Parningsproblem

C

cathepsin

Någon av er uppfödare som har något tips till vad man kan göra när den tilltänkta hanhunden inte verkar vara särskillt intreserad av att para tiken?

Jag blev "anlitad" av några goda vänner för att vara med då deras fina Vizsla tik skulle paras.
Tiken i fråga är i höglöp, och backar envist till med svansen till sidan, hannen tittar mest bort, och verkar minst sagt ointresserad...

Det är desvärre den enda hanen av samma ras i den här delen av landet, som tiken inte är besläktad med (-och det är förövrigt en passande och välmeriterad hund). -och då tiken nu är 6 år gammal, och inte har haft valpar tidigare så är det här "sista chansen" om hon nu ska få några valpar!

Hanen är bara knappt 2 år gammal, och har inte parat någon tik tidigare...

Sv: Parningsproblem

Stäng in dom i ett litet rum?!? Då måste dom ju lära känna varandra med m.m. Det måste ju inte vara ett jättelitet men mittimellan, så att dom får plats och så att dom kan vara ifrån varandra etc.

Är det verkligen rätt dygn? Prova att låta dem bekanta sig på mindre yta, det kan kanske få hannen intresserad till sist. Min hanne kämpade tappert på en gång. Tiken visade lite intresse och det blev aldrig någon hängning. I slut ändan inga valpar. Troligtvis fel dygn. Provade 2 dgr. Hannen är fertil, han är far till flera kullar både före och efter detta försök.

Ta blodprov på tiken och se var hon ligger i löpet. En del tikar kan "ställa upp sig" trots att hon ännu inte haft ägglossning än.

svarar alla;

Tiken har varit "på besök" hos hannen tre dagar i rad (lördag, söndag och måndag). Vi har provat med att ha dem både utomhus, samt inne i ett mindre rum, har provat att ha tiken kopplad, samt att låta henne springa löst.
Igår togs progesteronvärdet på tiken, som visade att hon mycket riktigt var i höglöp, och ska paras snarast om det ska bli till några valpar.

Efter att ha misslyckats hemma hos hanhunden togs han med hem till tiken istället, och har nu varit där sedan igår (måndag) , han är dock mer intresserad av att leka med familjens andra tik, som inte alls löper nu...
Tiken (hon som ska paras) är väldigt insisterande, hon försöker tom. att backa in under hanen, som dock är mest intresserad av att bara leka.
Hundarna verkar trivas bra ihop, båda två verkar väldigt avslappnade och harmoniska (tiken blir dock en aning frustrerad emellanåt...).

Det ser mest ut som att hanen faktiskt är för ung och inte riktigt fattar vad det hela går ut på.

Eftersom det nu är allra sista chansen för tiken så tror jag att ägarna nu vill prova och se om det går att tappa hanhunden och inseminera tiken idag eller allra senast imorgon.

För att man ska få inseminera en tik, krävs dispens från SKK + att hundarna har minst en kull efter sig som tillkommit på naturlig väg :cool:

Tror problemet sitter i att tiken är dominant över hanen..
Inte helt ovanligt fenomen, när unghanar ska para äldre tikar första gången.

Dessutom tycker jag att 6 år är en för hög ålder att ta den första kullen efter en tik...

Hundarna finns i Danmark, och här är reglerna för insemination annorlunda:cool: Det kommer att göras ett försök på veterinärhögskolan här antingen idag eller imorgon.

Jag tycker själv att en 6 år gammal tik är i allra äldsta laget, men det är som sagt inte min hund. I Danmark är det inte tillåtet att ta valpar på tikar som är 7 år eller äldre, (man kan visst få dispens om tiken har haft kull tidigare, och har friskhetsintyg etc)

Tiken är inte synligt dominat, hon dämpar mycket, och är i övrigt väldigt villig att paras.
Tror som sagt att problenmet ligger i att hanen är för valpig mentalt, tyvärr är det i detta fall inte möjligt att vänta tills han har blivit äldre.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka