Pass till travare

Limelight

Trådstartare
Tänkte att jag skulle höra med er travfolk hur det egentligen ligger till.

Jag ska till och låna en häst som inte har något pass och den som ska låna ut den står inte som ägare utan det är uppfödaren som gör det ännu.
Jag vill inte ha någon diskussion om varför jag ska låna en häst utan pass och att det är olagligt mm mm, det diskuterar jag på ett annat forum ;).

Utan det jag skulle vilja ha reda på är: Kan man fixa pass på hästen utan att man står som ägare på den eller MÅSTE dokumenterade ägaren, alltså uppfödaren i detta fall, göra det??. :)

Sv: Pass till travare

Fixa pass borde DU kunna göra, trots att du inte äger hästen MEN passet kommer skickas till registrerad ägare.
(Om jag inte är helt ute och cyklar.)

Uppfödaren som står som ägare på denne häst går inte att få tag i. Undra om man kan göra på något sätt att de skickar till mig ändå?.. hmm

Nej STC skickar bara pass till den registrerade ägaren. Däremot kan hjälpa dig med kontakt uppgifter till uppfödaren så att du kan få gjort ägarbyte alt få fixat till ett pass och betala. Men det kostar en del att få ett pass så det är något du borde ta upp med den som äger hästen. 450 kronor för själva passet men det ska ju göras ID-beskrivning också av hästen. Vad den kostar beror ju lite på var du bor om du måste ta ut veterinär eller kan använda en ID-kontrollant (de finns mest runt om travbanorna).

Är du helt säker på att hästen inte har pass sen tidigare? Att uppfödaren har det tänker jag på? Bara en tanke

Hästar födda före -00 fick inte pass med automatik så det är mycket möjligt.

Och billigare (var det ju åtminstone) att fixa nytt pass än dublett på redan utfärdat.

men det går ju att göra en sökning på hästen så ser du fall han har pass utfärdat eller inte.

Hästen har inte pass.

Jag ska prata med ägaren och se hur vi kan lösa detta. Jag bor ganska nära en travbana så det kanske finns ngn ID kontrollant där som kan utfärda det, men sedan måste man beställa papper också va?. Eller har ID kontrollanten allting som behövs?

Saxat från STC:s sida....

Vilka handlingar behöver jag för att skaffa ett hästpass?
Kontrollera först att du är registrerad ägare till hästen hos STC genom att använda Sök Sportinfo här på hemsidan. Annars måste du först göra ett ägarskifte. Därefter beställer du en hästpassansökan med konturdiagram. Konturdiagrammet ska fyllas i av STC godkänd ID-kontrollant eller veterinär. Om du anlitar en STC godkänd ID-kontrollant/identifierare så har de handlingen. Om du anlitar en veterinär måste du beställa blanketten från STC. Hästpassansökan och ägarskiftesblankett kan du beställa här på hemsidan under fliken Blanketter eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Blanketterna måste vara i original för att vara giltiga.

När vi skulle fixa pass till travaren f 90 så stod den som ägt honom för typ 3 ägarbyten sen som ägare reggad och honom fick vi inte tag i så han kunde skriva över honom på oss. Det som sa till oss att göra var att skicka in papper på att vi köpt hästen och ett brev som förklarar hur det ligger till.

Så fick jag göra på en gammal valack (21år) men det är klart det är skillnad när det inte finns någon ekonimisk vinning i att skriva över en sån häst.

Då ska jag berätta för ägaren att hon kan göra ägarbyte, bara hon skickar med sitt köpeintyg på hästen :).
Pratade med hon jag ska låna hästen av, och hon får inte tag i rätta ägaren så det får nog bli så att hon får skicka in köpeintyget. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka