Passa in kandar?

H

Honey_Pai

Hur vet man om ett kandar passar? betten alltså, inte själva huvudlaget? min tränare är nere i strömsholm i några månader så jag har liksom ingen att fråga... självklart ska jag fråga henne när hon kommer tillbaka, men jag vill ha några som passar skapligt att välja på så att vi kan hitte ett som passar ''perfekt'' snabbare.. visa gärna med blider, kan vara lite trög ibland:angel:

Sv: Passa in kandar?

Det finns många läror med betten, men jag kör på att bridongen är i samma längd som tränsbettet och stången lika lång eller ett snäpp kortare (hästen ofta smalare närmare nosen).
Enligt många så ska inte bridongen eller stången gå emot varandra när de ligger i munnen, men min häst avskyr för högt spänt bett o stången kunde vi inte ha längre ner pga hon började fibbla, så de ligger på varandra o funkar bara bra :p .
Kedjan ska sitta så att den börjar verka när stången ligger i 45graders vinkel.

Sen får du testa om din häst tycker bäst om tungfrihet eller "rak" stång. Jag har en liten teori (som troligen inte alls stämmer, men ändå, alltid kul att spekulera:idea: ) att en häst som går bäst med tredelat kanske gillar rakt bäst (som min häst) och en som går bäst på tvådelat gillar tungfrihet :D .

För att mitt kandar ska väga så lite som möjligt (återigen hästen, som inte gillar när det blir för tungt i nacken o mkt i munnen) så har jag ett 10mm bridongbett och 12mm rak stång (sammanlagt 22mm. Håller ögonen öppna efter 10mm rak stång oxå).

En bild på hur det ser ut:
Kandarstngar011.jpg

Vilket snyggt kandar! Vad är det för sort?

KL

Finns flera trådar tidigare om detta, bla mkt om betten ganska nyligen.

jag har som victovie ungefär. Bridongen längre.

Tack! :) Det är ett German Line kandar, jättenöjd med det! :d
Bridongremmen är dock utbytt då den var för kort (hittade kandaret endast i Cob-storlek på Falsterbo, så vi klippte till eftersom det endast kostade 800kr :P ).
Även pannbandet utbytt

Senast ändrad:

Tack! :) Det är ett German Line kandar, jättenöjd med det! :d
Bridongremmen är dock utbytt då den var för kort (hittade kandaret endast i Cob-storlek på Falsterbo, så vi klippte till eftersom det endast kostade 800kr :P ).
Även pannbandet utbytt

OK, det syns lite när du säger det, men jättesnyggt i alla fall!

Det finns många läror med betten, men jag kör på att bridongen är i samma längd som tränsbettet och stången lika lång eller ett snäpp kortare (hästen ofta smalare närmare nosen).
Enligt många så ska inte bridongen eller stången gå emot varandra när de ligger i munnen, men min häst avskyr för högt spänt bett o stången kunde vi inte ha längre ner pga hon började fibbla, så de ligger på varandra o funkar bara bra :p .
Kedjan ska sitta så att den börjar verka när stången ligger i 45graders vinkel.

Sen får du testa om din häst tycker bäst om tungfrihet eller "rak" stång. Jag har en liten teori (som troligen inte alls stämmer, men ändå, alltid kul att spekulera:idea: ) att en häst som går bäst med tredelat kanske gillar rakt bäst (som min häst) och en som går bäst på tvådelat gillar tungfrihet :D .

För att mitt kandar ska väga så lite som möjligt (återigen hästen, som inte gillar när det blir för tungt i nacken o mkt i munnen) så har jag ett 10mm bridongbett och 12mm rak stång (sammanlagt 22mm. Håller ögonen öppna efter 10mm rak stång oxå).

En bild på hur det ser ut:
Kandarstngar011.jpg
tack så jättemycket! :bow: nu när jag fått svar kan moderator stänga tråden.. snyggt kandar btw!1

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 594
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10