Parasitbekämpa utan att avmaska?

Inte_Ung

Trådstartare
Kan man parasitbekämpa bara genom att ha mycket mark och flytta hästarna till parasitfritt ofta?
Jag har numera fördelen av att ha tillgång till oerhört mycket mark.
Det kommer alltid att finnas mycket som är parasitfritt då hästarna inte har en chans att beta ner allt varje sommar.
Kan man få bort masken bara genom att sätta hästarna där de inte blir smittade eller går det runt så fort att det inte fungerar?

Sv: Parasitbekämpa utan att avmaska?

Ja det kan man .

Har du en infekterad häst population utöver det behöver du självklart adressera det oavsett först , om ovan ska kunna gälla .

Senast ändrad:

Jadå! Om du har mer mark än de kan beta kanske du kan arrendera ut hagar till nån får- eller kobonde? Mycket bättre att marken betas än låts stå. Träckprov innan du släpper ut i någon hage och avmaska de som behöver avmaskas så du minskar smittan ut.

...... avmaska de som behöver avmaskas .....

Jag hade någon förhoppning om att slippa avmaska alls.
Jag har haft parasitfri besättning i många år, men tror att vissa individer som tillfälligt bott hos andra kan ha blivit smittade igen.

Visst är det i maj som man har bäst chans på träff på träckprov?

Här finns ingen marknad för att arrendera ut betesmark så det som inte betas växer igen.

Jag hade någon förhoppning om att slippa avmaska alls.
Jag har haft parasitfri besättning i många år, men tror att vissa individer som tillfälligt bott hos andra kan ha blivit smittade igen.

Visst är det i maj som man har bäst chans på träff på träckprov?

Här finns ingen marknad för att arrendera ut betesmark så det som inte betas växer igen.

Gör prov nån vecka innan du byter hage, maj brukar funka bra. Proven gör du för att sålla ut de som verkligen behöver avmaskas, har du så stora marker gör lite smitta ingenting.

kör ett träck prov på alla hästar, är de parasitfria, så är det bara att släppa ut på bete.....och är det inga nya hästar som kommer in i flocken som kan medföra smittan, så kommer du att slippa träckprov och avmaskning i många år... vi har haft några gamla hästar och vi tog träckprov 2 år i rad på dom ,och vi har 3 stora sommarhagar. så de får ju aldrig några parasiter eftersom inga nya hästar kommer in i flocken och ingen av våra åker nånstans...jätteskönt att slippa det där, både kostnader och att slippa trycka i dom ngt de inte behöver.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 455
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: Madick
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31