Parkörning

kolblakkur

Trådstartare
Har nyss börjat fundera på att köra ett parekipage så småningom. Jag har en unghingst på 1,5 år så det ligger längre fram i tiden.

Men: är det bäst att köpa en annan unghäst så att de får vänjas vid varandra tidigt eller bör jag vänta tills min unghingst fått lite mer körvana och sedan köpa en lite äldre, rutinerad häst som parhäst till honom?

När vet man att hästarna är redo att köras i par?

Sv: Parkörning

Jag skulle nog vilja ha en lite äldre mer erfaren parhäst till min unghäst, det ger både dig och unghästen lite trygghet :)

Sv: Parkörning

Jag har också shettisar och har precis satt ihop dem som par. Till en yngre häst hade jag köpt till en äldre rutinerad väl körd häst så att man i alla fall har en pålitlig häst om det skulle hända något. Att sätta ihop två "yrpannor" hade inte jag vågat ge mig på om jag inte hade varit ytterst rutinerad.

Angående när det är dags att sätta ihop dem gjorde jag så här med mina:
- båda är väl körda, orädda för vagnen och lydiga för hjälperna
- tömköra dem som par
- köra enbett med parvagnen så att var och en känt på den
- ta hjälp av någon rutinerad parkusk när man spänner för paret första gången så att man vet att selarna sitter som de ska. Det är rätt mycket mer komplicerat än enbett tycker jag att veta hur hårt stångkoppel ska spännas och på vilket hål man ska sätta korstömmarna, särskilt om hästarna skiljer något i storlek och temperament

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
215
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb