Pass till islandshästar

S

sante

NU är våra hästar chipmärkta, tagit tagel osv...men vilka papper är det vi ska ha för att kunna sluföra och få pass till våra islänningar?

Sv: Pass till islandshästar

Hej!
Du skall nu skicka in alla papper till SIF, för att sedan, vet ej hur lång vänte tiden är nu men det kommer nog ta ngr veckor innan du får passen. Men först och främst skall du ta kopior på allting.
läs på www.icelandichorse.se, priser m.m. och vad som skall skickas till dem i ett rekommenderat brev.

Observera att du inte längre sänder in tagelprovet, det skall förvaras hemma hos dig. Detta är ett beslut som publicerades under våren i tidningen Islandshästen, och beror på att kansliet inte haft möjlighet till brandsäker förvaring för alla prover.

När du läser under AVEL på SIF:s hemsida kommer du också att se att passansökan numer skall sändas till Strömsholm, eftersom avelskansliet nu flyttas dit. Det ser också ut som om det just nu är en rätt lång väntetid.

Några veckor? Jag skickade in i april och väntar fortfarande.

Enligt dagens nummer av Islandshästen behandlar de just nu ansökningar som skickades in i mars.

Inte direkt, speciellt inte som de i tidningen som kom i går aviserade att de just nu håller på med ansökningar från mars. Det har alltså släpat efter ett längre tag.

I januari då jag skickade in så tog det bara ungefär tre veckor.

samma här, jag skickade in i januari och fick det efter ca 3 veckor...

ang skrev:
Observera att du inte längre sänder in tagelprovet, det skall förvaras hemma hos dig. Detta är ett beslut som publicerades under våren i tidningen Islandshästen, och beror på att kansliet inte haft möjlighet till brandsäker förvaring för alla prover.

När du läser under AVEL på SIF:s hemsida kommer du också att se att passansökan numer skall sändas till Strömsholm, eftersom avelskansliet nu flyttas dit. Det ser också ut som om det just nu är en rätt lång väntetid.

Ska man inte sända in tagel provet? jag chip märkte o gjorde ID kontroll igår o vet. sa att det skulle sändas in, är du säker?

Ja, jag är säker. Och om du går tillbaka så står det skriftligen i ett nummer av islandshästen som kom i våras, på sidorna med info från utskotten. Kommer dock inte i håg vilket nummer :( men det borde ha varit i jan-feb eftersom jag fixade passen då.

Hårprovet nämns inte heller på SIFs hemsida:
Registrering av/ hästpass till importerade hästar

Följande handlingar skall skickas till avelskansliet för hästar utan pass:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original.
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt.

Med pass:
1. Ägarens namn, adress, tfn (dagtid) och ev. medlemsnummer i SIF.
2. Pass i original. Finns ”Certificate of ownership” ska även detta sändas in.
3. Kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt i passet. Om ej skall signalementsbeskrivningen föras in direkt i passet av godkänd ID-kontrollant ur kategori 1.
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt i Sverige.

ang skrev:
Ja, jag är säker. Och om du går tillbaka så står det skriftligen i ett nummer av islandshästen som kom i våras, på sidorna med info från utskotten. Kommer dock inte i håg vilket nummer :( men det borde ha varit i jan-feb eftersom jag fixade passen då.

Hårprovet nämns inte heller på SIFs hemsida:
Registrering av/ hästpass till importerade hästar

Följande handlingar skall skickas till avelskansliet för hästar utan pass:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original.
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt.

Med pass:
1. Ägarens namn, adress, tfn (dagtid) och ev. medlemsnummer i SIF.
2. Pass i original. Finns ”Certificate of ownership” ska även detta sändas in.
3. Kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt i passet. Om ej skall signalementsbeskrivningen föras in direkt i passet av godkänd ID-kontrollant ur kategori 1.
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt i Sverige.

Ok Tack för info !
jag blev lite osäker när man hör olika saker enligt vet. ska det skickas in, o jag har inte sett nått på sif hemsida.

Men det är ju bra att det är nån som upplyser en med information :)

Tidningen där det stod kom just då jag skulle sända in mina handlingar, så jag skrev helt sonika att eftersom de inte önskade hårproverna så förvarar jag dem hemma och ifall de skulle ha något att invända om det så fick de höra av sig.

Det värsta som kunde hända var ju ett REK till, för att sända dem senare, men de efterfrågades aldrig. Sparde en streckkod också, har jag för mig - tillsammans med hårprovet.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
275
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka