Parallellt Förskjuten?

DressyrPernilla

Trådstartare
Hallu ;)
Jag är intresserad av en häst super fin o tävlar svåra klasser men ägaren berätta att den är Parallellt förskjuten, vad betyder detta exakt? ;)
Funderar på om det har med bogarna eller hovarna att göra men är inte säker, så vänlig själ som kan förklara? ;)

Sv: Parallellt Förskjuten?

Den är inte korrekt inskenad. Om du står framifrån hästen och tittar på frambenen så ska det gå som en rak linje genom hela benet, även genom knäet. Men en parallellförskjuten häst så är inte linjen helt rak, utan bendelen under knäet (brukar det vara) är lite lite förskjuten utåt.

Om hästen har tävlat utan problem och inte varit halt behöver det inte betyda något, många hästar har det här, även en hel del avelshingstar.

Det har med benställningen att göra. Benen är inte helt raka och tisken för skador är då större. Jag har haft en häst med det. Det beror på hur gammal den är och om den kan ha skador relaterade från det sen innan. Förslitningaskador är inte kul. Kolla noga med vet att den tycker det är ok om du vill köpa den.

Lycka till!

Det har med benställningen att göra. Benen är inte helt raka och tisken för skador är då större. Jag har haft en häst med det. Det beror på hur gammal den är och om den kan ha skador relaterade från det sen innan. Förslitningaskador är inte kul. Kolla noga med vet att den tycker det är ok om du vill köpa den.

Lycka till!
Krävs röntgen för att det ska synas om den är okej eller syns det vid vanlig besiktning? ;)
Hästen i fråga tävlar högt upp i dressyren och som jag vet aldrig varit skadad ;)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka