Parkslide är mycket mer utbredd i sin förstoring i England än i Sverige. Kan tänka mig att det är detta med murgröna.Nej.
Det är en skröna, att parkslide skulle växa igenom allt.
Och det behövs inga experter för att bli av med den. Däremot så finns det folk som vill tjäna pengar på andra personers oro.
Oron för Parkslide är mångt och mycket ett sociala medier fenomen.
Huruvida man kan belåna hus med parkslide i trädgården eller ej UK, vet jag inte. Har du en vederhäftig källa på hur det ligger till?
BTW, att en växt har ett otrevligt och jobbigt sätt att växa på, är svår att kontrollera och rensa bort, betyder inte att den är en invasiv art.
Murgröna är en naturlig art i Sverige, den är ungfär lika invasiv som maskros, sälg eller asp.
Från Wikipedia:
En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur, natur och människor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Invasiv_art
I södra delen har de ju mildrare vintrar än oss och jag kan tänka mig att det påverkar, om man har längre säsonger.