Parkeringsböter, rättigheter?

G-uldlock

Trådstartare
Idag när jag skulle åka och handla upptäcker jag en parkeringsbot på bilen.
Anledning till bötern är saknaden av parkeringstillstånd. 400:- skall inbetalas.

Nu är det så att det visst fanns giltigt parkeringstillstånd i bilen. Det låg på samma ställe det alltid har legat... Giltigt från den dagen bötern sattes.
Enligt boten skall foton vara tagna.

I morgon kommer jag ringa bolaget som satt boten och bestrida den. Även kräva att få se den bild som skall vara tagen.

Vad har jag för rättigheter i denna fråga? Utöver att bestrida den, vad kan jag göra? Kan jag förvänta mig rätt i frågan eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala den?

Har du kollat att det är din bot, har varit med om att andra har satt sin bot på min bil och hoppas väl på att jag inte skulle kolla så noga och bara betala.

Idag när jag skulle åka och handla upptäcker jag en parkeringsbot på bilen.
Anledning till bötern är saknaden av parkeringstillstånd. 400:- skall inbetalas.

Nu är det så att det visst fanns giltigt parkeringstillstånd i bilen. Det låg på samma ställe det alltid har legat... Giltigt från den dagen bötern sattes.
Enligt boten skall foton vara tagna.

I morgon kommer jag ringa bolaget som satt boten och bestrida den. Även kräva att få se den bild som skall vara tagen.

Vad har jag för rättigheter i denna fråga? Utöver att bestrida den, vad kan jag göra? Kan jag förvänta mig rätt i frågan eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala den?
Jag har själv bestridigt en bot och fick rätt. :D
Däremot så måste man först betala den innan man bestrider den. Det tar ett tag innan den hinner igenom systemet och botar måste alltid betalas inom 8 dagar (eller nått liknande)..
Jag var tvungen att bestrida min hos polisen och skickade med bilagor med bilder för att påvisa min rätt.

Jag har själv bestridigt en bot och fick rätt. :D
Däremot så måste man först betala den innan man bestrider den. Det tar ett tag innan den hinner igenom systemet och botar måste alltid betalas inom 8 dagar (eller nått liknande)..
Jag var tvungen att bestrida min hos polisen och skickade med bilagor med bilder för att påvisa min rätt.

Insåg det när jag kollade hos Polisen. Får hoppas att jag lyckas bestrida den och få pengarna tillbaka.

Så jävla surt i vilket fall. Har de senaste 1,5 åren haft lappen liggandes på samma ställe, och alltid undgått böter, trots ihärdiga Lapp-Lisor... Hur kan man missa den nu liksom? Suck...

Insåg det när jag kollade hos Polisen. Får hoppas att jag lyckas bestrida den och få pengarna tillbaka.

Så jävla surt i vilket fall. Har de senaste 1,5 åren haft lappen liggandes på samma ställe, och alltid undgått böter, trots ihärdiga Lapp-Lisor... Hur kan man missa den nu liksom? Suck...
Ähe, hjärnsläpp? Tror dessutom att är den väl skriven så är den svår att makulera?

Jag fick böter mitt på dagen trots att det stod att det endast var förbjudet att parkera tidigt på morgonen ett visst datum.

Sen förstår jag att det såklart är ett störningsmoment, man har ju liksom annat för sig.

Det brukar stå rätt tydligt på baksidan vilken typ av bot man har och hur man bäst bestrider den.
Tyvärr står det inget om det, mer än kontaktuppgifter till det bolag som kan kontaktas vid frågor.
Men kommer helt enkelt ringa i morgon och framföra mitt ärende.

Har försökt bestrida...körde huvudet i väggen, trots giltig kontrollbiljett för gällande tid. P-vakten hade skrivit att "ej väl synlig"...svårt när det är kallt och blir frost på rutan. Orkade inte, och det är väl det p-bolagen vet.
Lycka till!

Tyvärr står det inget om det, mer än kontaktuppgifter till det bolag som kan kontaktas vid frågor.
Men kommer helt enkelt ringa i morgon och framföra mitt ärende.
Det beror på om parkeringsanmärkningen är utskriven på gatumark eller kvartersmark. Den lite bredare remsan med kontaktuppgifter till p-bolaget är kvartersmark och då ska den inte betalas om du vill bestrida den. Är det gatumark syns kontaktuppgifterna till Polisen tydligt.

Det beror på om parkeringsanmärkningen är utskriven på gatumark eller kvartersmark. Den lite bredare remsan med kontaktuppgifter till p-bolaget är kvartersmark och då ska den inte betalas om du vill bestrida den. Är det gatumark syns kontaktuppgifterna till Polisen tydligt.
Ja jag fick bestrida två parkeringsböter för någon månad sedan. Det slutade med att fick kontakta hyresvärden som fick Pbolaget att släppa ärendet. (De hade gjort en rejäl tabbe).

Ett tips om det händer igen är att skaffa nån form av bevis, t.ex. skicka in ett foto där klockslag och datum syns och som visar vindrutan med det väl synliga tillståndet, tillsammans med en skriftlig överklagan givetvis. En parkeringsanmärkning (kommunal mark) brukar i allmänhet inte vara så svår att få rättelse för, medan tomtmark (kontrollavgift) kan va lite tuffare. Men det är bara att se till att ha lite på fötterna, har de gjort fel så har de!

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?