Pass vid slakt...

T

Tokmaja

Har en fundering om det här med pass vid slakt.
Läste lite snabbt på en sida med text så liten att jag inte kunde läsa allt :smirk: att man ju nu från 1 maj måste ha pass på sin häst för att få slakta den.
Men då har jag en fundering.
OM man då inte har pass, nekar de avlivning?
Tyckte att det stod något om att det blir kadaver bara då av hästen, MEN om hästen tex har ätit "butta" som är livstidskarens på, så blir den väl i alla fall bara kadaver.
Dessutom om man vill avliva hästen hemma, vilket jag kommer att göra när den dagen kommer, då blir ju hästen också kadaver (om man inte gräver ner den själv förståss... vilket jag önskar att jag kan göra)... behövs verkligen pass då?
Har jag förstått det hela rätt?
När hästen går till "slakt" så får man ju en summa för dem, det får man ju inte för kadaverhästarna, eller hur?! Och är det inte därför man också ska kunna visa upp ett giltigt pass?

Anledingen till att jag undrar är för att det känns lite "meningslöst" på nått sätt att skaffa pass till min 25 åriga hbl tant om jag verkligen inte måste... hon ska ju bara ha en resa till och då lever hon inte och måste hon ha pass för att få göra den så ska hon ju ha, men jag har bara inte fått fullt klart för mig om hon verkligen måste det.... :smirk:

Sv: Pass vid slakt...

Pass krävs på hästar som ska gå till livsmedelsproduktion från 1 maj, regler från livsmedelsverket. Du kan fortfarande avliva hemma utan pass.

Senaste informationen från Swedish Meat i tidningen Land sa att om hästen saknade pass vid ankomst till slakteriet så kasserades kroppen efter avlivning.

Kassering utan pass sker från 1 maj på alla slakterier. Körde själv iväg en gammal häst för 2 veckor sedan och då upplystes jag om att man inte ens kan ha med en sällskapshäst i transporten får då måste även den slaktas, gällde även innan passtvång!

Körde själv iväg en gammal häst för 2 veckor sedan och då upplystes jag om att man inte ens kan ha med en sällskapshäst i transporten får då måste även den slaktas, gällde även innan passtvång!
Oj!
trist att inte veta det om man åker dit med en nervös häst som behöver sällskap i transporten!!!
Varför måste även den slaktas?
Smittorisker eller?

Det var inte din fråga, men måste ändå berätta att det går att "köttslakta" hemma också. Du veterinärbesiktigar hästen om det är 24 eller 48 h innan slakten som görs av godkänd firma på din gård. Bultpistol och avblodning hemma, sedan transport till slakteriet. Kostnaden för detta brukar bli ungefär vad man får ut från köttpriset. Ett "trivsamt" alternativ tycker jag. Beror väl lite på var i landet man bor om detta är möjligt kan jag gissa (syd- och västsverige är inga problem).

Det var något om att har hästen kommit in på slakteriområdet fick den inte komma därifrån, förmodligen livsmedelsverkets riktlinjer.

Tack för den här tråden.

Min häst blev utdömd förra veckan och nu väntar jag på beslut från försäkrbolag. Hoppas kunna ta bort henne denna vecka.

Nu går stallet och blir stängt, pga ev smitta - alltså inga hästar får tas in el ut från gården. Jag hade tänkt att avliva på klinik...

Sen läser jag om passtvång för att få avliva i Ridsport. :crazy:

Har skickat in om pass för länge sen men inte fått det, och nu när hon blev utdömd så mailade jag asvh att de inte behövde göra något pass till henne.

Så snacka om moment 22... Kan inte ta bort henne pga smitta före nästa vecka, men nästa vecka kan jag inte ta bort henne för att hon saknar pass och nu får jag inte pass för att jag ska ta bort henne. :eek:

MEN hur som helst så går hon inte till livsmedelsproduktion (behandlad med allt och lite till) så då borde inte detta gälla henne!??

C - lagom förvirrad...

Cyllene skrev:
Tack för den här tråden.

Min häst blev utdömd förra veckan och nu väntar jag på beslut från försäkrbolag. Hoppas kunna ta bort henne denna vecka.

Nu går stallet och blir stängt, pga ev smitta - alltså inga hästar får tas in el ut från gården. Jag hade tänkt att avliva på klinik...

Sen läser jag om passtvång för att få avliva i Ridsport. :crazy:

Har skickat in om pass för länge sen men inte fått det, och nu när hon blev utdömd så mailade jag asvh att de inte behövde göra något pass till henne.

Så snacka om moment 22... Kan inte ta bort henne pga smitta före nästa vecka, men nästa vecka kan jag inte ta bort henne för att hon saknar pass och nu får jag inte pass för att jag ska ta bort henne. :eek:

MEN hur som helst så går hon inte till livsmedelsproduktion (behandlad med allt och lite till) så då borde inte detta gälla henne!??

C - lagom förvirrad...

Vi är i liknande situation förutom att vi inte har någon smitta i stallet då.

Vi har med viss tveksamhet avvaktat att skaffa pass till kvickdragshästen och nu går det inte längre. Passade på att fråga veterinären om detta och han säger att det bara är om de ska gå till livsmedelsproduktion som passet ska med. Som andra sagt tidigare i tråden så behövs alltså inget pass om hästen ska till destruktion.

I vårt fall tar vi hem någon som gör det pga att det skulle vara jobbigt för henne med resan. :(

/// ghost

Det finns numera bara fyra företag som har den verksamheten o möjliheten kommer att försvinna vid årsskiftet pga nya EU-regler.
PL

Jag vet inte vad som stått i ridsport men det är helt klart inget passtvång för avlivning bara för slakt till livsmedelsproduktion.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama