Parning med gentlemannahane?

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu vill jag kalla på Bukeoraklets all kunnighet!

Hur gör man för att veta när det är dags för parning om tiken ställer sig villigt under måååååååååååååånga dagar?

Hanen i fråga hoppar snällt på henne men utan att åstadkomma "avslutat ärende". Och sådär håller de på, mer eller mindre intensivt.

Försök har gjorts att hålla dem isär (för att de skall få längta efter varandra), att hålla i tiken (men hon står ju blickstill så det behövs eg inte), att uppmuntra hanen att "jaga ifatt" tiken etc etc. Men det blir inget på riktigt utan bara luftrörelser - ja ni vet... :o

Att herr och fru hund varit tillsammans i en vecka beror på att man trodde att löpet upptäckts försent, när det troligen inte var så.

Har någon av er erfarna varit med om att parningen uteblivit trots fri tillgång till varandra (mer eller mindre) samt ett uppriktigt tycke för varann? De går väldigt bra ihop.

Alla svar mottages tacksamt! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Parning med gentlemannahane?

Har hanen parat förr?
I så fall är säkert inte tiken på rätt dygn ännu.

Min egen erfarenhet är nämligen att vi ofta är för tidiga när vi planera en parning. Dvs tikens höglöpsdygn ligger senare än vi förväntar oss.

Har ni tagit blodprov på tiken så ni vet hur hon ligger till? (Eller utstryk?)

Mitt enda konkreta tips är att ha is i magen och låta dem träffas en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen - om ni har möjlighet - fram till tiken slutar löpa :D När det är läge så kommer de lösa allt själva - under översikt av er så klart.
Om de inte löser det så är det inte tänkt helt enkelt.

/Swat

Är det den fina svarta faran som ska paras? Vilken underbar hund! Träffade ju henne i somras några gånger när hon var på kollo. :)

Det lättaste är att åka till veterinären och ta ett blodprov. Då får du veta vilken dag i löpet tiken är på.
Att ha hundarna tillsammans hela tiden tror jag inte på. Släpp bara ihop när det är dags att para.
Är det första gången för båda? in erfarenhet är att man i den mån det går ska välja en erfaren hane på en oerfarentik och tvärt om.
Är tiken dominant? Detta kan också göra att hanen inte går på.
Eller så är det helt enkelt inte helt rätt dag.

Tack för svaret! Jo, hanen har parat förut, men tiken är inte tidigare parad. Hon är däremot ingen blyg viol utan tycker det här med herrbesök är mycket positivt.

Men, att sära på dem och låta dem träffas bara för- och eftermiddag kanske är en bra början. Hur länge skall man låta dem hålla på innan man tar isär dem? Skall de sova på varsinn plats också kanske (på natten, alltså)?

Är det din erfarenhet att det löser sig av sig självt?

Är det den fina svarta faran som ska paras? Vilken underbar hund! Träffade ju henne i somras några gånger när hon var på kollo. :)

Det lättaste är att åka till veterinären och ta ett blodprov. Då får du veta vilken dag i löpet tiken är på.
Att ha hundarna tillsammans hela tiden tror jag inte på. Släpp bara ihop när det är dags att para.
Är det första gången för båda? in erfarenhet är att man i den mån det går ska välja en erfaren hane på en oerfarentik och tvärt om.
Är tiken dominant? Detta kan också göra att hanen inte går på.
Eller så är det helt enkelt inte helt rätt dag.

Tack för komplimangen! Den svarta faran är verkligen underbar (det tycker jag numera också, men hon skulle lätt avyttrats förra året vid den här tiden!).

Ärendet gäller istället två helt andra hundar. Tiken är inte dominant utan mycket trevlig, tillgiven och vänlig. Det är säkert så att det inte är rätt dag, men hon är villig ändå.

Om hundarna inte hålls isär, innebär det att de vänjer sig vid varandra så mycket att parningsinstinkten försvinner?

Min erfarenhet är att det bästa för att få upp intresset för den andra individen är att hålla dem isär förutom när man ska para.
Såg att hanen parat förut, hur har han varit då? Har han varit snabb på? De lär sig väldigt snabbt vilken dag som är den rätta.
Jag har också upplevt att det kan vara svårt att para två hundar som normalt sett lever i samma flock.

Vet en tik som parades på dyg 21 och fick 11 valpar... Men om det var jag skulle jag åka och ta blodprov på tiken, speciellt om det är första gången.

Min erfarenhet är att det bästa för att få upp intresset för den andra individen är att hålla dem isär förutom när man ska para.
Såg att hanen parat förut, hur har han varit då? Har han varit snabb på? De lär sig väldigt snabbt vilken dag som är den rätta.
Jag har också upplevt att det kan vara svårt att para två hundar som normalt sett lever i samma flock.

Vet en tik som parades på dyg 21 och fick 11 valpar... Men om det var jag skulle jag åka och ta blodprov på tiken, speciellt om det är första gången.

Nu lever de normalt inte ihop men har pga olika omständligheter fått tillbringa en hel vecka ihop. Tidigare parningar har varit på rätt dag och då var han ganska snabb. Inte första parningen, för då var han lite försiktig, men andra parningen var liksom "metodisk".

Kanske är det så att gentlemannen i det här fallet (i denna situation med veckoflörten) bara av artighet gör lite rörelser då? Förmodligen är det inte rätt dag ännu.

När denna hund var ihop med en löpande tik sist (som han inte skulle para) så gjorde han inget särskilt alls mer än under ca ett dygn när han gläfste lite bakom kompostgallret. I övrigt var det bara att säga till honom var han skulle ligga och inte gå och nosa på henne.

Ja, ja... blir det inga valpar gjorda så är det kanske inte meningen. Nu är det inte jag som ansvarar för detta projekt - men jag tar tillfället i akt att lära mig av vad ni mer kunniga och erfarna kan.

Senast ändrad:

Eftersom hanen parat tidigare o även levt med tikar så är han med största sannolikhet väldigt säker på när det är rätt tid.
Mina hanar bryr sig knappt om löptik öht, men kan vara lite småstissiga under några timmar/ett dygn.
Vet många hanar, speciellt BCs som inte kan para hemma, eller om matte/husse är med, men eftersom han snällt kliver på så är det nog inte det som är problemet, han vill nog bara hålla tiken på bra humör!
;)

Hade nyligen en tik för parning här. Hon kom på dygn 12 - pang så satt de ihop! Men två dagar senare då vi skulle försöka igen så var hanen HELT ointresserad. Snusade lite i hennes kiss, flirtade lite precis när de träffats men absolut inget mer. Nähä, vad kan man göra liksom.... hanen hade ju dessutom parat flera gånger tidigare och alltid varit säker, aldrig ointresserad av en tik i höglöp. Men så här fortsatte det i åtskilliga dagar.

Först på 18e dygnet parade de sig igen och då utan tvekan, sedan igen på 19 och 20e innan hon åkte hem. Tiken ställde förvisso upp sig redan på dygn 12 men det var först dagen innan nästa parning som hon var riktigt aktivt villig, samt att blödningen upphört. Det var även först dygnen de parade sig som det märktes på övriga hanar i huset att det faktiskt fanns en löpande tik inneboendes. Tilläggas bör att på förra löpet parades tiken på dygn 13-14 utan att bli dräktig, samt att ett progesteronprov gjordes på dygn 8-9 som visade att det var lååångt kvar. Så min teori är att första parningen hände "av bara farten" när hundarna var lite uppspelta och precis träffats, egentligen var det inte dags förrän betydligt senare och det kände såklart hanen.

Men ja, ni bör absolut hålla dem åtskilda och endast släppa ihop dem ett par gånger om dagen. Absolut isär på natten, någon måste ju finnas tillhands att övervaka ev parning. Är hanen helt ointresserad brukar jag inte ge varje försök mer än 10-15 minuter, man brukar ganska snabbt märka om det finns något intresse för mer...

Eftersom hanen parat tidigare o även levt med tikar så är han med största sannolikhet väldigt säker på när det är rätt tid.
Mina hanar bryr sig knappt om löptik öht, men kan vara lite småstissiga under några timmar/ett dygn.
Vet många hanar, speciellt BCs som inte kan para hemma, eller om matte/husse är med, men eftersom han snällt kliver på så är det nog inte det som är problemet, han vill nog bara hålla tiken på bra humör!
;)

Vi hoppas att du har rätt!

*kl*
Jag tror dock att du och alla andra som förordar viss längtan för honom har en poäng.

Senast ändrad:

Hade nyligen en tik för parning här. Hon kom på dygn 12 - pang så satt de ihop! Men två dagar senare då vi skulle försöka igen så var hanen HELT ointresserad. Snusade lite i hennes kiss, flirtade lite precis när de träffats men absolut inget mer. Nähä, vad kan man göra liksom.... hanen hade ju dessutom parat flera gånger tidigare och alltid varit säker, aldrig ointresserad av en tik i höglöp. Men så här fortsatte det i åtskilliga dagar.

Först på 18e dygnet parade de sig igen och då utan tvekan, sedan igen på 19 och 20e innan hon åkte hem. Tiken ställde förvisso upp sig redan på dygn 12 men det var först dagen innan nästa parning som hon var riktigt aktivt villig, samt att blödningen upphört. Det var även först dygnen de parade sig som det märktes på övriga hanar i huset att det faktiskt fanns en löpande tik inneboendes. Tilläggas bör att på förra löpet parades tiken på dygn 13-14 utan att bli dräktig, samt att ett progesteronprov gjordes på dygn 8-9 som visade att det var lååångt kvar. Så min teori är att första parningen hände "av bara farten" när hundarna var lite uppspelta och precis träffats, egentligen var det inte dags förrän betydligt senare och det kände såklart hanen.

Men ja, ni bör absolut hålla dem åtskilda och endast släppa ihop dem ett par gånger om dagen. Absolut isär på natten, någon måste ju finnas tillhands att övervaka ev parning. Är hanen helt ointresserad brukar jag inte ge varje försök mer än 10-15 minuter, man brukar ganska snabbt märka om det finns något intresse för mer...

Hmm... den hanen verkar ha fått till en artighetsparning då med andra ord. Hur många valpar (blev det några alls?) blev det sedan på den sena parningen?

Tiken i mitt fall verkar luras med sitt ställa upp sig och vika svansen, men som sagt, hanen är inte så het på gröten. Kanske blir det något närmare slutet då... hoppas vi.

Tiken skall man "aldrig" lita på!! ;)

Min ena stod klockrent från dygn nio(!!) - dock var hanen så klok att han insåg att hon inte var mottaglig förrän dygn 16 och 17.
Denna "stackars" hane fick dessutom motstå en uppvaktning som skulle fått självaste Pamela Anderson att rodna - så snart han var "inom räckhåll" var tiken som en igel på honom för att visa hur snygg hon var och hur gott hon luktade! När hanen gick undan och lade sej gick tiken efter och satte sej hans huvud :angel:

Så om hanen har lite rutin så lita på hans "fingertoppskänsla" och ge den däremellan egentid att ladda batterierna och "sakna" varandra.

/Swat

Tiken skall man "aldrig" lita på!! ;)

Min ena stod klockrent från dygn nio(!!) - dock var hanen så klok att han insåg att hon inte var mottaglig förrän dygn 16 och 17.
Denna "stackars" hane fick dessutom motstå en uppvaktning som skulle fått självaste Pamela Anderson att rodna - så snart han var "inom räckhåll" var tiken som en igel på honom för att visa hur snygg hon var och hur gott hon luktade! När hanen gick undan och lade sej gick tiken efter och satte sej hans huvud :angel:

Så om hanen har lite rutin så lita på hans "fingertoppskänsla" och ge den däremellan egentid att ladda batterierna och "sakna" varandra.

/Swat

Det är en sund hane på många sätt, så du har rätt. Han har nog instinkt att göra det som skall göras när det är dags och inte annars. Jag tänker att en vildhund inte skulle ha "råd" att hetsa upp sig utan att det blev valpar av, så denna hanhunds återhållsamhet är säkert naturlig.

Det är väl mest bara det att man själv är lite ivrig och vill att de skall få till det. ;) Tiken lurar dessutom oss människor och det är lätt att fundera på om det är något fel på denna hanhund.

Man vet ju annars hur hanhundar är, typ... ;)

Hmm... den hanen verkar ha fått till en artighetsparning då med andra ord. Hur många valpar (blev det några alls?) blev det sedan på den sena parningen?

Tiken i mitt fall verkar luras med sitt ställa upp sig och vika svansen, men som sagt, hanen är inte så het på gröten. Kanske blir det något närmare slutet då... hoppas vi.

Det är ca 2,5 vecka sedan de parade sig så det vet vi inte ännu. ;) Men poängen är ju att hanarnas reaktion är i regel mer pålitlig än tikarnas ev flirterier, som vissa håller på med veckovis! De kan vara hemska! :angel: Inte sällan man haft flera tikar som löpt samtidigt och de brukar hålla på med sina orgier dagarna i ända långt innan hanarna börjar indikera att det faktiskt finns höglöp i huset.

Jag har haft en tik som gladeligen ställt upp sig från löpets andra dygn. En annan av mina tikar som tidigare haft tydliga höglöp ställde plötsligt upp sig redan på 5-6 dygnet i våras. Hon parades dock först på 10:e och framåt och valparna kom ändå inte förrän på 64:e dygnet så det var sannerligen inte dags när hon började flagga...

Sen kan man aldrig lova nåt såklart, ibland stämmer det inte i kemin mellan hundarna bara och vissa hanar är mer fina i kanten och parar inte vemsomhelst hursomhelst.

Har även upplevt att en av mina hanar (då min enda hane varför han agerade "prov" innan vi åkte till den hon skulle paras med) ratat en tik som senare visat sig bära på en infektion - hanen hon var avsedd att para med hoppade däremot glatt på. Den hanen har aldrig varit ointresserad av en faktiskt höglöpande tik vare sig före eller efter det och parade själv tiken ifråga vid ett senare tillfälle utan knussel. Så det finns många variabler och möjliga anledningar till att det inte funkar mellan två hundar.

Ja absolut, det menade jag också med att kemin ibland inte stämmer, men kanske inte var tydligt att jag menade åt endera hållet i förra inlägget.

Ja herregud. Jag kostade på min dumkåta tik en norgeresa. Men inte ville hon ha den hannen inte. Trots att hon ställde upp sig för fan,hans moster och vad som helst med en puls.
. Men inte den för den hane jag ville. Han dög knappt att leka med.
Efter en hel del lock och plock blev det en parning, men hon gick tom.

Tror att det var av ren tjurighet *s*

Tack allihop för intressanta svar! :bow:

Nu verkar dock kärleksvisiten ha lidit mot sitt slut och fröken hund vill bara leka och ser inte längre herr hund som intressant kavaljer.

Snipp snapp snut så var sagan slut!

Så nu får han väl komma hem, transporterad som Tjuren Ferdinand, nöjd och lycklig trots omgivningens grusade visioner. :crazy:

Men alltså - han har integritet och håller på sig.
Eller vad säger ni? ;)

Kanske vill han inte gå för fort fram och lära känna sin dam först - trots att de redan delat säng och allt. :D

(btw så var hans pappa enligt förståsigpåare en kräsen hane. Han parade inte vemsomhelst hursomhelst, trots att han var otroligt vinstrik och många tikar kom i hans väg))

Så kan det tyvärr gå :( Jag har en ganska oerfaren hane som lätt kan para tikar som haft valpar förut, men som har misslyckats med flera "oskulder" :o han är mera " gentleman " än jag skulle önska :crazy:
Så att hanar som lyckas utan problem med vissa tikar har problem med andra är nog ganska vanligt :angel:

Knapp- och trådlånar mig själv!

Nu har det gått ett halvår och vi är inne på ett nytt försök! Denna gång har flickvänshunden fått lov att komma och bo hos oss. Igår, på nionde/tionde dygnet kom hon och enligt henne kan man para sig helta tiden.

Min hane är dock precis som innan, artig och hoppar på, men träffar inte rätt.

Jag har försökt att jaga upp honom, lekt med honom och sprungit runt med tiken (han gillar att jaga ifatt henne), men ingen fullborad parning än.

Nu har han tröttnat och lade sig i soffan där hon inte når att komma till honom.

usch, jag blir uppgiven...

Kan det vara så att han helt enkelt inte kan få till det med denna tik?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu löper tiken igen och vi har tagit blodprov för att slippa förra löpets missade parning (massor med resande på olika dagar men...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 939
Senast: simpan
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.