Sv: Pass

Vad är skillanden på grönt och grått i passet?

Det syftar på pass i ASVH - avelsföreningen för den svenska varmblodiga hästen - alltså svenska halvblod. Där finns olika typer av pass. Varav de gröna är häst med fullständigt stam och godkända hingstar bakåt. Grått pass kan mycket väl vara fullständig stam, men ha någon icke-godkänd hingst i stammen eller så kan det vara flera som ej är det eller t.o.m. hästar med okänd stam. Grått pass betecknas som häst av halvblodstyp.

Min lilla hingst med grått pass har t.ex. halvblodspappa med fullständig stam, som dock endast är godkänd för skäckavel i Danmark och en mamma med helt okänd härstamning, eller rättare sagt obevisad stam och även hon ett halvblod.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix