Pass till foderhäst

JossanW

Trådstartare
En fråga till er som har foderhäst eller har lämnat ut era hästar till fodervärd:
Följer passet med hästen eller har ägaren behållit passet och ni har fått med en kopia?
 
Sv: Pass till foderhäst

Jag lånade ut min häst på foder för drygt en månad sedan och skickade självklart med passet eftersom det måste finnas hos hästen (jag bor 15 mil därifrån). Men jag har skrivit ett ordentligt kontrakt, så att om passet kommer bort eller går sönder, så måste fodervärden omedelbart bekosta ett nytt.
 
Sv: Pass till foderhäst

Skickade inte med pass till min häst när den lånades ut på foder.Vilket jag är enormt glad för då fodervärden blåste mig rejält och försökte sälja hästen och begärde få pass skickat till sig.Ljög om att vetten ville stämpla vid vacc.
 
Sv: Pass till foderhäst

Skickade inte med pass till min häst när den lånades ut på foder.Vilket jag är enormt glad för då fodervärden blåste mig rejält och försökte sälja hästen och begärde få pass skickat till sig.Ljög om att vetten ville stämpla vid vacc.

Men herregud!! Det finns folk till allt, helt otroligt!
 
Sv: Pass till foderhäst

Dom har sina pass med sig och det är också olagligt att kopiera passen. Ett pass är en värdehandling och ID-handling för hästen vilket gör att det räknas som urkundsförfalskning att kopiera det.
 
Sv: Pass till foderhäst

Dom har sina pass med sig och det är också olagligt att kopiera passen. Ett pass är en värdehandling och ID-handling för hästen vilket gör att det räknas som urkundsförfalskning att kopiera det.

Fast hur funkar det då tex med de passkopior som skickas till SvRf för häslicenserna. Eller när vi anmäler till ponnyutstäällning?
 
Sv: Pass till foderhäst

Olagligt och helt upp väggarna enligt Jordbruksverket som är den myndighet som har hand om dessa frågor.
 
Sv: Pass till foderhäst

Dom har sina pass med sig och det är också olagligt att kopiera passen. Ett pass är en värdehandling och ID-handling för hästen vilket gör att det räknas som urkundsförfalskning att kopiera det.

Det är inte olagligt att kopiera ett hästpass, men det gäller ej som id bevis om det skulle kollas, då ska passet i original kunna visas upp.

Däremot är det olagligt att duplicera hästpass, förutom om man begär ett duplikat hos rasföreningen, men då dödas i sådana fall det första passet.
EU regeln är från början skriven på franska, och det blev först fel i översättningen, och därav gick JV felaktigt ut med att kopior var olagliga.
 
Sv: Pass till foderhäst

Men jag har skrivit ett ordentligt kontrakt, så att om passet kommer bort eller går sönder, så måste fodervärden omedelbart bekosta ett nytt.

Så gjorde jag också, och jag tycker att det är en viktig punkt att avtala om - att klargöra att FV även har det fulla ansvaret för passet. (Jag gjorde likadant med annan utrustning, allt från sadel till ryktdon.) Min häst lånades förvisso bara ut till grannkommunen (ett par mil bort), men passet ska följa hästen.
Ägarbeviset stannade dock hos mig.
 
Sv: Pass till foderhäst

(halvt kl)
Har en rätt ny häst på foder och ska så ledes ha på långtid. Jag fick ej med passet och ägaren vill ej lämna ut det på grund av säkerhetsrisk, Hur gör man då. :( Trivs superbra med hästen, men hur övertalar man ägaren att det är lag på att passet ska va med hästen.
 
Sv: Pass till foderhäst

Dom har sina pass med sig och det är också olagligt att kopiera passen. Ett pass är en värdehandling och ID-handling för hästen vilket gör att det räknas som urkundsförfalskning att kopiera det.

Nej det är inte olagligt att ta en kopia i kopieringsmaskin och det är inte urkundsförfalskning.

Som exempel anser myndigheter att man ska ha kopia på sitt eget pass om man reser utomlands för då är det lättare att få utfärdat ett nytt på ambassaden.

Däremot att förfalska ett pass är olagligt. ;)
 
Sv: Pass till foderhäst

Det var förut tal om att det skulle finnas/komma ett plastkort med all info. lagrad som skulle gälla lika som pass. Det skulle man kunna ha med när man red eller transporterade hästen och även kunna förvara hos stallägaren för att inte behöva riskera passet. Vet någon något om det? Fick den informationen från min rasförening men där är ingen ordning nu så jag har inte frågat mer.
Jag tycker det vore bra med ett sådant då jag förstår dem som inte vill lämna ifrån sig passet samtidigt som jag vet att det ska följa hästen var den än är. Ett dilemma!
 
Sv: Pass till foderhäst

Ni skriver in i kontraktet att ägaren betalar eventuella böter om kontrollanter skulle kolla passet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 432
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp