Parvo i Skåne?

Sv: Parvo i Skåne?

KL

Vill tillägga, OM någons hund drabbas. Åk inte till er vanliga veterinär på en liten klinik, utan kontakta ett djursjukhus där de har möjlighet till isolering. Kommer detta in på en liten klinik blir det kaos för den kliniken.

Vill tillägga, OM någons hund drabbas. Åk inte till er vanliga veterinär på en liten klinik, utan kontakta ett djursjukhus där de har möjlighet till isolering. Kommer detta in på en liten klinik blir det kaos för den kliniken.

PRECIS! Samt att de har möjlighet att erbjuda ordentlig intensivvård ifall det blir riktigt kritiskt. Större djursjukhus har separat ingångar, rum, samt isolering för hundar med infektionssjukdomar. Väldigt viktigt är också att ringa och meddela att ni är på väg, och behåll hunden i bilen tills ni har fått instruktioner om separat ingång.

Jag tycker det säger en del när de får hem en valp på fredagen och ränner iväg på utställning med den på söndagen.

KL

Vad jag läst på den drabbades egna FB sida, så är det endast en hund som dött i parvo och det är en importerad valp - och ingen annan har blivit smittad.

Fast håller med om att det känns lite väl stressigt för en valp att fara omkring så mycket direkt.

KL

Vad jag läst på den drabbades egna FB sida, så är det endast en hund som dött i parvo och det är en importerad valp - och ingen annan har blivit smittad.

Fast håller med om att det känns lite väl stressigt för en valp att fara omkring så mycket direkt.

Hur kan de veta att ingen blivit smittad?

Men oavsett är det viktigt att ha koll på sin egna hunds vaccination - för utbrott av parvo sker med jämna mellanrum i Sverige. Ibland pga hund utifrån och ibland pga svensk hund som aldrig varit utomlands.

Än så länge är det väl ingen mer som blivit sjuk av vad jag kunnat hitta.
Jag vill ha fakta - inga lösa rykten:)

Rykten eller inte. Hon kan inte veta om någon mer blivit smittad. Är bara lätt att skriva det för rädda sitt egna skinn.
Jag har inget till övers för de som köper valpar/hundar från utlandet utan ordentliga papper och att de kollar upp allt ordentligt först.

Jag har heller inte skrivit att flera blivit smittiade, så jag kör inte med ett sånt rykte. Man fakta från ägaren? Nä, det säger mig ingenting..

KL. Ägaren skriver på sin fb sida att valpen var med hela dagen på utställningen men satt i bur och kom inte ut på hela dagen ? Sen började den kräkas när den kom hem på kvällen ? det är MYCKET jag ifråga sätter här ? Sen skriver hon att hennes hundar har dom tagit prov på och dom uppvisar ingen parvo och att parvo ENDAST sprids genom att hundar luktar på varandras avföring ? Och att hon är så kallad isolerad i enbart 10 dagar ??? Sen är det fritt fram ,

Förstår att hon vill försvara sig ! MEN att sprida fel fakta är bara dumt när man kan smitta så många andra hundar ! Och det man ska tänka på är vaccinet är inte 100%

Tesora

Nej du har inte skrivit - men det cirkulerar massor rykten o detta. PÅ ett ställe står att 4 hundar är smittade - på ett annat 2. Det står olika på olika stället på nätet och då är det svårt veta hur det ligger till.

att parvo ENDAST sprids genom att hundar luktar på varandras avföring ? Och att hon är så kallad isolerad i enbart 10 dagar ??? Sen är det fritt fram ,

Det stämmer ju inte alls.

Jag hittar ingenting på officiella sidor. Klubben som höll i utställningen borde kanske säga något? Brukshundsklubben där utställningen hölls, deras apellplan är ju infekterad nu och borde väl stängas av?

Vad gör jordbruksverkets smittskydd just nu? Ska de inte agera blixtsnabbt?

Fel av mig: Ser att brukshundsklubben agerat lite i alla fall :

För kännedom !
En 4-månaders valp som besökte (ställdes ej ut ) vår hundutställning den 30 september har avlidit i parvoinfektion.
Den blev sjuk söndag kväll och dog under tisdagen.
Enligt uppgift från hundägaren var valpen fullvaccinerad och under utställningen förvarades den i en hundbur. Den har inte vistats på gräsplanen.
Vi ställer in all kursverksamhet vecka 41.
Mer info kommer.

Senast ändrad:

KL. Ägaren skriver på sin fb sida att valpen var med hela dagen på utställningen men satt i bur och kom inte ut på hela dagen ? Sen började den kräkas när den kom hem på kvällen ? det är MYCKET jag ifråga sätter här ? Sen skriver hon att hennes hundar har dom tagit prov på och dom uppvisar ingen parvo och att parvo ENDAST sprids genom att hundar luktar på varandras avföring ? Och att hon är så kallad isolerad i enbart 10 dagar ??? Sen är det fritt fram ,

Förstår att hon vill försvara sig ! MEN att sprida fel fakta är bara dumt när man kan smitta så många andra hundar ! Och det man ska tänka på är vaccinet är inte 100%

Tesora

Ja allt detta är ju helt otroligt. En valp satt i bur hela dagen utan att få komma ut och kissa? Tror jag inte alls på. Och är det sant så borde hon åka dit för djurplågeri :mad:

Egentligen ska jag inte läsa om detta. För jag blir bara så förbannad, det står om och om igen i tidningar, media mm och ändå köper folk hundar på detta vis..
Tycker synd om hunden, men inte henne. Hon kan skämmas tycker jag..

Saxat från veterinär.nu:

Parvo orsakas alltså av ett virus. Viruset är litet men oerhört tåligt och klarar stora förändringar i miljön varför det är svårt att sanera bort det. I jord kan viruset leva i flera år.

Att sanera bort parvo ur en smittad miljö är svårt. Det finns desinfektionsmedel som kan vara effektiva i inomhusmiljö och för att rengöra tex leksaker men hur desinficerar man en trädgård? Enda sättet är att gräva upp all jord och köra hem ny. I praktiken gör man inte så utan vi förlitar oss på vaccinationer (vilka är mycket effektiva) varför det är viktigt att alla fortsätter att vaccinera.

Undrar vad den stackars brukshundsklubben tänker göra med sin apellplan? Fy fasen.:crazy:

Egentligen ska jag inte läsa om detta. För jag blir bara så förbannad, det står om och om igen i tidningar, media mm och ändå köper folk hundar på detta vis..

Jag tror inte folk läser eller hör infon dom får.
Jag förmedlar då o då import hund/valp,där jag är helt öppen med att hunden är import och jag har vid flera tillfällen stött på hundfolk som har noll koll på att dom ska ha vacc papper av något slag,än mindre vet dom att det finns regler,så att folk köper "smuggelhundar" i god tro (det är ju inte så att säljaren talar om att det är smuggelhundar) eller import hundar utan pass, tex .
Så kanske är det lättare om vi försöker förklara för folk att dom ska INTE köpa hund utan vacc papper av något slag.

I just detta fallet verkade ju valpen vara vacc och ägaren mycket okunnig med tanke på att dom släpat med en ny valp på utställning direkt den kom hem mer eller mindre.

KL: ja fast denna person har ju uppfödning på rasen och vad jag kan förstå så är hon ingen nybörjare på hundar ? Hon skriver att INGEN av hennes hundar är med någonstans innan dom fyllt 6 månader just pga smittorisk ???? Så tar hon med sig en ny importerad valp till utställning ! Rimmar illa i mina öron tyvärr !
Tesora

Jag tycker det är mycket som är konstigt. Valpen som såldes till USA dog på flyget dit och ytterligare kullsyskon insjuknade i Ungern. Det visste hon vad jag förstår redan innan hon tar ut den här valpen till utställningen?

Att påstå att valpen inte varit i kontakt med någon på utställningen, det går jag inte på. Det var flera puli-uppfödare där, det är en liten ras i Sverige, denna valpen var import, klart som fan att folk velat titta ordentligt på den, annars var det väl märkligt.

Att påstå att valpen inte varit i kontakt med någon på utställningen, det går jag inte på. Det var flera puli-uppfödare där, det är en liten ras i Sverige, denna valpen var import, klart som fan att folk velat titta ordentligt på den, annars var det väl märkligt.

Det i kombination med att det står att valpen inte var ute ur buren på hela tiden rimmar illa. En liten valp får man ju lyfta ut för rastning stup i kvarten. Så fort de har sovit eller vad som så sätter de ju sig och mig veterligen är utställningar inget som avhandlas på en kvart, inte ens små inofficiella.

Såg först när jag postat att Snuffsan hade kopierat meddelandet på VBKs hemsida in - sorry...

Senast ändrad:

*KL*

Så är skriver den drabbade själv:

"Ja en valp som vi tagit in från ungern hade parvo.
Vi bor i Staffanstorp
Vi var på VBKs utställning den 30/9 men Ebba var aldrig nere på marken eller någon annans stans på området.
Enligt Veterinären som man då ändå får se som ett proffs inom området ser inte det som någon stor risk att någon blivit smittad eftersom det smittar i direkt kontakt med avföring och kräk och eftersom inget sådant efterlämnades från Ebba där så är risken minimal hon kräkte första gången här hemma på söndag kväll.

Och så till rycktet som nu är uppe i att det finns fyra hundar i Staffanstorp med parovo det finns det inte prover är tagna på våra hundar och vi har fåt prov svaret idag och ingen har det. Så vi har nu fått 10 dagars karaktän att våra hundar inte får vara mer änpå våran gård och om inget händer eller om dom inte vissar något så är det åteer fritt fram för dom.."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka