Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Magdalena skrev:Fri från blodmask räknar man marken efter 1½ års total vila från häst (det går bra att t.ex får eller kor går där istället). Spolmasken däremot kan överleva "hur länge som helst". Bandmasken finns i ett gräskvalster, så inte den heller blir man av med.
Fast just spolmask och bandmask är ju lätta att bekämpa med maskmedel.Magdalena skrev:Fri från blodmask räknar man marken efter 1½ års total vila från häst (det går bra att t.ex får eller kor går där istället). Spolmasken däremot kan överleva "hur länge som helst". Bandmasken finns i ett gräskvalster, så inte den heller blir man av med.
Inte_Ung skrev:Fast just spolmask och bandmask är ju lätta att bekämpa med maskmedel.
Jag har aldrig haft någon spolmask på någon häst.
Jag har däremot en gång köpt en unghäst full med bandmask.
Jag lovar, det var bandmaskar överallt på bara en enkel dos Banminth.
Där så hade förra ägarna bara avmaskat med Ivomec, för de ville använde bara det bästa.
Men sådant kan bli fel ibland.
Jag avmaskade sedan alla hästar med dubbel dos Banminth i maj i 4 år i rad och sedan vart annat år, och jag har aldrig sett några flera bandmaskar.
Inte_Ung skrev:Fast just spolmask och bandmask är ju lätta att bekämpa med maskmedel.
Jag har aldrig haft någon spolmask på någon häst.
Jag har däremot en gång köpt en unghäst full med bandmask.
Jag lovar, det var bandmaskar överallt på bara en enkel dos Banminth.
Där så hade förra ägarna bara avmaskat med Ivomec, för de ville använde bara det bästa.
Men sådant kan bli fel ibland.
Jag avmaskade sedan alla hästar med dubbel dos Banminth i maj i 4 år i rad och sedan vart annat år, och jag har aldrig sett några flera bandmaskar.
Inelin skrev:EPG, betyder det Egg per gram? Undrar Inelin
ameo skrev:Den upplöjda hagen då?
*inser att jag verkligen behöver en större fårskock *