Parasitangrepp...

Inelin

Trådstartare
Om jag har en hage där hästar har gått under flera år och jag låter marken vila... Hur länge tar det innan marken är parasitfri? Överlever maskägg och parasiter under flera år? Klarar de vintern? Undrar Inelin

Sv: Parasitangrepp...

Fri från blodmask räknar man marken efter 1½ års total vila från häst (det går bra att t.ex får eller kor går där istället). Spolmasken däremot kan överleva "hur länge som helst". Bandmasken finns i ett gräskvalster, så inte den heller blir man av med.

Magdalena skrev:
Fri från blodmask räknar man marken efter 1½ års total vila från häst (det går bra att t.ex får eller kor går där istället). Spolmasken däremot kan överleva "hur länge som helst". Bandmasken finns i ett gräskvalster, så inte den heller blir man av med.

Om man då som jag "växelbetar" varje år(Nöt/häst), hur blir det med parasiterna då???

Super! Korna betar av hästarnas rator så äggen dör ut.

Magdalena skrev:
Fast just spolmask och bandmask är ju lätta att bekämpa med maskmedel.

Jag har aldrig haft någon spolmask på någon häst.
Jag har däremot en gång köpt en unghäst full med bandmask.
Jag lovar, det var bandmaskar överallt på bara en enkel dos Banminth.
Där så hade förra ägarna bara avmaskat med Ivomec, för de ville använde bara det bästa.
Men sådant kan bli fel ibland.

Jag avmaskade sedan alla hästar med dubbel dos Banminth i maj i 4 år i rad och sedan vart annat år, och jag har aldrig sett några flera bandmaskar.

Inte_Ung skrev:

Där så hade förra ägarna bara avmaskat med Ivomec, för de ville använde bara det bästa.

Jag avmaskade sedan alla hästar med dubbel dos Banminth i maj i 4 år i rad och sedan vart annat år, och jag har aldrig sett några flera bandmaskar.

Super!!! Mig veterligen så har jag aldrig haft mask på hästarna sen vi började med att växelbeta... fast det är klart - jag kör ju enligt avmasknings schemat också!!!

Med andra ord, behöver jag inte ha "nya" från förra året obetade hagar( vilken mening det blev :o ) till mina fölston???

Jag skulle ta ett träckprov på de hästar som som gick i den hagen förra året.
För det visar ju vad de kan ha blivit smittade av och vad de skulle kunna smitta ner med.
Ta provet i vår när parasiterna vaknar till liv.

Tack alla :)
Jag ska låta mitt fölsto och unghästarna beta på nya marker i sommar där det är parasitfritt. Vinterhagen där de går nu försöker jag mocka ren så gott det går, men det är svårt ibland för högarna fryser. Men de betar ju inte nu så de får inte i sig någon mask antar jag? Jag ska ta träckprov innan sommarbetet. Är det sommarbetena som är viktigast att vidta beteshygieniska åtgärder på? Är det mindre viktigt att mocka vinterhagarna? Undrar Inelin.

Inte_Ung skrev:

Vuxna hästar har egen motståndskraft mot spolmask, så det är inte så konstigt. Jag avmaskade mitt föl regelbundet, men hade ändå spolmask (visserligen bara 60 EPG, men ändå) efter 8v, och inte syntes det på honom att han hade nån mask!

Problemet med spolmask är att den sätter sig fast så infernaliskt! Även i boxar (de klättrar på väggarna!) och på staket om man har trä osv.

Har du gjort träckprov på alla fölisar varje år så du vet att du inte haft spolmask?

Inte varje år.
Jag avmaskar vid 8 och 16 veckor slentrianmässigt, för att jag är lat och för att jag är övertygad om att jag inte har full kontroll över blodmaskarna.
Men de år som jag har tagit träckprov på mina föl, så har de inte haft spolmask alls men däremot måttlig mängd av blodmask.

Då hästarna i princip aldrig är inne, så blir det ingen mask i stallet i alla fall.

*hakar på tråden*

Tidigare obetad mark som sedan sambetats av får och hästar en sommar (väl nerbetat, inga rator) - hurpass parasitfri kan man tro att den är?

Och OM jag plöjer upp en välanvänd och väl nerbajsad hage i vår och sår in den på nytt, är det då parasitfritt DÄR?

Jag har iofs inte tagit några träckprov på mina pållar hittills, men ska väl göra det...
Problemet är sen de ston som kommer hit för betäckning med min hingst, de har ju garanterat parasiter med sig som DE smittar ner hagarna med... :crazy: (kommer i alla fall försöka efterbeta dessa hagar med får, eventuellt dela en hage och växla mellan ponnyerna och fåren i de två halvorna) Man får ju se till att begränsa så att betäckningsstona bara går i EN av hagarna i alla fall, onödigt att smitta ner flera.

Får är bland det bästa du kan ha som sambete. De äter så fint att bajsarna inte får nåt skydd, utan torkar ut och äggen dör.

Den upplöjda hagen då?

*inser att jag verkligen behöver en större fårskock :p*

ameo skrev:
Den upplöjda hagen då?

*inser att jag verkligen behöver en större fårskock :p*

En bekant till mej hade som krav att hästarna skulle avmaskas innan dom släpptes på hennes bete. Om det hjälpte-ingen aning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat