passar kandaret??

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
hur tycker ni dessa betten sitter?? är dom väl tillpassade? vill ha lite kommentarer innan jag själv säger vad jag tycker... är inte så bra på detta märker jag.... så jag är mycket tacksam för hjälp...

12792910.jpg
[/url][/IMG]
12792911.jpg
[/url][/IMG]
12792912.jpg
[/url][/IMG]

:bow::bow::bow:

Sv: passar kandaret??

Hm, lite svårt att avgöra på bilder, men jag vill iaf ha stången lite högre upp, minst ett hål, svårt att se på bild, men kanske även bridongen, det ser du sjävl om du höjer den ett hur det ser ut. Men stången ska upp iaf, två hål tror jag!

Bild på hur jag har mina
IMG_6655.jpg

Håller med Lancet om att betten (ialf stången) behövs höjas. Men även nosgrimman tror jag skulle behöva åka upp en bit så den hamnar precis under "knölarna" :bump:. På så sätt bla ge mer plats åt betten så kinderna inte kläms och så är sitter det snyggare.

Så här såg mitt kandar ut
Kandarstngar011.jpg

060603-04001.jpg

ok tack... jag tyckte också att stången skulle upp lite men då tyckte jag att betten nästan låg på varandra inne i munnen... vad beror det på? att bridongen är för stor? jag kan inte höja den mer för då blir det för hårt och det hatar han....

Fler tips?:bow:

Om höjden på betten är rätt är svårt att se, men känn vart hästens kindtänder börjar och se vart framtänderna sitter. Då ser du om bettens höjd är rätt. De ska inte ta i kindtänderna när du tar i tygeln och inte stöta emot framtänderna när du inte tar i tygeln. (Sen håller jag med om att nosgrimman ska upp ett par hål.)
Provrid och var uppmärksam på hur hästen verkar trivas. Är hästen nöjd och signalerna er emellan går fram bra då ligger betten bra.

red med det så här i går och det gick jättebra... så det är ju lite märkligt. va inne och läste på en tandläkares hemsida och jag tror att bridongen är för lång. köper jag en kortare så kan jag höja stången lite. ska prova att höja nosgrimman också...

tack tack

Jag tycker inte att stångbettet ligger alltför lågt, det finns ganska gott om plats ned till framtänderna.
Bridongen kommer nog för högt om du höjer den, och ska du höja stången därifrån måste även bridongen upp, annars krockar betten.

En kortare bridong skulle nog inte vara helt fel heller, och nosgrimman kan höjas ett par hål för att komma bort från betten.

Har du provridit och hästen trivs så är det säkert ok.:)

Men det här som vissa ibland säger att betten absolut inte får krocka stämmer inte på alla hästar. På min storhäst (på bilderna) så sitter bridongen och stången på exakt samma höjd och då gick hon som allra bäst - precis som din häst gillade hon inte när bridongen kom för högt upp, utan gärna litegranna lösare (som synes på bild nr.2 är bridongremmen nästan lite hängande :angel: ).

Hästar är ju individer. Det finns alltid undantag från det generella. Man får ju anpassa efter vad hästen trivs med (precis som du gjort)

ska rida på det igen i morgon. ska prova då att hissa upp stången ett hål och se hur det funkar. ska köpa ett kortare bridongbett också och sätta på en skumrem. Skriver igen hur det har gått...

Jag tycker också att nosgrimman ska upp lite, men sen tycker jag att man får känna sig fram också. Men testa som du säger med en kortare bridong och kanske höja stången 1 hål eller så. känns det sämre än som du har nu när du rider är det ju bara att ändra tillbaka igen. Oftast brukar ju hästarna tala om rätt tydligt vad de tycker..

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 693
Senast: Jerseyite
·
Skola & Jobb Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute. Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 320
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI