B

burton

Jag har nyss köpt hem två paket "kolla masken" och det är ju då tanken att de ska användas nu eller senare.

Det enda de verkar göra speciella odlingar på är ju stora blodmasken. Men om hästen nu skulle ha såpass mycket epg att den bör avmaskas, får jag då reda på VILKA parasiter som finns?

Annars kan jag ju inte veta om det är spol, band, eller blodmask (ja, blodmask fyller jag ju i odling på) som huserar i mina hästar.
Jag har de senaste maskningarna använt ivermektin men om nu hästen av nån anledning skulle vara mest invaderad av ex. bandmask då hjälper ju inte det medlet. Då kan det ju vara bra om man får reda på vilken typ av parasit det finns mest av så man vet vilket medel som ska användas.

Dessutom så hade de förra året massa styngflugeägg på sig vilket vi då avmaskade mot, men detta år har jag inget sett. Kan jag då lungt strunta i avmaskning mot dessa eller finns det risk att de fått i sig såna fast jag inte sett det?

Sv: Parasiter

Du får reda på vilken sorts mask din häst har. Om blodmasken finns så kan man välja att odla för att kolla om stora blodmasken finns eller om det bara är lilla (mindre farlig).

Du får alltså EPG per masksort.

Aha!! skönt! Jag fattade det som att man bara fick veta hur mycket ägg som fanns, men inte vilken parasitsort. Men då klarnade allt genast. Tack!

Men hur är det med styngflugan? Kan den spåras via prov? Eller vågar jag låta bli den avmaskningen när vi nu inget har sett av såna?

Senast ändrad av en moderator:

Den går inte att hitta via prov. Men har du inte sett några ägg kan du skippa avmaskningen mot den.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Foder & Strö Okej I have some problems... Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Aifos
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama