Parning sent i löpet?

unki

Trådstartare
Hur vanligt är det att tiken inte är redo för parning förrän sent i löpet? Efter dag 17 och framåt?
Har min tik på parning hos en hane nu och hon har varit där sen dag 12 och nu är det dag 17. Hannen som brukar känna när det är dags är väldigt intresserad nu men hon biter fortfarande ifrån.
Hur stor är chansen att det fortfarande är för tidigt? Vad kan det annars vara?
Hon är parad tidigare utan problem.

:confused:

Sv: Parning sent i löpet?

Hur vanligt är det att tiken inte är redo för parning förrän sent i löpet? Efter dag 17 och framåt?
Har min tik på parning hos en hane nu och hon har varit där sen dag 12 och nu är det dag 17. Hannen som brukar känna när det är dags är väldigt intresserad nu men hon biter fortfarande ifrån.
Hur stor är chansen att det fortfarande är för tidigt? Vad kan det annars vara?
Hon är parad tidigare utan problem.

:confused:

När parades hon förra gången?

Jag har två tikar (mor & dotter) som går i höglöp väldigt tidigt, dygn 5-7. Å andra sidan vet jag en tik som parat på 8 dygnet ena löpet och 18 andra, och båda gångerna blev det inte bara valpar utan stora kullar.

Sedan har jag också varit med om tikar som inte släppt till den tilltänkta hanen - höglöp eller ej. Min erfarenhet är att det då bara är att gilla läget och välja en annan hane nästa gång. Lita på att tiken har rätt och att det inte är en bra matchning, hur bra det än ser ut på pappret.

Jag önskar jag visste när hon parades sist, men det var inte jag som hade henne då så jag vet tyvärr inte.
Ja, jag misstänker också att det kanske är hannen som inte passar henne, tyvärr eftersom han är superfin och trevlig.:crazy:
Vi får väl vänta några dagar till och se vad som händer. Tack för ditt svar!

Här är det nog risk för att det är för sent dvs att tiken gått ur höglöp och inte är parningsvillig.

Ja, den risken finns väl också förstås. Nu får ni ursäkta om jag ställer dumma frågor men frågar man så får man inte veta (jag har hunden på foder och det är ägaren som tänkt para).
Jag trodde att höglöpet var i slutet av löpet och att hunden sen slutar löpa? Men så är det inte alltså? Hon löper iaf fortfarande och brukar löpa omkring 3 veckor.
Förklara gärna lite om löp och höglöp för mig som bara har haft hanhund tidigare. :bow:

Tre olika stadier som om jag minns rätt kallas preösterus-österus och?

Första stadiet i löpningen:
1. Under denna tid sväller tikens vulva upp märkbart och ägaren ser en blodig flytning.
2. Tiken blir intresserad av hanhundar och de av henne, men tiken är inte intresserad av parning.
3. Hennes aptit och törst varierar. Detta första stadium varar ungefär i nio dagar. Sedan börjar stadium två.

Andra stadiet:
1. Under detta stadium kan tiken paras.
2. Flytningarna från vulva är halmfärgade och fria från blod.
3. Tiken accepterar hanhunden.

Tredje stadiet omfattar någon månad efter löp

Fast hon har haft blödningar hela tiden och har fortfarande. Det är bland annat därför vi är förvirrade.:confused:

Det där varierar mkt...det senaste jag hört där det blivit valpar är på dygn 21.

Vi hade en tik förr som hade långa envisa löp(greyhound)...men hon hade fel på sköldkörteln och fick senare livmodersinflammation.

Det senaste datumet jag har hört (med resultat stor kull valpar) dag 28!! :eek:

Vet också en kull som blivit till nästan så sent. Men då var det hos en uppfödare som hade både en tik och en hane hemma. Hanen blev bortlämnad när tiken började löpa, och hemhämtad på dag 19.
Däremellan hade tiken varit hos en hane för att bli parade men det lyckades aldrig.
Uppfödaren hade båda hundarna hemma och helt plötsligt sitter de ihop och av det kom det ut 6 stycken valpar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Karolina90
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
4 245
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010