Passaktig skritt.

IrpaSnirpa

Trådstartare
Eftersom man får upp massvis med trådar när man söker på detta så struntar jag i det och lägger en egen tråd istället.

Idag red jag barbacka på min lilla dam. Och när vi skrittade så kändes hon väldigt vaggande, sida från sida, inte alls så som hon känns med sadeln, och inte heller tidigare då jag ridit barbacka.

Så min fråga är nu, hur gör ni med era hästar som är passaktiga i skritten, hur skall man göra för att göra det bra igen?

Hon är rätt dåligt riden nu det sista pga tidsbrist. Men rids i alla fall 3-4 dagar i veckan, mest då skritt och muskelarbete.

Tips tack!

Sen har jag en fråga till, kan man se om hästen är passaktig i tölten via några bilder, tagna efter varandra (kommer inte på vad det heter nu). Hittade nämnligen en bild som såg väldigt mysko ut.

Och en till fråga, samma som ovan, i en galoppradda så såg det lite konstigt ut på en bild, vid första anblicken såg det ut som att hon låg i pass, men benen ligger inte på samma sätt, men är det "ren" galopp då eller har hon dragit till med någon blandning.

Tycker hon blivit mer "på" mot passen, jag har aldrig frivilligt lagt henne i pass, men hon själv har gjort det ett par gånger de sista månaderna (innan eller efter galopp), hon har fått mer muskler nu och bättre kondis, mycket mer fart i henne, och enligt andra som ridit henne innan mig så har hon en bra pass, men jag vet ju inte själv eftersom det här med pass inte riktigt är min grej ännu.

Sv: Passaktig skritt.

Om hon blir passtaktig i skritten så gör halvhalter, de är det ända jag har hört att man kan göra.

På den här bilden ser man klart och tydligt att det är passtakt:

x1pxzZ39wV--_fD9xcQOXON-6T8__C5IC3cVx4gSKaklGmxt1oEkkUT3XYRGEen_i8oLmjHWUbMyJAf9LdyI5z2HZu0pEPen3iEUkT6-6EtcQB4fqGvOEe3jQCf-Mim7ubSAOehEjAsn8g

Är det en sån här du menar? Detta är iaf passig tölt.
x1pxzZ39wV--_fD9xcQOXON-1H---37yBXbFMENb7ZQjK88MqjAviSh5yqQKaFadLn4CULHpKbI9AXnbjRVDAWt8ZqtL_XrnfXfqfn9h6wT5QRDbRWeUqgBYCJ8o1ELhT9t3iwLI8UymKA

Det där med galoppen är svårt att säga att när man inte har sett det.

Hoppas lite av det jag skrev hjälpte :)

Här är tölten, har inget på skritten ännu och just nu har jag bara kännt att det känns konstigt, för mig är hon passaktig, men det kan ju vara något annat med..

kollage.jpg

Och här är det konstiga på galoppen. Det är "bild" nr 3 tror jag som känns knasig.

galopp2.jpg

För att få bort passtakt i skritten brukar jag antingen göra halt och börja om eller, oftast, en öppna eller sluta.

Tölten ser ren ut:).

Sen i galoppen: Jag tycker de första 3 bilderna ser en aning passtaktiga ut. Sen är d svårt att avgöra vilket som är höger/vänster ben, och på något vis så tror jag nått spelar mig ett spratt för jag får ihop det som att det är vänster galopp först sen byter det efter några bilder men d kan inte stämma:confused: .
4 och 5 ser ok ut men 6 och 7 vet jag inte.

Jag skriver det igen, hoppas lite av det jag skrev hjälpte :d

Ahh, tur.. :P Hon var klockren när jag fick hem henne. Är rädd för att det blivit förstört. Hon rollar och drar iväg rätt ofta, är en busmaja som bara vill ha roligt och inte arbeta.

Galoppen, skall vi se..
1:a bilden: 1:a benet v-fram, 2:a h.fram 3: v bak 4: h bak
2:a bilden: Samma som ovan
3:a bilden: 1:a h fram, 2:a v fram 3:dje h bak 4:de v bak

Fick kolla på de andra bilderna.

Galoppen är svag för henne speciellt vänster galopp, den tar hon bara på ängar, aldrig i en kontrollerad galopp. Höger är mycket bättre, i den orkar hon samla sig och gå i kort galopp. Men inte vänster.

Kryptisk; Jag gjorde detta, men hon var passaktig direkt efter ändå.. :/

Då är hon lite som min då :d , hon kan oxå rolla och så.

När du skriver "Kryptisk; Jag gjorde detta, men hon var passaktig direkt efter ändå.. :/" menar du skritten då? Isf, halter, halvhalter, samla ihop henne, få henne att gå med hela kroppen. De har funkat på alla jag testat. Bara kämpa och driv :d .

Hoppas allt löser sig :)

Japp, det är skritten jag menar. detta är ju första gången jag känt att det är lite konstigt, vet inte om det kan bero på att hon ville förbi Lady eller om hon bara tyckte livet var passaktigt just idag. Får försöka åka ut och rida något denna veckan så får vi se om det är så även då..

Men om det är så så skall jag göra massa halvhalter. Göra halt, "starta" och göra halt igen.. Jag har aldrig gjort en öppna eller sluta på henne så jag vet inte om hon kan så mycket.. Men hon kan iaf skänkelvikningar. Kan man göra dem istället?

Tack för all hjälp!

Övningar jag tycker hjälper är också att skritta över bommar, samt att skritta i "obanad" terräng där hästen måste kliva över grenar, stenar osv med "ett ben i taget".

Ja, skänkelvikning hjälper antagligen för att bryta passtakten, men ger dig inte samma samlande effekt som en öppna eller sluta. På en häst som begriper sidförande hjälper är det dock inte så svårt att lära in öppna och sluta (förutsatt att du kan själv förstås!).

Det låter som om din hästs skritt blir passtaktig när hon får bråttom (vilket jag uppfattar som ett vanligt problem), och då gäller det ju att lägga in övningar som får hästen att stanna upp, tänka efter och vänta på ryttaren. Halter, halvhalter, serpentiner, volter osv....

Hej!

Först vill jag säga att det är mkt lättare att se takt i rörelse på en hel häst, ta åtminstone hela bilder.

Takten på den första bruna hästen är lätt passtakt. det syns bäst i första bilden. Då är frambenet på väg ned för landning (skenan är framför karpalleden) samtidigt som hästen har samma sidas bakben under sig. Hade det varit ren takt hade skenan "hängt under" karpalleden.

Orsaken till passtakten kan vara en utbliven halvhalt.

Isabellen i inlägget tidigare har mkt passtakt, om du jämför.

Galoppens takt är svårare att se på fötter utan kropp.

Ta hjälp av en instruktör som även är säker på att se takt, så kan du få hjälp.

Lycka till!

Hejsan!
Mitt tips: Mycket markarbete! Lär henne gå i en lång, låg avslappnad form i långsamt tempo. Från marken har du koll på hur hon sätter ner benen och kan påverka rörelsemönstret på ett annat sätt. Lär henne öppna, men framförallt sluta vid handen, om hon inte redan kan det, innan du gör det uppsuttet. Varje gång hon går mot passtackt, så böj och ställ henne och flytta henne i en öppna eller sluta. Slutan är bäst för passtaktiga hästar. Du kan även lära henne att gå " böjd rakt fram" (se ridkonst.nu). Öva mycket halt oxå, men se till att hon inte känner sig "bromsad" och tappar lusten att gå fram. Ett annat sätt du kan pröva är att driva upp henne i trav eller galopp varje gång hon blir passtaktig. Då kommer hon så småningom slappna av (passtakt så spänner hon sig antagligen) och skritta bättre.

Hoppas att det löser sig, det är säkert bara en tillfällig svacka! Jobba på och ge inte upp!

Kram Julia

IrpaSnirpa skrev:
Och här är det konstiga på galoppen. Det är "bild" nr 3 tror jag som känns knasig.

Skall försöka ge mig in på en liten analys av galoppbilderna (orkade inte skriva i går :angel: ...).

Men först lite allmänt om bilder på taktproblem. För att kunna se hur benen rör sig skulle det behövas en bildserie typ 5 bilder / sekund :( . (Det är väldigt svårt att få problemet att synas på en enda bild...) Eller en videosekvens (men då blir stillbildskvaliteten (vanligen) mer eller mindre kass). Hur som helst behövs tyvärr ganska dyr utrustning (och kunskap att hantera den) :( .

Men till galoppbilderna.

IrpaSnirpa skrev:
1:a bilden: 1:a benet v-fram, 2:a h.fram 3: v bak 4: h bak

Alltså endast vb i marken. Vf på väg ner och hf på väg upp. Hb bakom vb och på väg frammåt.
Passar bra in på första takten i högergalopp; vb först i marken. Sedan kommer vf och hb samtidigt. Nu ser det nog ut som om hb inte kommer att hinna ner samtidigt som vf, så galoppen är nog fyrtaktig.

IrpaSnirpa skrev:
2:a bilden: Samma som ovan

Hf + hb i marken och vf + vb på väg frammåt, ingendera ännu på väg ned. Passar bra in på (grise)pass eller mycket passtaktig tölt!

Det blir mer problem att passa in det på galopp. Enda möjligheten jag ser är att galoppsteget inleddes med hb. Sedan hf, vb borde ha tagit i marken samtidigt. Nu är vb LÅNGT efter = mycket fyrtaktig/passtaktig galopp och troligen framtung. Hf har nog i så fall kommit ned med en ordentlig stöt (stackars ben, bog och ryttare!).

Men detta skulle ge vänstergalopp :confused: .

IrpaSnirpa skrev:
3:a bilden: 1:a h fram, 2:a v fram 3je h bak 4e v bak

Vf, hb och vb i marken; hb har just tagit i marken, vb lämnar just marken. Hf har troligen just paserat högsta punkten och är på väg nedåt. Detta passar bra in på tölt eller passtaktig tölt.

Att passa in på galopp är lite svårare igen... Högergalopp kunde passa in som mycket fyrtaktig/passtaktig (vf mycket före hb).

Eller så har jag tolkat helt åt pipan :crazy: ... Men jag tror det räcker så långt. (Hoppas du förstod problemet med att tolka bilderna...)

Möjligen MYCKET framtung och fyrtaktig/passtaktig galopp, eller rollande passtaktig tölt :) . Möjligen hänger inte bakdelen alls med i galoppen (ser nog ut att göra det i bild 5). Vet inte om hästar kan vixla i galopp (har bara hört om det i tölt), men i så fall kunde det vara det den gör (se http://www.icelandichorse.is/vixla.htm). (Märk mycket möjligen och kunde vara ;) ...)

För att få reda på exakt vad problemet är rekommenderar jag nog att du tar ut en tränare och se på det hela.

Om problemet kommit plötsligt tycker jag att du skall låta undersöka hästen. Kan tyda på låsningar/ont någonstans...

Tack så mycket alla!

Mitt första drag var att tömköra henne igår och sedan arbeta från marken, testa öppnor/slutor. Hon kunde det, nu skall jag bara testa det från ryggen med. Efter arbetet så löslongerade jag henne (läs: busade) och när hon skrittade runt såg hon inte det minsta passaktig ut i skritten, har bilder på skritten med, kanske kan lägga ut dem när jag hämtat kameran och så. Vad jag däremot såg var att hon såg lite mer passaktig ut när hon gick i nerförsbacke. Något som är vanligt? Eller är det något mysko då?

Hennes galopp är svag, även utan ryttare, där får jag få hjälp av en tränare. Och det är på gång, börjar i slutet av februari förhoppningsvis.

Angående lösningar, jag har massör ute med jämna mellanrum, hon menar på att hon är "fin" i musklaturen och verkar inte ha ont någonstans. Men man vet ju aldrig. Får kolla upp det lite mer.

Ja, det är vanligt att de blir passtakt i nedförsbackar. Tänk på det när du rider nedför, det ska gå låångsamt. Steg för steg.

Toppen att du får till öppna och sluta! Träna dem flitigt (men med förnuft nu i början såklart) och öka sträckan allt eftersom hon orkar mera. Det är ett bra sätt att stärka och muskla hästen - hästen blir bärigare och orkar mer. Jättebra för galoppen. Min femgångare har fått riktigt bärig galopp, samt kan galoppera på volt numera, efter ihärdigt nötande av öppna/sluta;)

Tänkte låta bli öppna och sluta när jag sitter på henne ett tag framöver, istället arbeta det från marken, i början gick jag alltid bredvid och arbetade henne från marken innan en ridtur, samt avslutade på det sättet, men så drog hon till med massa dumheter, som att vägra lämna stallplan, stegra sig osv så jag koncentrerade mig på att få henne att sluta upp med det där. Eftersom hon inte håller på så längre så är det väl bara att börja om från grundtanken och köra på där.. :D

Det är svårt att analysera vilder som slotar vid karpal o hasleder. Det blir ju också osäkert vilka ben som är närmast tittaren.

För att kunna uttala sig om takten på hästen måste man se hela hästen för att se om/hur bakbenen kommer in under höften. Kommer de in tillsammans eller en o en? Det kan avgöra huruvida det är fyrtaktsgalopp eller inte. Ytterligare en svårighet är snön, finns sväv? Säkert mer pga snön.

Enligt min tolkning av vilka ben som är närmast resp längst bort från mig som tittare.

De första tre rutorna visar på en tydlig fyrtakt. läs:passig galopp. De fyra senare rutorna har en renare takt.

Det tyder på att då din häst tar i dvs den delen av ett galoppsteg då den trampar på bakifrån är din häst bättre taktmässigt. I den delen av galoppsteget då den rullar över på frambenen är takten sämre.

Min tolkning är att jag tror din häst inte har så stort taktproblem egentligen (varken i tölt eller galopp). Däremot har den fallit på framdelen o med ökad vikt på framdelen blir takten försämrad. Jag skulle först o främst stämma av hästens reaktion på hjälperna. Oftast är det för långsam respons på hjälperna, vilket ger ett sämre engagemang från bakdelen. Öppnor på en häst som inte är engagerad o lite kvick i bakbenen ger inte så mycket effekt.

Träningsmässigt är det inte så mycket som vad du gör, som hur du gör det!

Så, nu har jag tränat en del med skritten från ryggen.
inga öppnor eller slutor, testade det en gång idag men gav upp rätt fort, hade ingen sadel, ingen balans och vill inte göra något dumt på hästen, väntar med det tills jag har någon som kan hjälpa mig steg för steg även om jag kan göra öppnor och slutor (på storhäst klarar jag det galant.. :smirk: )

Men det är mycket halvhalter och tempoväxlingar i skritten. Har insett hur mycket vi har att arbeta på, men samtidigt hur mycket vi har utvecklats.. dock tror jag det har med passaktig skritt bara hände just då, för denna veckan har hon inte känts konstig alls i skritten, kanske för att jag inte åkt häst utan för att jag ridit.

Men jag tar gärna fortfarande emot bra råd om hur man bygger muskler osv.

jag är typ sadellös just nu, min sadel ligger dåligt pga stor mage och dåligt med muskler. Så det handlar om en dåligt balanserad människa som kanske inte skall klättra upp för mount everest osv. Men andra saker är skoj.. Så allt mottages gärna!

Passaktig kan en häst bli både i skritt och tölt. Detta behöver inte bero på några problem med skador och muskler men kan ha... Kan man utesluta sådant är det bäst.
För att få bort passtakt som beror på att hästen spänner/styvar sig i länd/nacke/bogar osv.. Måste de gymnastiseras och mjukas upp, med tex volt-arbeten, serpentiner mm även markarbete. Det går inte att sitta på en stel spänd häst och ta halvhalt efter halvhalt och inget händer, man måste mjuka upp hästen, annars kan den inte vara mjuk!

Bygga muskler gör man även i dressyr övningar, de jag redan nämt, klättring och att rida i rätt form-eller om inte rätt form existerar ännu, så blir det lång och låg form.!.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat