Parallellinskelning / pararellförskjutning

S

spiderpiig

misstänker att min häst har Parallellinskelning / pararellförskjutning.

Benet under knät sitter inte i samma raka linje som benet överknät.
Vi ska såklart låta veterinären kolla på det. Men en duktig har vart å tittat och konstaterade det. Inte lite, men inte myket häller..det är mer på h.f än v.f.

Vad kan detta innebära? hästen i fråga är 4 år och tanken är att det ska bli en hopphäst..

jag vet att det är omöjligt att säga, men har ni nå eftarenheter av det här?

tacksam för svar! / en orolig matte

Sv: Parallellinskelning / pararellförskjutning

Det är en medfödd exteriör defekt. Vanligtvis har hästar någon form av defekt i benen (krokhasig etc). Det ar tvärtom ovanligt att hästar har perfekt raka ben. Ben som inte är helt raka har ju så klart sämre stötupptagning enligt fysikens lagar men om det inte är gravt så får hästen säkert ett långt lyckligt liv som hopphäst. Tror aldrig jag har sett en häst med helt raka ben.

Mvh Líf

Sv: Parallellinskelning / pararellförskjutning

Det är som sagt ovanligt med hästar vars ben (eller exteriör överhuvudtaget) är helt korrekta.

Personligen hade jag nog tvekat att använda en sådan häst som "renodlad" hopphäst eftersom inskeningen/förskjutningen naturligtvis kan göra frambenen extra utsatta för förslitningsskador. Just vid hoppning landar ju hästen alltid på ett framben, så det blir ju en stor belastning.

Bäst är ändå att du rådgör med en veterinär och berättar vad du har för planer för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Köpte hästen för lite mindre än två år sedan, hästen i fråga var då 2,5 år. Hästen är nu 4,5 år. Förra sommaren började jag misstänka...
2
Svar
26
· Visningar
2 805
Senast: ako
·
M
Hästvård För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart...
Svar
11
· Visningar
1 862
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur