa att han akte till England (for vidare fard darifran) och de har regeln att du inte far aka in pa ett pass med mindre giltighets tid an 6 manader. Nu var inte han skriven i Sverige, sa det stora problemet for honom var att forklara han da for tiden var tvungen att aka till sin "hemort" for att fornya passet. Han kom ut, men det satt langt inne.

Jaha, ja det förklarar ju saken. Det är som sagt olika regler för olika länder.

Förr snackade man iaf om 6 månader efter hemresan men jag har inte hört den regeln på sista tiden när jag åkt.

off topic, men jag kan inte sluta fundera på varför någon väljer att kalla sin blogg så ...

Det är hur som hans val. Han skriver bra och vad han väljer att kalla sin blogg hör inte hit. Kan tillägga att han är adopterad och inte har vår ljusa hudton. Så han driver med sig själv i det.

Liknande trådar

Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 234
Senast: pillerill
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag försöker skaffa mig framtidsdrömmar/planer, eftersom jag helt enkelt behöver något att kämpa för etc. :p Något jag kom på som jag...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II