Pass till travhäst?

Mirre

Trådstartare
Eller travare som går som ridhäst snarare.
Är det genom STC man fixar det?
Skciakr dem ut papper också?

Sv: Pass till travhäst?

Saxat från travsport.se :

Varför behöver jag hästpass?

Enligt direktiv från EU ska samtliga hästar inom EU senast den 31 december 2005 ha ett hästpass. För mer information se jordbruksverkets hemsida www.sjv.se

Vilka handlingar behöver jag för att skaffa ett hästpass?

Kontrollera först att du är registrerad ägare till hästen hos STC. Annars måste du först göra ett ägarskifte.

Därefter beställer du en hästpassansökan med konturdiagram. Konturdiagrammet ska fyllas i av STC godkänd ID-kontrollant eller veterinär. Om du anlitar en STC godkänd ID-kontrollant/identifierare så har de handlingen. Om du anlitar en veterinär måste du beställa blanketten från STC.

Hästpassansökan och ägarskiftesblankett kan du beställa på www.travsport.se under fliken Blanketter eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Blanketterna måste vara i original för att vara giltiga.

Hur hittar jag en av STC godkänd ID-kontrollant/identifierare?

Gå in på STC:s hemsida www.travsport.se under fliken Info & Regler och ämnesområdet Hästpass eller kontakta STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Utöver de särskilt utbildade ID-kontrollanterna är alla veterinärer godkända att rita konturdiagram för travhästar.

Hur mycket kostar ett hästpass?

Ett hästpass kostar 450 kr inklusive moms (fram till och med den 31 december 2005), 1 750 kr inklusive moms vid förtur och 875 kr inklusive moms vid dubblett.

Vad är viktigt att tänka på när jag skickar in min ansökan om hästpass?

Kontrollera i STC:s register att ägaren till hästen är den rätta. Det gör du lättast genom att gå in på www.travsport.se under fliken Sök sportinfo. Om ägaruppgiften inte stämmer behöver ett ägarskifte göras. Blankett för anmälan om ägarskifte kan du beställa under fliken Blanketter på hemsidan eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20.

Kontrollera att hästpassansökan och konturdiagrammet är korrekt och fullständigt ifyllda samt att ansökan om hästpass är undertecknad av den person som är registrerad som ägare i STC:s register. Felaktigt eller ofullständigt ifyllda handlingar återsändes, vilket innebär en förlängd handläggningstid.

Hur gör jag om jag vill byta ägare till min häst?

Du behöver blanketten ”Anmälan om ägarskifte/leasing” i original. Den kan du beställa på www.travsport.se under fliken Blanketter eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Blanketten ska undertecknas av både säljare och köpare. STC utfärdar sedan handlingen ”Ägaruppgift” som ska förvaras i hästpasset.

Det finns ingen ägare registrerad på min häst, hur gör jag då?

Ibland saknar hästar som är registrerade hos STC uppgift om ägare. Det kan stå ”uppgift saknas” när du tittar på www.travsport.se under fliken Sök sportinfo och Häst. I dessa fall är det den som du köpte hästen av som ska underteckna ägarskiftesblanketten som säljare. Kom ihåg att även fylla i vem/vilka som äger hästen idag.

Hur mycket kostar ett ägarskifte?

Ett ägarskifte kostar 525 kr inklusive moms.

Vart skickar jag ansökan om hästpass?

Ansökan skickas till STC, 161 89 Stockholm.

Hur lång tid tar det att få ett hästpass?

Handläggningstiden är för närvarande upp till 8 veckor. Behöver du passet snabbare kan du få det mot en särskild förtursavgift, 1 750 kr inklusive moms. Du får då hästpasset inom några dagar.

Finns krav på märkning i samband med utfärdande av hästpass?

Så gott som alla travhästar är frysmärkta och den märkningen ska ritas in i konturdiagrammet (kontrollera gärna att det har ritats in då det ofta glöms bort). Det finns inget krav på chipsmärkning på travare.

Vad är ett konturdiagram och varför behövs ett sådant?

Enligt EU:s direktiv ska ett hästpass innehålla ett ifyllt konturdiagram. Konturdiagrammet visar en schematisk bild av en häst där ID-kontrollant/veterinär ritat in hästens signalement.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under 18 år var Linda Rosenquist ett välkänt ansikte i trav-tv. Intresset för ridning har också alltid funnits genom livet – och för sju...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Mrs Chippy
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
393
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka