Parvo i Skåne?

Philosophia

Trådstartare
Enligt uppgifter i en facebookgrupp som jag är medlem i så har en importerad hund som var på en inofficiell utställning i Veberöd i helgen insjuknat i parvo och avlidit. Ytterligare en hund har fått diagnosen parvo.

Någon som har hört något om detta. Själv har jag ingen aning om det är sant eller inte, men enligt uppgiftslämnaren så har SKK informerats och varit i kontakt med den drabbade hundägaren.

Sv: Parvo i Skåne?

Har inte folk sina hundar vacc? Speciellt när dom springer runt på utställning.

HU! Jag bor ju i skåne men jag har inte hört något. Jag ska kolla med mina veterinär och uppfödarvänner under dan. Är det så borde de veta. Återkommer.

Har inte folk sina hundar vacc? Speciellt när dom springer runt på utställning.

Man kan ju tycka det (även om parvovaccin är frivilligt) och förmodligen är även de drabbade hundarna vaccinerade mot parvo. I Sverige vaccinerar vi ju dock flitigare mot parvovirus än i många andra länder då vi ger både vid 8 och 12 veckors ålder. Finland som bara ger en grundvaccination (vid 12 veckors ålder tror jag att det är) har exempelvis betydligt fler fall av parvo än vad vi har.

Tråkigt! Hoppas inte flera blir sjuka. Parvo förekommer överallt, trots vaccinerade hundar. Det går tyvärr aldrig att skydda sig helt, viruset är svårt att bli av med i omgivningen och även vaccinerade hundar kan insjukna (dock väldigt ovanligt).
Däremot vaccinerar man bara två gånger (8 och 12 veckor) i Sverige trots att det visats i flera studier att de maternala antikropparna, alltså de som valpen får i sig via mjölken, och som kan förhindra en antikroppsbildning mot vaccinet kan finnas kvar hos hunden i upp till ca 16 veckors ålder. Det är därför som man i många andra länder bland annat USA och Tyskland rekommenderar att vaccinera med en 3:e spruta vid 16 veckor också alternativt var 3:e-4:e vecka från 6 veckors ålder.
Men sedan är förekomsten av parvo i Tyskland och USA något högre än i Sverige också.

Koiran-rokotukset1.jpg

Här vaccineras likadant, men som du ser är det vecka 12 och vecka 16-20. Dessutom kan grundvaccinationen påbörjas redan vid 6 veckors ålder ifall så bedöms vara säkras.

Man kan ju tycka det (även om parvovaccin är frivilligt) och förmodligen är även de drabbade hundarna vaccinerade mot parvo. I Sverige vaccinerar vi ju dock flitigare mot parvovirus än i många andra länder då vi ger både vid 8 och 12 veckors ålder. Finland som bara ger en grundvaccination (vid 12 veckors ålder tror jag att det är) har exempelvis betydligt fler fall av parvo än vad vi har.

Jag har ett helt gäng ungerska importer dom är vacc 6v,8v,10v och en gång till vid 12v,alla gånger med DHPPI.Och lite till som jag inte ens vet vad det är :o + rabies då.

Och min vet i byn vacc alltid med DHPPI,så det låter lite konstigt att en "svensk" hund skulle smittas

Varför skulle det vara konstigt? Vaccinet ger inget 100%-skydd och dessutom behöver ju den svenska hunden inte vara vaccinerad alternativt kan vara felvaccinerad.

I unger brukar de även vaccinera mot leptospiros så det är nog det dina importer har fått utöver standard DHP(Pi) och Rabies.

Finland verkar följa det schemat med fler vaccinationer och dessutom med 3:e sprutan långt senare än i Sverige vilket faktiskt är att föredra för att få ett fullgott skydd.

Finland verkar följa det schemat med fler vaccinationer och dessutom med 3:e sprutan långt senare än i Sverige vilket faktiskt är att föredra för att få ett fullgott skydd.

Gör de det? Jag har fått för mig att de bara kör en vaccination, vid 12 veckors ålder. Men det kanske är valpsjuka?

Se mitt inlägg ovan. Tabellen fanns inte att få på svenska, men ni borde förstå det viktigaste.

Penikkatauti = valpsjuka
Tarttuva maksatulehdus = HCC (CAV-1)

Dessutom vaccinerar de flesta även mot kennelhosta.

(vko = vecka)

Den sista spalten i tabellen visar när (med hur många års mellanrum) vaccinet ska boostas

Senast ändrad:

Skumt att jag missade ditt inlägg innan. Men då var det något som jag hade fått om bakfoten.

Jag har fått samma uppgifter i en min brukshundsklubbs facebookgrupp :( Man blir ju helt nojig.

Folk här nere snacka om ungerska importer som haft parvo med till utställningen och avlidit samt en ev två sjuka hundar. Men jag har inte fått det från säkra källor, det är ännu så länge bara rykten. Jag snokar på.

Jag såg med ett inlägg på facebook om det nu. Det skulle röra sig om en hund som varit på utställningen med ej deltagit.

Ibland blir jag fortfarande förvånad över hur folk är funtade.

Stackars hundar:(

Jag vet inte om det är sant men såg det först i en grupp på Fb och sen dök det upp i många statusuppdateringar. Det jag läst löd så här:

"Två fall av parvo har nu upptäckts i Staffanstorp, den kom med en hund som importerades från Ungern och flera syskon var sjuka. Denna hund är nu död men har hunnit smitta andra. Bl.a var den på Veberöds brukshundsklubb när det var en utställning där för ca en vecka sedan. Sprid de till de ni känner som ni vet har hund i skåne för det är ytterst smittsamt och kan leda till att hunden dör. Se över era hundars vaccinationer."

Tycker dock det är lite mysko att det inte står ett ord om detta i media eller på SKK eller Jordbruksverkets hemsida...

Edit: Såg just ett till inlägg...

"Lite mer o "rättare" fakta

Ett parvofall bekräftat på en importerad puli från UNGERN.
Det cirkulerar mycket just nu, men tycker detta bör spridas på rätt vis.
En valp kom hit fredag, pigg och glad, fullvaccinerad plus lite till och alla papper för komma in i Sverige. Söndag insjuknade valpen, sökte veterinärvård, blev behandlad men klarade sig tyvärr inte, dog tisdagkväll. Då ska tilläggas att en hanvalp från kullen hitta
des död på flygplatsen (nere i Europa) plus en syster (tror det var till USA) behandlas, varit kris men hoppas att överleva.

Under de få dagar valpen vistades i Sverige, bodde den i Staffanstorp och var på Veberöds BK på söndag den 30 sept.
(en puli i samma familj som valpen kom till i Sverige har testats, utan färdigt provsvar, OBS, denna hund är inte dålig, bara kräkt, säkerhetsåtgärd).
Vi hoppas denna smitta inte sprids vidare, MEN kolla upp era vaccinationer och får er hund MYCKET kraftiga blodiga diarréer, kontakta veterinär.
Smittan kan finnas på annat håll också, vi har mycket hundar utifrån i omlopp i vårt trygga Sverige."

Senast ändrad:

Ja jag kan också bekräfta att det kommer från pålitliga källor. Inget facebookrykte tyvärr.

Och nu kommer det fram mr och mer. Troligen smuggelhundar. Finns inga papper mm Och säljaren har gått upp i rök...

Endast vad jag läst. Ska leta upp länken...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka