Passande foder till överviktig shettis?

S

ShetlandsponnY

Hej! Vet ni något bra foder som passar till en mycket liten, överviktig, shetlandsponny? (Han väger ca 200 kg.) Jag har pratat med olika veterinärer och duktigt hästfolk, de säger att min shettis egentligen bara behöver hö. Han står på havrehalm så han plockar mycket i halmen. Men jag är rädd att höt inte täcker alla näringsbehov. De ska ju ha lagom mängd kolhydrater, protein, näring mm. Så, vet ni något foder som täcker dessa behov? Vill ha svar så fort som möjligt, tack på förhand!
Mvh ShetlandsponnY

Sv: Passande foder till överviktig shettis?

jag skulle ge hö med lägt protein, nån näve havre å ett mineralfoder typ kafft blå...

Jag hade först analyserat höet.
Men ett hö med hög kvot dvs mkt protein är bättre så den inte får i sig för mkt energi det behöver nog inte en sådan häst. Havren hade jag hoppat över men mineraler behöver den kansk.

Först skulle jag vilja veta hur stor den är? Är det en sällskaps ponny eller arbetar den?

På vilket sätt är den tjock? Bukig bara men tunn över ryggen eller jämntjock hela ponnyn? HUr är det med muskler? Hur mkt grovfoder får den idag? Analys?

jag skulle ge hö med lägt protein, nån näve havre å ett mineralfoder typ kafft blå...

Ger du ett grovfoder med lågt protein o dessutom havre kommer du garanterat ha en ponny med överskott på energi (mj), det betyder en tjock ponny. Även shettisar behöver ett bra grovfoder med HÖGT proteinvärde

Först skulle jag vilja veta hur stor den är? Är det en sällskaps ponny eller arbetar den?

På vilket sätt är den tjock? Bukig bara men tunn över ryggen eller jämntjock hela ponnyn? HUr är det med muskler? Hur mkt grovfoder får den idag? Analys?

Han är minishettis. Jag kör vanlig körning, (ej trav). Han har lite hull runt magen om man säger så. Men resten av kroppen är normal. Han har inte så jätte mycket muskler. Han får ungefär en skopa havre och betfor, (jag vet inte exakt hur mycket en skopa är.)

Absolut hö, det minskar äen risken för kolik som är vanligt på de små!

Analysera höet och lägg bara till det som saknas.

Det bästa brukar vara att ge ett proteinkoncentrat (om höet innehåller för lite protein, alltså!) till så små hästar, det blir för mycket extra energi annars. Marginalerna är ganska små...

Han får ungefär en skopa havre och betfor, (jag vet inte exakt hur mycket en skopa är.)

Men du måste väl kunna uppskatta om det rör sig om några deciliter eller liter?
Är det en skopa uppblött betfor eller torr?

Dessa fodermedel känns spontant ganska överflödiga till en överviktig shettis, och är inte det bästa valet att ge om höet nu saknar protein. Men en höanalys ger svar!;)

Skulle nog tagit bort havre o betfor, gett 3-4kg hö o kanske ½kg lusern. På din beskrivning med stor mage tycker jag det låter som proteinbrist. Då behöver man minska på det energi rika fodret (kraftfoder) o öka proteinintaget.

Men du måste väl kunna uppskatta om det rör sig om några deciliter eller liter?
Är det en skopa uppblött betfor eller torr?

Det är nog några deciliter skulle jag tro! (blött) :)

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju komplettera höet med en mineralslicksten ?
Vi gav enbart hö + mineralsaltsten till våran shettis och hon klarade sig bra på det!

Du kan ju komplettera höet med en mineralslicksten ?
Vi gav enbart hö + mineralsaltsten till våran shettis och hon klarade sig bra på det!

Men då krävs det ju att höet är tillräckligt bra, och vi vet inget om TS hö...;)

Jepp, det är ju sant... ;)
Kanske skulle ha skrivit att jag hade bra hö och då räkte det med mineralslicksten... och våran ponny slickade också på den, det gör ju inte alla... :)

Jag har rätt bra viktkoll på min shettis. När han blir fet minskar jag all "bulkmat" och ger mkt näringsrik mat så att han känner mättnad.
svälter man en shettis blir den ännu mer matgalen nämnligen.

Ca 1/2-1 kg uppblött lucernpellets (150-300 g smrp)blandas med vatten så att det blir MASSOR av mat (sväller typ 10 ggr sin volym).
Då vet man att shettisen åtminstone vid ett mål får äta sig mätt.

Sen får den så lite hö som möjligt men utspritt på hela dagen så att den inet svälter. Grenar i hagen att tugga på är praktiskt.
Absolut inte nått dumt som fri tillgång på halm och näringsfattigt hö, det kommer att göra din shettis HUNGRIG.

Vad man ska veta om shettisar är att de oftast så gott som hela livet lidit av proteinbrist, det är poppis att svälta shettisar nämnligen. Det kan ta ett par år att ställa om deras ämnesomsättning till normalläge.
När man lyckas med omställningen så klarar sig shettisan ganska bra på normalgiva.
Min går med storhästarna nu och knapprar säkert i sig 4 kg hö om dagen (smrp 82/kg) och han ser strålande ut i hullet.
Går promenader med dottern på ryggen ca 2-3 timmar per vecka.

Senast ändrad:

Jag har rätt bra viktkoll på min shettis. När han blir fet minskar jag all "bulkmat" och ger mkt näringsrik mat så att han känner mättnad.
svälter man en shettis blir den ännu mer matgalen nämnligen.

Jag har märkt samma sak med min ponny. Hon får 1,5 kg lusern om dagen, uppdelat på tre gånger. Hon får också ensilage med bra värden och har halm som strö i boxen. Halmen rör hon knappt. Det verkar som om hon blir mätt snabbare nu än innan hon fick lusern. Hon är lagom i hull nu. Hennes mage har minskat sedan jag började med lusern.

Den här shettisen har fri tillgång till ett väldigt bra hösilage (stuterivärden). Tilläggas bör kanske att jag vill ha henne i ett förhållandevis högt hull och har svårt att få henne dit jag vill...

esskaihagen.jpg

Mina två högdräktiga shettisston ska snart börja få kraftfodertillskott, för att bibehålla hullet fram till fölningen i april.
Min erfarenhet är att de äter mindre om det alltid finns att tugga på.

Min erfarenhet är att de äter mindre om det alltid finns att tugga på.

Det tror jag också. Speciellt ponnyer verkar vara så att om de tycker att de får för lite mat så "passar" de på att äta för säkerhets skull. Då äter de allt, även halm tex.

Söt häst förresten.

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hej! Min lilla shetlandsponny står idag på en foderstat som är uträknad av foderrådgivare på Svenska foder. Ska enligt denna klara sig...
Svar
18
· Visningar
2 901
Senast: Flash
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: Kaki
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 169
Senast: Araminta
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 123
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka