M

Mini_molle10

Vad är skillnaden på grisepass och flygande pass?

Har någon bilder som visar både grisepass och flygande pass?

Sv: Pass

oki, tack, nu förstår jag.

Grisepass är alltså "fusk" pass som man inte borde rida i.

Jag red min medryttarhäst i dag och hon är lite het, specielt när jag rider med någon annan, som jag gjorde i dag.

Den andra hästen har en så snabb skritt, som han blandar med tölt, så vi han inte med.

Hon töltar inte, så vi travade, sen fick hon för sig att galoppera, men det tyckte inte jag.
Efter det tyckte jag att det känders väldigt konstigt, hon travade inte, men inte galopprade.
Då sa hon jag red med att det var pass, men det måste ha varit grisepass då, även om det gick fort, men jag tror inte att hon är inriden i flygande pass.

mitt passto passade ofta innan hon var lagd "på riktigt" första gången. Hon passade vid precis sådana tillfällen som detta du beskrev. Och vi tjoade och hade hur kul som helst. Numera vet hon skillnaden mellan pass och galopp men lägger sig omedelbart om man ber henne:)

Ja precis så kan man nog säga. Grisepassen har inget svävmoment och går mycket långsammare än flygande pass.

Tänkte bara säga att hästen måste inte "vara inriden i flygande pass" som du uttrycker det! ;) Det kan komma helt plötsligt! Första gången min häst lades i pass var av misstag under en uteritt.

Är passen i galoppfart och snabbare är det troligen flygande :)

Ok.
Jag har aldrig ridit i pass, så jag kan inte känna skillnaden på vad det var, men det var i galoppfart som hon passade i.

Här är en bild på flygande pass.MVH Rune
img1118tj9.png

Snygg häst!
Och där ser man också svävmomentet i tvåtakten som inte finns i grisepass.
Och ni; jag önskar eder alla en fröjdefull jul!!

*knapp*

Har lite frågor angående pass..
Har en 7åring som bara är riden som 4gångare. Han har 4 bra och starka gångarter och jag försöker som smått pilla på passen. Det går ganska bra och han är någorlunda lätt att lägga. Han är lite 4taktig, men när han väl går i ren pass orkar han bara en liten bit, sedan blir det korsgalopp. oftast. Har det med att göra att han inte orkar ännu och inte har de muskler som behövs ? Eller att han är obalanserad ? Han brukar också rolla ibland, det är väl för att han är obalanserad, eller ?
Tänkte att jag skulle springa i lite pass nu ett tag, så den sitter någorlunda bra, sedan lämnar jag det ca en månad & börjar sedan igen. Är det bra ?
Man gör ju så på unghästar så de får smälta allt de lärt sig.
:)

Han orkar inte.

Träna alla andra gångarterna så han bygger mkt muskler, så är det lättare.
Träna även lydnad osv, skritt är mkt bra för att förbereda pass!! Dressyr vettu;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 273
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka