Parellis "faser"

gadriel

Trådstartare
Ni som är lite mer insatta i Parellis game, kan ni svara på ett par funderingar jag har så blir jag väldigt glad.

I helgen såg jag en tjej jobba efter Parellis seven games. Denna tjejen hade pysslat med detta en hel del och var väldigt säker på sin sak och hjälper andra att utföra det.

Det mesta såg bra ut och hästarna var lugna och trevlga och hennes egen häst var väldigt harmonisk.

Det jag reagerade på vad främs i "piggvins-leken" och de fyra faserna hon använde sig av.
Hade hästen inte svarat på de tre första faserna så smällde hon till den på mulen (ja, inte direkt hårt) för att sedan börja om på fas 1 igen och svarade den fortfarande itne på de tre första gjorde hon likadant igen.

Så fort hästen svarade på de första stannade hon helt i sin ordning. MEN är detta verkligen så parelli gör sista fasen jag har inte uppfattat det så i hans bok. Instinktivt kändes det itne rätt att lappa till hästen då den antagligen inte riktigt fattat än vad den skulle göra. Rätt om den fattade när hon gjorde vad skulel hända om en nybörjare som kanske är väldigt otydlig i sina signaler gör likadant, måste bli en väldigt förvirrad häst som blir slagen på mulen utan att förstå varför.

Hon använde sig även av repet mot baken resp bogen som sista fas i cirkel-leken och lek 2. Detta kändes inte så farligt men just i ansiktet , det känns liksom heligt på ngt vis. Vill bara veta om det är hennes egna idéer eller parellis ochhur ni gör sista faserna i lekarna.

I övrigt var den här tjejen bra med hästarna, berömde dem mkt och smekte dem mycket i ansiktet när de gjorde de hon bad om.

*fundersam*

Sv: Parellis "faser"

Att slå hästen står verkligen inte i någon hästbok, och defenetivt inte i Parellis. Att slå en häst är bästa sättet att förlora respekt och förtroende. Vad jag lärt mig utav Parelli är att gå från olika faser - att man först ber, sen säger till, sen ser till. Alltså, att man först ber hästen göra något, lyssnar den inte då säger man till (lite kraftigare och tydligare signal) Lyssnar hästen ännu inte efter dne signalen så ser man till att hästen gör det genom att förstärka signalen kraftigare. Ibland förstår inte hästen vad man vill, och då måste man visa den med väldigt tydliga, kraftiga signaler, oftast behövs detta bara en gång, sen kan man gå tillbaka till små lätta signaler igen.

Nej det är absolut inget som Parelli säger att man ska göra NÅGONSIN.

Man ska gå upp i faser genom att öka trycket men det betyder definitivt inte att på något sätt slå hästen i ansiktet det måste vara hennes egna tolkning.

Tack båda två!

Då var inte min magkänsla fel då. Det kändes verkligen fel. :crazy:

/Fia - som snart ska köra igång seven games (på ett sunt sätt)

Ville bara trycka ännu mer på att det där INTE är Parellis sätt att jobba. Hela poängen med piggsvinsleken är att trycket inte släpper förrän hästen tänker rätt (den måste inte göra rätt, bara den tänker rätt räcker), och om man lyfter handen, smäller till på mulen och sen börjar om så har man ju släppt trycket innan hästen tänkt rätt.

Jag får känslan av att hon är den där sorten som säger sig jobba efter en viss filosofi för att folk ska få mer respekt för hennes metoder medans hon i själva verket - bevisligen - kör sitt eget korkade race.

:devil:

Jag är helt och hålet med de ovan men av ren nyfikenhet....vad var det hon försökt att göra när hon var i behov att vara på mulen att får ut sina signaler?

//också fundersam :D

CaliforniaSwed skrev:
Jag är helt och hålet med de ovan men av ren nyfikenhet....vad var det hon försökt att göra när hon var i behov att vara på mulen att får ut sina signaler?

//också fundersam :D

Hon skulel få hästen att gå bort från henne, alltså hon ståd på ena sidan av hästen huvud typ en meter bort. Höll repet sträckt mellan händerna och:
fas 1: vinkade med fingrar bestämt och tittade på hästen
fas2: tog ett steg mot hästen
fas 3: vinkade igen(typ..minnst inte helt exakt ordningen)
fas 4: lappade till hästen på nosen(självklart flyttade sig då hästen bort från henne)

Tassen: Fick den känslan, att hon ville köra sitt eget å just därför maialde jag det fina du skrivit om seven games till en kompis som var med så hon skulle lära sig RÄTT :p :p

*confused*

Jag förstår inte varför hon skulle slå hästen alls, och varför i ansiktet? Det är att gå till attack mot hästen och det finns bara ett tillfälle då det är godtagbart att ta till våld mot en häst och det är om du måste försvara dig mot hästen, för att själv (eller någon annan som du skyddar, tex ditt barn) inte ska bli skadade.

Kan du ha missuppfattat situationen? Kan det varit så att hästen bet henne och att hon korrigerade det "hårt"? (försvarar ju dock itne tat hon slog hästen eftersom det finns andra sätt att korrigera att en häst biter)

Det finns så många idioter som springer runt och snackar ditt och datt. Säger sig vara såå duktiga på NH och plocka lite här och lite där, sen när det inte funkar så tar nävarna vid ändå. Att hon skulle vara Parelli instruktör tror jag knappast på, för att kunna bli det så måste man han genomgått en ganska lång träning samt ha varit hos Parelli i Usa och praktiserat ett antal månader/veckor. Gå gärna in på hemsidan och titta vilka som är Parelli instruktörer i Svergie. http://www.parelli.ch/sweden/html/wiss/dpp.php

Antalet Parelli instruktörer är få räknade...

gadriel skrev:
Hon skulel få hästen att gå bort från henne, alltså hon ståd på ena sidan av hästen huvud typ en meter bort. Höll repet sträckt mellan händerna och:
fas 1: vinkade med fingrar bestämt och tittade på hästen
fas2: tog ett steg mot hästen
fas 3: vinkade igen(typ..minnst inte helt exakt ordningen)
fas 4: lappade till hästen på nosen(självklart flyttade sig då hästen bort från henne)

På detta sätt (genom forum och inte ansikt mot ansikt) kan det här går jätte snätt Det är svårt för man tolka olika grejer på olika sätt. men jag ska försöker att framföra mig rätt.

Man skulle aldrig ville slår en häst MEN, även Parelli kan man behöver ger en liten "dunk" när man kommer till phase 3 och ser att det behövs lite mer "energi". Men samtidet man måste tar i vad det är för typ häst. Och när jag säger "dunk" menar jag inte med knytt näven heller. Man kan använder hjälp av repet eller händerna.

Som ovan, om tjejen smaka med repet och har träffat hästen. Jag tolka inte att man Lappade till. Med de phaserna det är så att till example flytta fram delen runt hästen ska veta vad phase 1 2 och 3 betyder. Man ska göra det så att det är "obekvämt" att stårstill, hästen ska flytta.

Men jag var inte där så jag vet inte hur hård hon "lappade till" hästen, men på andra sidan det är många folk som är enormt djur vänlig så att röra ett hår strån på hästen är hemskt, och detta är också fel. Från detta kommer många buffliga hästar och hästar som har inte en millimeter av respekt för människar. Balans mellan båda. Jag tycker Parelli har det och han själv är lika hård som en annan häst och lika snäll som en babis. Men på rätt moment.

Jag tycker från vad jag läst av tjen var inte helt fel. Men igen det är tolkning på henne "lappning". i porkupine game det är mer att man vänta ut hästen att flytta. Men i driving game kan man i rythmik rörelse, dunka/klappa/tappa (ect.) till BARA OM DET BEHÖVS.

Jag hoppas verkligen att ni förstår vad jag vill säger. Jag är enormt nogrant på phaserna. Och att man använder lika mycket energi att flytta hästen som den använder att inte flytta. När man kommer till phase 4 då måste du utföra det. "mean what you say, and say what you mean" För om din phase 4 är lika svag som 2 & 3. Då komer hästen vet att du aldrig komer dit, han kan står stilla hela dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Sammet skrev:
*confused*

Jag förstår inte varför hon skulle slå hästen alls, och varför i ansiktet? Det är att gå till attack mot hästen och det finns bara ett tillfälle då det är godtagbart att ta till våld mot en häst och det är om du måste försvara dig mot hästen, för att själv (eller någon annan som du skyddar, tex ditt barn) inte ska bli skadade.

Kan du ha missuppfattat situationen? Kan det varit så att hästen bet henne och att hon korrigerade det "hårt"? (försvarar ju dock itne tat hon slog hästen eftersom det finns andra sätt att korrigera att en häst biter)

Nej jag missuppfattade det inte. Den hästen hon använde att visa på var inte på ngt vis elak mot henne men hon bara stod still och var mest nonchalant och inte gjorde ngt.

Super Tom skrev:
Det finns så många idioter som springer runt och snackar ditt och datt. Säger sig vara såå duktiga på NH och plocka lite här och lite där, sen när det inte funkar så tar nävarna vid ändå. Att hon skulle vara Parelli instruktör tror jag knappast på, för att kunna bli det så måste man han genomgått en ganska lång träning samt ha varit hos Parelli i Usa och praktiserat ett antal månader/veckor. Gå gärna in på hemsidan och titta vilka som är Parelli instruktörer i Svergie. http://www.parelli.ch/sweden/html/wiss/dpp.php

Antalet Parelli instruktörer är få räknade...

Jag har aldrig sagt att hon är parelliinstruktör för det tror jag inte hon är och det säger hon inte heller att hon är men att hon lär ut hans metoder, antagligen blandat med egna erfarenheter. Just denna dagen var det bara seven games , vad hon i övrigt lär ut vet jag inte.

CaliforniaSwed skrev:
På detta sätt (genom forum och inte ansikt mot ansikt) kan det här går jätte snätt Det är svårt för man tolka olika grejer på olika sätt. men jag ska försöker att framföra mig rätt.

Man skulle aldrig ville slår en häst MEN, även Parelli kan man behöver ger en liten "dunk" när man kommer till phase 3 och ser att det behövs lite mer "energi". Men samtidet man måste tar i vad det är för typ häst. Och när jag säger "dunk" menar jag inte med knytt näven heller. Man kan använder hjälp av repet eller händerna.

Som ovan, om tjejen smaka med repet och har träffat hästen. Jag tolka inte att man Lappade till. Med de phaserna det är så att till example flytta fram delen runt hästen ska veta vad phase 1 2 och 3 betyder. Man ska göra det så att det är "obekvämt" att stårstill, hästen ska flytta.

Men jag var inte där så jag vet inte hur hård hon "lappade till" hästen, men på andra sidan det är många folk som är enormt djur vänlig så att röra ett hår strån på hästen är hemskt, och detta är också fel. Från detta kommer många buffliga hästar och hästar som har inte en millimeter av respekt för människar. Balans mellan båda. Jag tycker Parelli har det och han själv är lika hård som en annan häst och lika snäll som en babis. Men på rätt moment.

Jag tycker från vad jag läst av tjen var inte helt fel. Men igen det är tolkning på henne "lappning". i porkupine game det är mer att man vänta ut hästen att flytta. Men i driving game kan man i rythmik rörelse, dunka/klappa/tappa (ect.) till BARA OM DET BEHÖVS.

Jag hoppas verkligen att ni förstår vad jag vill säger. Jag är enormt nogrant på phaserna. Och att man använder lika mycket energi att flytta hästen som den använder att inte flytta. När man kommer till phase 4 då måste du utföra det. "mean what you say, and say what you mean" För om din phase 4 är lika svag som 2 & 3. Då komer hästen vet att du aldrig komer dit, han kan står stilla hela dagen.

Jag förstår hur du menar. När hon gjorde mot bakdelen och sen träffade med repen mot baken tycker jag är ok. Hon hade visat väldigt tydligt innan och dessutom viftat med repet i fasen innan utan att hästen överhuvudtaget brydde sig om henne det minsta, eller ja, två hästar var det hon visade på som båda var mkt nonchalanta. Nu tog hon inte i för kung och fosterland utan det var nog mest av överraskningn hästarna flyttade sig när repet träffade rumpan.

Men just i ansiktet känns inte ok. Det var ingen dutt på nosen utan ett slag med öppen näve, visserligen inte hårt men jag är själv väldigt rädd att hästar ska bli strykrädda i huvudet. Sedan poängterade hon att endast på mulen var ok, ingen annanstans. Efter hästen flyttat sig var hon noga att stryka den över huvudet och mysa med den men ändå. Jag hade inte kunnat göra det på mina hästar däremot om de är nonchalant och inte ens försöker uppmärksamma mig tycker jag inte att ett rep mot rumpan är ngn större fara.

Jag har ganska nyligen börjat med NH enligt parelli och han trycker hela tiden på att det sista du ska göra är att slå hästen, det får aldrig hända eftersom hela sättet går ut på att Hästar är Bytesdjur och människan är ett rovdjur, blir du arg på din häst utstrålar du "rovdjur" och redan då har du misslyckats med parelli principen. Att slå hästen är att gå till attack, vilket är superfel då man inte vill vara ett rovdjur för hästen.

Hästar är precis som alla andra bytesdjur, det ända de är rädda för är att dö. därför säger parelli också "släpp efter, slapna av och repetera" när hästen överlevt massa gånger kommer den förstå att det inte är något att vara rädd för. gör hästen "fel" talar du om för den "bra, du försökte, det var inte det jag ville dock, prova igen!!" slår den aldrig. Min häst slutar lyssna på mig när jag blir irriterad har jag märkt, så det får jag aldrig bli och numer funkar det skitbra, vårt band blir bara starkare och starkare=) Man får likssom tänka "han försöker och han lyssnar på mig, jag borde vara nöjd, även om han inte ställde sig på stubben eller gick ner i diket", typ. Så redan innan hon slog hästen gick hon från Parellis princip. =)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 974
Senast: manda
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama