parallellförskjutna knän och hälta

T

texi

skulle vilja veta mera om detta eftersom jag vet en häst som har denna anmärkning i sitt vetbes.papper.
Hältan var 1 grad på båda fram. Är det lite..?? eller mycket..??
Parallellförskjutna knän hade hon oxå, vad kan det innebära? vet nån ??
/texi

Sv: parallellförskjutna knän och hälta

1 grad är ganska mycket. Att hästen är paralellförskjuten kan du se om du står framför hästen och tittar på frambenet. Överarmen går inte i rak linje genom knät till underarmen. Det är paralellförskjutning. (vet inte om någon annan kan förklara det bättre än mig eller kanske lägga in en bild?)
Att hästen är paralellförskjuten kan göra att den inte är lika hållbar som en häst med korrekt benställning. Om det rör sig om en häst du ska köpa för tävling eller avel, bör du nog leta efter en annan häst.

Sv: parallellförskjutna knän och hälta

Det finns ju ett antal varianter där över- och underarm inte är i linje. Om det är en vinkel i knät blir hästen hjul- eller kobent. Är den parallellförskjuten finns det ingen vinkel utan underbenet är flyttat så att linjer genom över- och underben forfarande är parallella men linjerna ligger lite vid sidan av varandra.

(Hmm, kom just på att jag nog aldrig sett någon som varit förskjuten inåt, slump eller är det mer ovanligt?)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V