Parning av tik

_Amazing_

Trådstartare
En vän till mig hade funderingarna på att nu para sin ena tik till sommaren.

Vi satt och diskuterade lite angående åldern på hennes hund och om det är försent för tiken att paras.!?(första parningen)
Vi kom inte direkt fram till något vettigt svar på den frågan, och nu undrar jag om ni på buke har lite mer erfarenhet om detta.?

Tiken är fem till sommaren, och kommer troligtvis att löpa i början av juni någon gång.
Har för mig att hon hade en liten tibbe eller en Lhasa apso.(något litet var det:)).

Vi diskuterade även om utställningar på denne tik.!
hon har ju ej ställt ut henne men har en stamtavla på henne och alla papper i sin ordning.
Om hon nu skulle paras med en renrasig av dess like, hur kommer valparna "betraktas"?(på pappret), om tiken ej är utställd?

Verkligen tacksam för svar:)

Sv: Parning av tik

Enligt min åsikt är en tik på 5 år som inte haft valpar tidigare för gammal för att ta en första kull på.

Och jag har precis parat en tik som är dryga fem år för första gången och tycker att det känns bra!

Hellre lite senare än för tidigt är min åsikt!

Att para en två årig tik känns för mej betydligt mer fel än att para en sund och frisk femårig tik.

/Swat

Håller med Swat. Är tiken i god kondition så är det inga problem att para en femårig förstagångstik (i mitt tycke). Min gräns går vid 6 år.

Note; Min första RR's mamma var förstagångare och nästan 9 år :crazy: gammal när hon fick valparna. Det gick ju bra men är verkligen inget att rekommendera...

om tiken inte löper förräns i juni så är det ju tid till att ställa ut henne ett antal ggr och få henne bedömd ;)
Sen med ålder på henne , vet inte hur dom här små raserna ligger till för kejsar snitt men det kan ju vara värt att kolla upp med rasklubben kanske ,
För ju äldre rikar destå större risk för värksvaghet m,m

Tesora

En vän till mig hade funderingarna på att nu para sin ena tik till sommaren.

Vi satt och diskuterade lite angående åldern på hennes hund och om det är försent för tiken att paras.!?(första parningen)
Vi kom inte direkt fram till något vettigt svar på den frågan, och nu undrar jag om ni på buke har lite mer erfarenhet om detta.?

Tiken är fem till sommaren, och kommer troligtvis att löpa i början av juni någon gång.
Har för mig att hon hade en liten tibbe eller en Lhasa apso.(något litet var det:)).

Vi diskuterade även om utställningar på denne tik.!
hon har ju ej ställt ut henne men har en stamtavla på henne och alla papper i sin ordning.
Om hon nu skulle paras med en renrasig av dess like, hur kommer valparna "betraktas"?(på pappret), om tiken ej är utställd?

Verkligen tacksam för svar:)

Två renrasiga hundar med papper får renrasiga valpar. Om de går att regga eller inte är upp till SKK kan finnas vissa krav man ska uppfylla innan reggning. Bäst att kolla upp det. När det gäller utställning så är det mest rasklubbarna som har det som krav. Det är inget krav från SKK sida för att regga valpar. Har man inga meriter så kostar det bara lite mer.

Så mitt råd är att kolla upp vad SKK kräver för att valparna ska bli reggade som renrasiga och sen uppfylla det.

Jag har en Dansk-Svensk Gårdshund och pratade med en erfaren veterinär inom området om just samma fråga, och hon tyckte att på små, friska raser (individer) med hög medelålder så är 5 år inga problem för en förstagångsparning.

Det känns ju som rätt stor skillnad på hur gammal en tex DSG är/upplevs när den är 5 år jämfört med många större raser.

Tackar verkligen för alla svar.

Funderade på en sak till angående parningar .
Är de flesta hundraserna jämnbördiga när det gäller könsmognad?

Jag har en Dansk-Svensk Gårdshund och pratade med en erfaren veterinär inom området om just samma fråga, och hon tyckte att på små, friska raser (individer) med hög medelålder så är 5 år inga problem för en förstagångsparning.

Det känns ju som rätt stor skillnad på hur gammal en tex DSG är/upplevs när den är 5 år jämfört med många större raser.

Det känns skönt att höra.

Vad jag vet är hon fullt frisk, aldrig haft några som helst problem.

Men vad skönt att höra, då ska det inte vara några större problem.

tack:)

om tiken inte löper förräns i juni så är det ju tid till att ställa ut henne ett antal ggr och få henne bedömd ;)
Sen med ålder på henne , vet inte hur dom här små raserna ligger till för kejsar snitt men det kan ju vara värt att kolla upp med rasklubben kanske ,
För ju äldre rikar destå större risk för värksvaghet m,m

Tesora

Vad innebär värksvaghet??

Hon har ju haft funderingarna på att lämna in henne till vet några dagar innan hon ska föda men jag vet inte hur det är på den fronten, om de brukar reda ut det själva??

Senast ändrad:

Två renrasiga hundar med papper får renrasiga valpar. Om de går att regga eller inte är upp till SKK kan finnas vissa krav man ska uppfylla innan reggning. Bäst att kolla upp det. När det gäller utställning så är det mest rasklubbarna som har det som krav. Det är inget krav från SKK sida för att regga valpar. Har man inga meriter så kostar det bara lite mer.

Så mitt råd är att kolla upp vad SKK kräver för att valparna ska bli reggade som renrasiga och sen uppfylla det.[/QUOTE

Ok,låter som en bra ide.

tack:)

Vad innebär värksvaghet??

Hon har ju haft funderingarna på att lämna in henne till vet några dagar innan hon ska föda men jag vet inte hur det är på den fronten, om de brukar reda ut det själva??

I praktiken att tiken får svårt att få ut valparna.

Man får inte, om jag inte minns galet, flytta en tik i onödan nära (2 veckor?) beräknad födsel. Nu lär väl inte vet-besök räknas dit men ändå. Onödig stress. Tror inte det finns nån vet som skulle lägga in en frisk tik flera dagar innan bara för att dessutom.. Och ovanpå det blir det ju dyrt som tusan (för ingen försäkring täcker för-säkerhets-skull inläggningar om inte vetten tycker det behövs). Och det är säkert skönast för tiken att föda hemma i lugn o ro med sina små. Visst ska man alltid åka in om det går knas (gärna läsa på mycket, gärna gå uppfödarutbildningen innan iaf de delarna, gärna ha nån erfaren att ringa om frågor uppstår under födseln osv).

Man tycker såklart olika i frågan, men för MIG så är 5 år för första kullen i absolut senaste laget. En tik skulle hos mig behöva ha något speciellt att tillföra för att jag skulle välja att ta första kullen så sent - t.ex. att det vad linjer som jag gärna ville åt och inte hade något bättre sätt att få tillbaka.

Jag har aldrig hört talas om någon som lagt in tiken på djursjukhus i förebyggande syfte och för mig låter det extremt märkligt! Ska tiken alltså tillbringa dräktighetens slutskede i en bur hos veterinären med massa spring av folk och djur omkring sig med alla risker som det innebär avseende stress och smittorisker för att tikägaren absolut vill ha en kull men inte själv har kunskaper att sköta födseln... nää, då är man ute och cyklar tycker jag.

Som tikägare/uppfödare är man sin hunds "barnmorska"! Har man inte själv nog med kunskaper för att sköta valpningen, så får försöka hitta någon erfaren som kan ge support dygnet runt, om möjligt gärna komma hem till en och vara med när det är dags. Finns ingen sådan uppbackning tycker jag man bör tänka efter både en och två gånger innan man försätter sig i den sitsen...

Visst kan allt gå strålande. Vid vissa valpningar behövs inga direkta ingripanden alls. I andra fall ligger valparnas liv och i värsta fall även tikens helt i händerna på att den som assisterar henne vet när och hur man ska ingripa och i vilket läge man behöver bryta upp och ge sig iväg till veterinär för sådan hjälp som man inte själv kan ge hemma... Tyvärr kan man ju inte beställa sig en okomplicerad valpning utan påläst och "beredd på det värsta" måste man alltid vara...

Jag vill minnas att någon (kan det vara gnist eller swat?) har skrivit ett jättebra inlägg om vad man bör tänka på innan man över huvud taget funderar över om man ska ta valpar. Någon som är hemma i bukes sökfunktion får gärna försöka hitta det. Där står i alla fall massa bra grejer som man som nybörjare kanske inte tänkt på.

Det är ett stort ansvar att ta valpar. Inte enbart gentemot sin egen tik utan gentemot blivande valpköpare som man ska finnas till hands och kunna hjälpa och stötta. Sen är ju riskerna stora för tiken och de är faktiskt större när tiken är 5 år. Det är mycket att överväga och jag säger inte att det är varken rätt eller fel att ta valpar på din väns tik. :)

Jag vill minnas att någon (kan det vara gnist eller swat?) har skrivit ett jättebra inlägg om vad man bör tänka på innan man över huvud taget funderar över om man ska ta valpar. Någon som är hemma i bukes sökfunktion får gärna försöka hitta det. Där står i alla fall massa bra grejer som man som nybörjare kanske inte tänkt på.

Det är ett stort ansvar att ta valpar. Inte enbart gentemot sin egen tik utan gentemot blivande valpköpare som man ska finnas till hands och kunna hjälpa och stötta. Sen är ju riskerna stora för tiken och de är faktiskt större när tiken är 5 år. Det är mycket att överväga och jag säger inte att det är varken rätt eller fel att ta valpar på din väns tik. :)

Jo det är sant .

Lättare när man har en hane , inte samma stora risker i det hela med parningar osv.
Har en jag hade tänkt använda i avel men dock vill jag ställa ut honom först, men där är det ju inte samma "hets" med att skynda på processen som i tikens fall.(kanske har fel)

Det jag hade varit rädd för i detta läge är att tiken inte klarar av det, och som sagt måste man vara en väl förberedd matte/husse.!!
Hon har ju dock hundkunniga föräldrar som även kan vara där med en hjälpande hand om det skulle behövas.!

Liknande trådar

Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hundavel & Ras (Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud) Jag har fått en förfrågan från en...
Svar
13
· Visningar
1 678
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 626
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka