Para harlekin-harlekin

Sv: Para harlekin-harlekin

Det gäller inom katt också, det är betydligt fler döva vita huskatter än raskatter eftersom man hörseltestar och väljer att använda enbart hörande djur i raskattaveln medans huskatter som är vita får yngla av sig oavsett om de hör eller inte eftersom vita huskatter är lättsålda (japp, generaliserade lite men överlag är det så det ser ut)

Så har jag också förstått det. En genetikprofessor förklarade att om det inte fanns melanin i flimmerhåren inne i örats hörselgångar - då blev hunden döv. Risken för att det skulle saknas melanin var större om öronen var helt vita. Fanns det pogmentfläckar på dem ja då fanns det inne i organen också. Starkt förenklat men så ungefär....

Sen ska man komma i håg att alla "harlekin"-färgade hundar inte har samma genuppsättning. Det finns fläckiga harlekins och svarta som ser ut som harlekins men som egentligen rent genetiskt är "felfärgade" svarta dvs svart med för mycket vitt.

Ser man skillnad på hundarna som bara är fläckiga mot de som är riktiga harlekins? Tänkte att harlekins borde ha flikiga merlefläckar och de andra vanliga lite runda fläckar, fast de som är så höggradigt vita att de bara har någon enstaka fläck borde nog vara ganska svår om man inte vet om hur föräldrarna såg ut

Min granne har en dogo och enligt henne har de en del besvär med dövhet men hur många procent vet jag inte

Ja visst är det intressant o spännande! Speciellt det där med ärftlighet.
Om jag minns rätt så är ca 30 % av Boxarna som föds med övervägande vit färg, hur många av dessa som är döva vet jag inte.
En vän som föder upp boxrar får då o då vita valpar, ingen av dessa har varit döva.

Vappen på bilden är en Amstaff, vet inte hur vanligt det är med dövhet hos vitfärgade i rasen.
Andra raser som är mycket vita är Ambull o Dogo argentino, undras hur det ser ut där?

När det gäller boxrarna förväntar man sig att det är samma siffror som dalmatiner ungefär. Det finns lite olika siffror på hur många beroende på land men man tror att det ligger på 18-30%. Då är 13-22% unilateralt döva, d.v.s döva på ett öra och 5-8% bilateralt döva, d.v.s. döva på båda öronen.

För Dogon står det i RAS enligt enkätundersökning så var det: "199 st testade hundar varav 78% är bilateral hörande, 16% unilateral hörande och 5 % helt döva." Antalet registrerade hundar mellan 2005-2010 var årligen i genomsnitt 72 hundar så ca. 3 årskullar är testade. Och eftersom rasklubben har det som krav att man måste BAER-testa valparna för att få valphänvisning så kan man se materialet som ett ok statistiskt underlag.

Ambull vet jag dock inget om eftersom det inte är en godkänd ras i sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka