• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare smulan2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 165
S

smulan2

Har försökt para min hanhund idag. Först var tiken ointresserad och inte alls villig. Sen ändrade hon beteende och ställde upp sig, la svansen åt sidan osv. Hanhunden började då försöka para sig dock inte riktigt på rätt ställe utan föredrog att hålla sig vid huvudet (inte alls rätt ända:smirk:) Efter ett tag tröttnade då tiken och var återigen ovillig. Är det någon som varit med om ngt liknande. Kan man hjälpa hanhunden på ngt sätt?? Har vi missat tillfället eller var tiken kanske inte riktigt redo ändå??

Sv: Parning

så om hon hade varit "helt redo" så hade hon låtit honom fortsätta tills det funkade??

Skilj på dom, någon timme eller två.
Så de lugnar ner sig båda två och släpp sedan ihop dom igen.
Beröm hannen när han försöker och låt det ta tid.
Dock märker ni att de börjar tröttna så ta isär dom igen ett par timmar.
Ibland vågar inte hannen när ägaren är med, så det kan ju också vara en sak att kolla om det går bättre när bara tik ägaren är med.

Var är ni någonstans? Ibland kan en helt neutral plats vara bättre, helst där de kan vara lösa, under uppsikt självklart.

Var det första gången kanske? Det är ju inte lätt för de små stackarna då:) Lite assistans kan behövas då. Håll i tiken och visa vägen för hanen (håll dock inte i penis för då kan han svullna upp uttan för)Är tiken ovillig är ni på fel dag och ska absoulut inte "tvångsparas". Det finns även andra orsaker till att hanen inte fixar det. Han kan vara för gammal också och ha lite potensproblem. Tiken kan vara för dominat och han osäker så han inte vågar mm.

Jag tror inte alls på att man ska hjälpa osv. Det är förmodligen inte ens rätt dag. Vill naturen att det ska gå så går det också.

Det är gandska vanligt att man får hjälpa unga hanhundar att hitta rätt. Även om det är väldigt troligt att det är felparnisdag i det här fallet efter som att tiken inte visar 100% intresse.

Fast det är inte kul att missa ett löp bara för att hanen bara juckade på huvudet och "kom" gång på gång utanför tiken tills han var helt slut och inte tittade efter en tik på 6 månader:D Men av nån anledning lyckas de alltid på två röda när det gälle tjuvparning ;)

Men hundar är ju inte det enda djur som får hjälp. Hästar fri betäcks ju knapt alls utan där är det insiminering som gäller. Annars så är det ju språnglinor och hela köret!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 097
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 067
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 982
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka