Para med ung hane

Sv: Para med ung hane

Ser inga problem med det, om båda hundarna är meriterade och ua på de hälsokrav (HD, AD, ögonlysning, patellaundersökning etc.) som finns inom rasen.

Är det en storvuxen ras, så är det kanske lite väl tidigt, då hunden neppeligen är färdigvuxen ännu .

Kan dock bara vara bra för en orutinerad hane att ha en äldre och förhoppningsvis erfaren tik första gången.

Tiken är meriterad, hanen har inte hunnit ställas så mycket ännu men fått bra kritik, slagen av en champ. Han har dock väldigt meriterade föräldrar (pappan var uch i 5 länder tror jag det var) och även längre bak.

Nah... det kunde jag ju nästan lista ut ;) Just när det gäller chondrodystrofa raser, såsom basset, skulle jag ha valt en äldre hane. Eftersom dessa ofta har ryggproblem är det en fördel att använda äldre hanar så att man vet att de har bra rygg innan man börjar avla på dem.

Nu kanske jag är lite korkad men vad är chondrodystrofa?

Ja det är ju sant förstås, tål att funderas på.

Hanens ägare har ringt sin uppfödare som tyckte att det var ok. Det enda hon kunde se som evuntuellt problem är att han kanske har för svagt intresse och att sperman kanske inte är riktigt samma kvalite´som hos en äldre hund.

Chondrodysplasi är en ärftlig näringsrubbning i brosk som orsakar kortbentheten hos tax, basset m.fl. (hade tenta i spec. patologi idag så jag har nördat ner mig ordentligt i dessa begrepp senaste månaden :angel:). Den här defekten påverkar inte bara brosken i benen utan även diskerna, vilket gör att de förkalkas tidigare än hos andra hundar och leder till diskbråck.

Så då var det kanske inte korkat av mig att inte förstå det ordet :D

Jag läste tidigare idag på en basset sida att diskbrock på basset inte är särkilt vanligt och mycket vanligare på t.ex tax än på basset.

Jag tycker att man kan vänta till hunden är färdigvuxen både fysiskt och psykiskt. Hanhundar har så lång fertil period att det inte brinner i knutarna att börja tidigt. Genom att vänta vet man var han slutar som vuxen, och inte bara hur lovande han är som ung.

Att sedan använda en oerfaren hane på en erfaren tik är perfekt.

Okej... jag har inte så stor koll på just basset, som du säger är det ju ffa. tax som har problem med diskbråck. Men det är ju ändå en faktor man kan ha i åtanke när man avlar på dessa raser, och ska man finna något negativt med att avla på unga hannar så är det väl just det här med sjukdomar som uppkommer först senare i livet. Men som alltid handlar det ju om att väga nackdelar mot fördelar.

Vi har precis en tik i stallet - vet ej åldern men över 5 år - som parat sig med deras nya "valp" som inte är ens 1 år gammal. :o Blev väldigt förvånad men samtidigt, är de fertila så gör väl åldern ingen skillnad? Däremot är tiken kanske lite för gammal? Har ingen koll där. Två terrier är det iaf så det är ju inga klena hundar precis. :D Men just åldersskillnaden spelar väl ingen roll? Eller att han är så "ung". Eller?

Ja det är det definitivt. Jag ska höra vad hans föräldrar har för sjukdomshistoria också. Ska fara och träffa hanen imorgon :)

Vet inte om jag helt är ute och cyklar, men på vissa raser får man väl inte ens para förrän hanen (och tiken) blivit två år..? Vet ej om jag hört det någonstans eller om det bara är något jag fått för mig dock:o

På hanar finns sällan några rekommendationer på ålder, men tikar av de flesta raser bör inte paras före sitt 3:e löp.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 756
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 176
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka