parkörning

A

Alsterfeldt

jag finner mig med två svartingar som båda är inkörda,en marathon vagn och kan alltså följdakligen köra par.

någon som har erfarenhet?
jag är en relativt erfaren enbetskusk,men par....
Måste det till ny a selar tex?
Hur komplicerat är dte med tömmarna?

Thina

Det brukar inte vara några problem med par om dom är mycket körda innan. Jag brukar alltid tömköra dom i par innan jag sätter ihop dom.
Du har inte mer töm i handen än du har när du kör enbet.
Om du behöver nya selar beror på vad du har för några nu.
Det du annars behöver är ju partömmar, stångkoppel och 2 par draglinor. Samt parstång till vagnen då.
Lycka till!

Det är dubbelt så skoj att köra par som enbet=)

Hej Thina!

Det komplicerade med tömmarna är att ställa in dem så att man tar lagom mycket i båda hästarna när man tar i tömmen. Partömmen grenar sig ju, så högertömmen går till höger bettring på båda hästarna och vice versa. För din del blir det alltså en töm i varje hand.

Vad gäller selarna så behöver du, om du har bröstselar, såna med en ring fram för stångkopplet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 682
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama