Parasitangrepp...

Sv: Parasitangrepp...

Huruvida EN avmaskning hjälper beror helt på vad de har för parasittryck i hagarna där de går i vanliga fall... Är de fulla med ägg så har de lika mkt mask efter några veckor som de hade innan avmaskningen...

Jag är rätt övertygad om att en upplöjd och sen återväxt hage kan räknas som parasitfri.

Inelin skrev:
Tack alla :)
Jag ska låta mitt fölsto och unghästarna beta på nya marker i sommar där det är parasitfritt. Vinterhagen där de går nu försöker jag mocka ren så gott det går, men det är svårt ibland för högarna fryser. Men de betar ju inte nu så de får inte i sig någon mask antar jag? Jag ska ta träckprov innan sommarbetet. Är det sommarbetena som är viktigast att vidta beteshygieniska åtgärder på? Är det mindre viktigt att mocka vinterhagarna? Undrar Inelin.

Är det någon som har någon tanke/ förklaring/ svar/ åsikt om mina frågor här? Undrar Inelin ;)

Jag är inget proffs, men...

Menar du på fullt allvar att dina hästar går ute i hagen hela dagarna vintertid utan att ens försöka hitta något ätbart på marken? OM inte - då FÅR de i sig av äggen som förmodligen finns i hagen. Det är ju inte bara på färska grässtrån äggen finns, utan överallt på marken...
Det är nog MINST lika viktigt med beteshygieniska åtgärder i vinterhagen som i sommarhagen. (hagen som jag ska låta plöja upp i vår är en vinterhage)

Hage som hage...det spelar ingen roll om det kallas vinter/rast eller sommarhage..Hygienen är ju lika viktig i alla...MEN eftersom hästarna oftast vistast i mycket mindre hagar vintertid så blir ju dessa naturligtvis mer infekterade än tex ett x-antal hektar sommarhage. Men heder åt dig som mockar dina vinterhagar, det borde de flesta göra :-)

ameo skrev:
Jag är inget proffs, men...
Menar du på fullt allvar att dina hästar går ute i hagen hela dagarna vintertid utan att ens försöka hitta något ätbart på marken? OM inte - då FÅR de i sig av äggen som förmodligen finns i hagen. Det är ju inte bara på färska grässtrån äggen finns, utan överallt på marken...
Det menar jag inte alls. Mina ponnyer har fri tillgång på analyserat grovfoder. Höt ligger i hagen och "skitstället" ligger 20 meter därifrån. De är ganska renliga av sig :smirk: Jag har i alla år mockat mina vinterhagar. Min fråga är om jag är överambitiös eller inte. /Inelin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat