Parkering på handikapplats

Stereo

Trådstartare
Hade en liten ordväxling med en granne nu på morgonen och blev nyfiken på hur andra människor ser på denna situation.

Min kära pappa är rullstolsburen och har tillstånd för parkering på handikapplats. Det viktigaste för honom är att han har en så pass bred plats att han kan slå upp sin dörr helt och hållet, huruvida parkeringsplatsen är nära ingången eller inte spelar mindre roll (förutom vid snömodd).

I går lånade jag min pappas bil och vi kom överens om att han skulle hämta sin bil hos mig under dagen någon gång, och bilen står nu parkerad på gästparkeringen på en av de två handikapplatserna. Jag ställde bilen på handikapplatsen just för att annars kan han inte hämta bilen om någon har ställt sig på platsen bredvid.

Nu i morse gick jag ut till bilen för att hämta en glömd pryttel innan jag drar till jobbet, och en granne kom då fram och krävde att jag flyttar på bilen, för jag är inte handikappad. Jag förklarade läget och han tyckte då att det inte spelade någon roll, om det var jag som parkerat bilen så fick den inte stå på handikapplatsen. Hur vi skulle lösa vår situation tyckte han var irrelevant. Han behövde inte heller inte någon av platserna själv åt någon besökare, utan det var en principsak.

Jag lät bilen stå kvar, kan inte gärna ta ledigt från jobbet för Bilpassning åt Rörelsehindrad Pappa :p men ordväxlingen fick mig att undra hur GÖR man i sådana här situationer? Vanliga människor lånar väl varandras bilar ibland och de har ju möjlighet att hämta upp dem på vilken parkeringsplats som helst - ska inte min pappa kunna få hämta sin bil hos mig? Eller är det helt enkelt så att är man rörelsehindrad så får man räkna med att inte kunna göra som alla andra?

Förslag på hur jag gör om det blir en nästa gång? Gillar inte att ha en arg granne. :p

Jag vet inte vad som är rätt eller fel men JAG tycker att bilen absolut skall stå på parkeringsplatsen så att din pappa kan hämta den. Det hade varit en annan sak om du hade haft hans bil länge och stått på handikapplatsen utan att din pappa skall använda bilen tycker jag, men nu när han skall komma och hämta den så verkar det inte alls konstigt att bilen står där. Han har ju rätt att parkera där då måste han väl få hämta bilen där också? Tycker jag iaf.

Lite väl fyrkantig granne du har som inte köper argument, men i princip har han rätt. Är man inte handikappad så får man inte parkera på handikapplats även om det finns handikapptillstånd i bilen.

Håller med @arabia , klart du har rätt till det.

Hade du lånat pappas bil och bara kört själv för att slippa gå så långt hade jag tyckt det varit lite fult, eftersom du då tagit upp platsen för någon annan som kanske behövde den bättre. Sen är det faktiskt så att alla handikapp som kräver handikapp-parkering inte syns så skulle aldrig våga lägga mig i sådär som grannen gjorde.

Jag tycker också att det är självklart att bilen ska stå parkerad så att din pappa kan komma in i den.

Däremot hade jag nog för säkerhets skull kollat upp vad som gäller rent lagligt för att slippa böter. Har flera kompisar som varit tvungna att visa intyg och leg. Är personen som har parkeringstillståndet inte med har de stött på patrull. En av gångerna hade killen som har tillståndet blivit hämtad av ambulans och när assistenten sen skulle hämta bilen och följa efter blev det krångel eftersom killen inte var med.

Det har vad jag vet alltid löst sig, men det är ju jobbigt med strul och ibland är det ju gråzooner som kan tolkas olika beroende på vilken sida sängen man vaknat på.

Lite väl fyrkantig granne du har som inte köper argument, men i princip har han rätt. Är man inte handikappad så får man inte parkera på handikapplats även om det finns handikapptillstånd i bilen.
Ja, precis, det är jag ju medveten om. Pappa tjatar alltid på mig om att jag måste plocka bort tillståndet när jag lånar bilen. :p

Kanske ska förtydliga rent allmänt i tråden att jag aldrig någonsin skulle parkera på en handikapplats utan att ha skäl för det. Jag är uppväxt med pappa på kryckor/i rullstol och har varit med om att vi fått åka hem utan att handla för att handikapplatserna varit tagna av folk utan tillstånd... :(

Bilen har rätt att stå parkerad där. Det är inte för DIG bilen står parkerad, det är för din far, som har handikapptillståndet. Hade du hämtat och själv skulle ha bilen, hade det hamnat i en annan dager. Du har inte rätt att tillgodogöra dig handikapptillståndet. Men när din far hämtar bilen, är det ju helt klart att det är av den anledningen bilen står på handikapp-platsen.

Däremot hade jag nog för säkerhets skull kollat upp vad som gäller rent lagligt för att slippa böter. Har flera kompisar som varit tvungna att visa intyg och leg. Är personen som har parkeringstillståndet inte med har de stött på patrull. En av gångerna hade killen som har tillståndet blivit hämtad av ambulans och när assistenten sen skulle hämta bilen och följa efter blev det krångel eftersom killen inte var med.

Ja herregud, byråkrati. Pappa hoppar in i bilen från passagerarsidan, där det sitter en sån där utfällbar stolshiss. Normalt sett sätter man tydligen utfällbara stolen på förarsidan, men på pappas bil blev det för stor ombyggnation av bilen, så den sattes på andra sidan. I papprena står det att pappa måste sitta i stolen när han kör bilen. Han borde alltså egentligen sitta i passargerarsätet och luta sig till vänster för att nå ratten och spaken han gasar och bromsar med. :p

Men bra tips, ska kolla upp det!

Hade du lånat pappas bil och bara kört själv för att slippa gå så långt hade jag tyckt det varit lite fult, eftersom du då tagit upp platsen för någon annan som kanske behövde den bättre. Sen är det faktiskt så att alla handikapp som kräver handikapp-parkering inte syns så skulle aldrig våga lägga mig i sådär som grannen gjorde.
Vet inte om han reagerade för att jag lånat bilen förut och då alltid ställt den på en vanlig parkeringsplats. Kanske var ändringen som han reagerade på, och därför vågade säga till.

Det fåniga i det här fallet är ju att handikapplatserna faktiskt ligger längre bort än de vanliga gästplatserna...

Kom att tänka på det här inlägget på facebook. Någon har fotat en polisbil som parkerat utanför en pizzeria för att poliserna skulle äta mat, ingen utryckning alltså.
De valde den enda handikapp-parkeringen på hela stället. Dessutom utanför en hälsocentral. När personen tog kort kom en polis och förklarade att de ju är i närheten och kan flytta bilen om en handikappad behöver den. Fast om man kör förbi parkeringen som är upptagen så stannar man väl inte och hoppas någon ska flytta bilen. Lite dålig stil tycker jag nog.

https://www.facebook.com/photo.php?...203999930.1073741827.521304929&type=1&theater

Finns det ett handikapptillståndet i bilen så bryr jag mig inte. Det är inte mitt jobb att avgöra vilka som ska ha tillståndet, lån av varandras bilar etc.

Däremot om bilen saknar tillstånd så kan jag bli tokig. Det är så få handikappsparkeringar så att de som behöver kan få ha dem i fred :)

Åh nej. Nu messade pappa och sa att han känner sig sjuk och nog inte kommer iväg på det han skulle göra idag. Det betyder antagligen att jag får köra bilen hem till mina föräldrar. Om min granne ser detta kommer han ju få spader. :eek:

Jösses vad det kan krångla ibland. :D

Klart att bilen får stå där. Jag har parkeringstillstånd för rörelsehindrad och när folk lånar min bil parkerar de på vanlig parkeringsplats, dock är de ju betalningsbefriade med kortet. Men om din pappa ska komma åt och hämta bilen är det ju klart att den måste stå på bred parkering.

Kan inte låta bli att tänka på En man som heter Ove när jag hör om din granne och hans beteende...

Jag tycker precis som de andra att det är självklart att du ska parkera bilen där den blir bäst tillgänglig för din pappa.

Angående de ändrade planerna tycker jag att du ska låta bilen stå tills din pappa kan hämta upp den själv om det är möjligt, för att undvika att reta upp den tjuriga grannen ännu mer!

Om du vet att din pappa ska hämta bilen medans du är borta så är det klart att du ska stå där eftersom tillståndet är utfärdat på honom och han ska nyttja sin bil.
Men aldrig att det ska nyttjas utöver det. Tillståndet tillhör personen, inte bilen.

Angående de ändrade planerna tycker jag att du ska låta bilen stå tills din pappa kan hämta upp den själv om det är möjligt, för att undvika att reta upp den tjuriga grannen ännu mer!
Jag tror den får göra det. Risken är att den blir stående en vecka eller två, men då får jag väl smuggla iväg den mitt i natten eller nåt. Och så kan jag inte låna bilen under tiden! :eek: Dagens största i-landsproblem. :D

Kan tilläggas att jag mest lånar deras bil när jag hjälper till att handla till mina föräldrar, så det är inte så att jag lånar den stup i kvarten. Nu behövde jag köra ett skrymmande föremål och pappa har en minibuss som sväljer enorma mängder last.

Nu känns det som att jag spammar min egen tråd, men jag pratade precis med pappa och berättade om sura grannen. Han sa att han kan ju ta färdtjänst hit och kravla sig in i bilen, om jag nu är så rädd för grannen, bara jag kör honom hem igen. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 756
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 295
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 554
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar