Partytält i hagen? Crazy??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asmodeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 269
A

asmodeus

Förra sommaren när det var soligt, varmt och mkt insekter så stod mina två hästar många gånger inne i min rundcorall jag byggt i hagen. Den är klädd med presenning och är ca 1,50 hög. Vi tyckte att deras beteende var lite märkligt efterson den varken har tak eller höga väggar.

Det har aldrig blivit av att bygga något vindskydd i någon av våra hage, eftersom hästarna får komma in närhelst de vill (och typ gå ut igen när de känner för det), och det har väl aldrig funnits någon villig manlig arbetskraft vilig att bygga heller.

Jag fick en idé förra sommaren som låter så knäppp så jag inte frågar förrän nu :) Hur tror ni ett sådant vitt partytält skulle funka för 1½ häst (en stor och en liten ponny)? De är tillräckligt höga, man kan köpa till typ två sidor för lä och skugga, och går det sönder har man inte förlorat många kronor. Naturligtvis måste jag inspektera vad det är för delar man får med, så att skaderisken är relativt liten. Eller kanske göra om konstruktionen.

Vad tror ni, är det en genialisk eller idiotisk idé?
/Asmodeus

Sv: Partytält i hagen? Crazy??

I Tyskland såg jag hästar som gick i hagar där de hade satt upp stora krogparasoll som solskydd!

Som sagt - skaderisken är vad jag mest skulle oroa mig för. Vad händer om en pålle försöker klia sig och fastnar i tältet med svansen, huvudet, eller en fot? Och om den dessutom släpar tältet mot stängslet och pinnarna blir strömförande?

ÅÅÅ vilken bra idé! Det finns ju 'paviljonger' som är byggda på träram. Såg en i ett reklamblad från brafab för 3730. Man behöver ju inte montera dit spaljeerna, förstås...

Och sen beror det på vad man har för hästar. Mina hade nog sagt, wow vilken kul leksak, sen hade det bara tagit dem ca en timme så var det partytältet i småbitar. Jag har sett partytält i hagar hos folk, då oftast hos någon ensam liten ponny. Idén är inte dum, men konstruktionen är för klen.

Iden är inte dum alls. men jag tänker också på att det är inte helt lyckat med en häst som råkar fastna i det på nät sätt och sedan far runt i hagen med ett partytält som sitter fast i ena benet.

Strömförande blir det nog inte, det brukar ju vara plast i dem.

Näe, precis. Strömförande kan de ju inte bli om benen är i plast, aspekten är mer den just Svea pekade på, om de kliar sig och råkar fastna, men å andra sidan är min stora häst gammal (21) och mkt klok, så jag tror han skulle inse att den där vita saken inte var något bra stöd att klia sig mot. Ponnyn är också en mkt cool dam. Hade jag haft två stora ystra unghästar hade jag nog skippat ideén rakt av.

Fick ett reklamblad från ÖB alldeles nyss, där har de ett med måtten 3x6 meter, och sätter man en extra vägg på bak och ena sidan får man två öppningar så att de inte kan tränga in varandra. De har ett till också 3x3 (lite väl litet) men det har stålrörsstativ.

Jag funderar på om man kan titta på ett uppställt tält och diskutera det med min smått genialiske granne som brukar ha mkt bra lösningar på det mesta, så att hästarna inte kan komma åt att flytta benen på tältet så att det riskerar att välta, typ med däck eller något liknande som förankring i backen. Ja, som sagt, jag har bara ideér än. Inga lösningar.

OM det skulle fungera så tror jag att hästarna skulle få vara lite mer ifred mot speciellt broms som ogärna flyger in någonstans där det är "instängt", + att man lätt kan flytta tältet till den andra hagen när de går där och även i olika vindriktningar.

Skriv på kära ni. Den här iden tål att spånas på. En sak är säker. Grannarna skulle verkligen få något att fundera på, vad håller vi egentligen på med där uppe på Björkbacken?? :D

MVH Asmodeus

Ja, det bästa vore ju isåf. att förankra det i marken på nåt sätt utan snören eller pinnar som sticker upp. Eller slå ner pinnarna helt och lägga som du sa bildäck över.

De party-tält Jag sett på marknade har inte varit allt för stabila... :crazy: Ett par av mina hästar är ganska nyfikna och framfusiga av sig mot saker, så det hade inte varit helt särkilt länge hos dem! Men tanken är god. Kanske går att fixa till en stabilare lösning på nåt sätt?

Eftersom du har en händig granne kanske han kan bygga en träställning istället för den som följer med och sedan lägga på tältdelen på den. I och för sig så kan man lika gärna satsa på en stor pressening då och spika fast på träställningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka