Passa på att spara lite mjölk?

Fenestra

Trådstartare
Vårt sto med föl har börjat sova åtskillda på natten och går ihop på dagen.

Hon har fortfarande iom detta rätt mycket mjölk.

Iom en tidigare tråd här ute började jag klura på om jag skulle mjölka ur så jag har mjölk inför nästa säsong. Tyvärr inte råmjölk men ändå ngt om olyckan skulle vara framme.

Kommer köpa råmjölk också så att det finns hemma.

Mjölkar ni ur vanlig mjölk och isf hur mycket.

Vad är bäst att förvara mjölken i vid infrysning?
 
Sv: Passa på att spara lite mjölk?

Den mjölk som stoet har när fölet är så gammalt att det är dags för avvänjning har inte rätt sammansättning för ett nyfött föl. Så om du skulle göra det för att ha till ett nyfött alt väldigt ungt föl är det ingen ide att göra det. Man får i så fall bättre värden på mjölkersättning än den här mjölken.
 
Sv: Passa på att spara lite mjölk?

ja att den är utan antikroppar vet jag ju :D men den är alltså annorlunda iövrigt också?
 
Sv: Passa på att spara lite mjölk?

Ja sammansättningen även i den vanliga mjölken ändras hela tiden efterhand som fölet blir äldre inte alls samma näringsinnehåll i den under diperioden.
 
Sv: Passa på att spara lite mjölk?

ok... det jag kan tänka mig är att mängden mjölk varierar och då sammansättningen.. På humansidan så är det oftast så att den tunnare törstsläckaren kommer först och sen den fetare som är mer mättande.

Men då bespar jag mig arbetet och köper hem vanlig frystorkad också.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 535
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 649
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp