Passande häst + pulstagning

A

aspartam

Äntligen har jag fått tag på en häst att rida. :banana: Det är ett ytterst trevligt halvblodssto, aderton år gammalt och i mycket god kondition. :love:
Enligt ägaren brukar hon galopperas tio kilometer i sträck. En vanlig ridtur är minst en timme, oftast två eller tre om man rider ut.
Tror ni jag skulle kunna starta den här hästen i distansritt? Eller är hon för gammal? :crazy: Vi pratar givetvis tjugo till femtio kilometer här! Mer lär jag aldrig orka... :angel:

En annan sak. Mitt stetoskop är uppe hos mor och far, och hur sjutton tar jag pulsen innan mor hinner skicka hit det? Med handen har jag för mig, men känner man inte sin egen puls då?

mvh Ellinor E. Karlström - iväg för att göra träningsplaneringar à la Maja Stopek! :D :bump: :banana:

Sv: Passande häst + pulstagning

Så länge hästen hålls igång i sin kondition så skall nog allt vara väl och du kunna starta CR utan problem. Det låter som om hästen redan är i mycket god kondition och att ägna sig åt att stärka skelett - som den träning jag lagt upp för en CR, i den träningsplan jag förmodar du menar - är det ju knappast ett behov för en sådan gammal häst. Det hon inte har i starkt skelett nu kan nog inte gärna få. Så upprätthåll kondtionen och låt henne även få vila, så skall det nog gå bra nästa säsong. Ja, om du inte hinner med en CR redan nu i höst. Hon låter redo för det.
Låt henne springa lite och sätt sedan handen strax framför sadelgjorden vid hjärtat så skall du nog kunna känna hjärtat, så att du vet hur det skall kännas. En del hästar kan man känna det på även i vila.
Hälsning Maja

Ojdå, hur skall jag rida då då? :confused:
Jag rider henne två gånger i veckan (ungefär) och har tillgång till flera mils ridvägar... Ägaren rider mest dressyr i paddocken och det borde räknas som "vila".

Jag siktar in mig på Bergaritten PP nästa år, men då måste jag ha pengar, någon som kör (och gärna hinkar) plus en ägare som ställer upp och lånar ut hästen... :crazy:
Hästen är i och för sig redo nu, men inte jag. ;) Måste träna upp konditionen ordentligt (och baken! :o ) och så måste jag investera i sviktande stigbyglar... Puh vad pengar försvinner när man har häst!

Skall jag använda handflatan eller handryggen vid pulstagning?

Tack för svar! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Om du bara rider två gånger i veckan och ägaren rider dressyr, så behöver du ägna dig åt den rena distansträningen. Fast du behöver kanske inte börja på den lägsta nivån med skritt 5, trav 5 det blir säkert inte ett ordentligt träningspass för den hästen. Prova dig fram tills du hittar en lämplig nivå att starta på.
Hälsning Maja

Hur då? :confused: :crazy:
Har någon idé om att rida nittio minuter första tiden, varav sextio minuter igång- och avskrittning. Jag kan inte ta pulsen direkt efter arbetet (eller ens tio minuter efter) eftersom jag rider ute i skogen, hästen är stooor och jag tar mig inte upp utan pall... :o Hur hög får pulsen vara trettio minuter efter arbetet för att jag skall våga öka ridtiden?
Och om jag ökar ridtiden, är det då skrittinslagen jag ökar, eftersom man inte bör öka tid och hastighet samtidigt? *helt :confused: *

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Om hästen som jag har förstått det är igång ordentligt. Rids dressyr och även går galoppass på tio km i skogen så kanske du inte skall lägga ribban så lågt. Då riskerar hästen att tappa i kondition och du vill ju upprätthålla. Ett nittiominuterspass passar bättre med 30 min skritt i början och slutet och resten i varierade tempon. Denna häst skulle nog må bra av t.ex. en timmes träning med tio trav och galopp (varva det beroende på underlag - trav rakt fram och galopper uppför) och fem minuters skritt. Då kan du nog upprätthålla hästens kondtion över vintern åtminstone. Sedan är det ju alldeles beroende av hur ägaren rider. Försök att samordna så att inte två hårda ridpass följs av varandra. Ett ordentligt dressyrpass kan ju vara nog så ansträngande med massor av trav och galopp och knappast någon skritt alls.
Hälsning Maja

jag red en 5 milare med min gammel man (21 år) och det var inga problem, Iofs så var han gammal landslags häst så han visste vad det handlade om och tog inte ut sig i onödan men han tyckte att 5 mil var ingen ting mot de 16 milen han var van vid!

Liknande trådar

Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 508
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar