Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Åter igen så var det inte dina åsikter om själva aveln jag reagerade på heller, alla är fria att tycka precis vad dom vill.

Det var det faktum att du valde att i din åsikter trampa till dom som faktiskt i god ton försökte förklara för TS varför aveln i sig är en risk, att vi skulle vara emot blandraser bara för att det är blandraser.

Att man skulle vara mot aveln bara därför är ju faktiskt rätt taskigt att ens tro.
Men just denna blandning är inte positiv ( trots att TS hund säkert är underbar ), det finns för mycket risker med att avla och jag tänker på hundarna först och främst.

Det var då inte meningen att råka trampa på någon, förlåt om detta hänt.
Trodde det var åsikterna du reagerade på.
Är alldeles för van vid att folk är anti-blandis så jag fällde nog ut klorna direkt och det var som sagt inte menat att trampa på någon.

Är alldeles för van vid att folk är anti-blandis så jag fällde nog ut klorna direkt och det var som sagt inte menat att trampa på någon.

Folk är mycket sällan anti blandrashundar.
Folk är däremot många gånger anti blandras"avel" eftersom de vet vilket enormt och många gånger noggrant avelsarbete renrasuppfödare lägger ner på sina hundar och sin avel.

Jag tycker att du är ute på lite för djupt vatten när du diskuterar skillnaden mellan renras och blandrasavel eftersom du i en annan tråd frågade vad en D-höft är.

Synd att tråden spårat ur med så mycket tjafs men jag tänkte försöka svara lite på det här ( om trådskaparen fortfarande läser i tråden?).

Jag har bara en liten undran om min är röntgad A och jag får tag på en hane som är röntgad AB hur stor är då risken att någon av valparna får höftledsfel?

A ocb B-höfter är UA = utan anmärkning.

När man ska kika på hur troligt det är att valparna i en kull blir i höfterna räcker det inte att titta på enbart föräldrarna. HD och AD nedärvs polygent, vilket innebär att det många olika gener som spelar in om hunden får bra eller sämre höfter. Alltså kan man inte bara säga ja, nej eller kanske utan man får kika på oddsen.

Som exempel, en hund med A-höfter som din kan tyckas vara den perfekta avelshunden. Men om den hunden har kullsyskon med sämre höfter, eller föräldrar, morföräldrar - desto större är chansen att den nedärver HD/AD till sina valpar. Ju fler släktingar som är drabbade och ju sämre höfter de har - desto sämre odds. Hunden i sig är inte sämre för det men den är då inte lämplig ur avelssynpunkt.

(Motsvarande kan då en hund med säg C-höfter men med helt friröntgade föräldrar, kullsyskon och fler generationer bakåt alltså vara en bättre avelshund än hunden med A-höfter som jag skrev om tidigare. För säkerhets skull, för att få bort dessa gener, så avlar man dock inte på sådana hundar heller om inte rasen är mycket liten och man måste bevara den genetiska mångfalden och inte har "råd" att plocka bort hundar ur aveln).

Det betyder att det är en bedömning man får göra varje gång och det finns inga klara regler för hur resultatet blir. Man får helt enkelt se till att man har de bästa förutsättningarna som möjligt för ett så bra resultat (friska valpar) som möjligt.

Det här betyder också att även om din hund är friröntgad är det en rejäl chansning att ta en kull på henne om du inte alls känner till hur hundens familj har det. Dessutom är en korsning av stora tunga raser där HD-problemen är rätt stora.
Och hur ser det ut på hanens sida? Även om din hunds familj är stort sett fri från höftproblem, är hans det?

HD-problem man inte avläsas eller ens gissas fram bara genom att titta på hunden, det krävs att man röntgar.

Jag har fått avliva min förra hund bara 2år gammal pga höfter och benpålagringar och jag säger detta direkt till dig - du vill inte behöva göra det. Satsa istället på att leta efter en bra linje av leonberger och köp dig en valp med bättre förutsättningar. Har man skaffat en hund vill man gärna behålla den. :)

Med andra ord skulle jag inte alls rekommendera att du tar valpar på din tik. För tikens skull, för din skull och för valpköparnas skull.

Vi hade leonberger när jag var liten, han var en valp av 14 i syskonskaran. Det är jäkligt många valpar att hitta bra hem till...

Omogen? Kalla mig vad ni vill. Jag är så less på avel som styrs av "söta, snälla, fina" hundar där en hälsoundersökning inte ens är att tala om. Vad har leonberger och rottweiler för koppling till varandra över huvud taget? Mentalt sett?

Det var väl ingen som kallade dig omogen :confused: Det är få i tråden som faktiskt sagt åt TS att utföra parningen, de flesta håller ju med dig (jag med för den delen).

Har du tänkt på att det kan vara olika på olika ställen?
Dom du känner är ju inte dom jag känner ^^

Ändrat:
Inte otrevligt menat nu! Vill inte bli ovän med någon eller så, men vi talar ju av olika erfarenheter. Det behöver inte betyda att den enas erfarenhet är mer korkad än den andra.

HÄR svarade du på påståendet om de uppfödare aliide känner inte är samma som du känner. Givetvis utgår jag från att du menar de du känner till som fött upp hundar och inte vilka dansbandsångerskor du känner.

*KL*

Jag har hört att om man är ute efter en hane till sin tik och hittar en som man gillar utefter sina önskemål, då ska man istället använda sig av hanens far för att få ut det som finns i hanen man gillar. Stämmer detta?

Det tycker jag låter knasigt då det är både hanens mor och far som bidragit med gener som gör att hunden är det den är.

Tvivlar på att du kommer att få reda på något, eftersom blandrashundarnas resultat inte registreras i något register mig veterligen.

Jodå, resultaten registreras och blandraser listas under "ej registrerad SKK" tillsammans med resultaten för oregistrerade hundar och hundar som registreras i annan klubb ex JRTC eller SHK. Åtminstone för några år sen gick det bra att begära ut dessa listor. Jag hade en som sträckte sig från 1993-2002 men har inte rutinerna ändrats så borde det väl gå bra att få ut nya listor idag.

Hum, ändå värt att kolla upp..nu är de ju dock sån liten procent blandraser som faktiskt röntgas..men ändå..
Du kan inte få fram något användbart från statistik på "blandraser". Om man som TS har en leonberger/rottis, vad för nytta har man av att veta statusen på en schäfer/collie t.ex?

Jag har bara en liten undran om min är röntgad A och jag får tag på en hane som är röntgad AB hur stor är då risken att någon av valparna får höftledsfel?

Du måste se längre bakåt i stamtavlorna för att veta svaret på den frågan. Jag kan nämna en kull av bruksras där bägge föräldrarna är HDfria - och två av valparna avlivats före ett års ålder pga extremt dåliga höfter.
Man måste kolla föräldrar, mor-och farföräldrar, mormor/morfar-dito, syskon och ev kullar. Visst, det är ett detektivarbete och kräver att folk verkligen röntgar sina hundar ÄVEN de som inte ska avlas på. Man måste kunna se hela bilden.

Hej
Tack för ditt svar och nej jag skulle inte vilja att någon av valparna avlivades p g a HD.

Läser tråden och är tacksam för alla synpunkter. Kanske bör tillägga att jag har haft/arbetat med djur sedan jag var 9år är 41 idag. Häst, hund, katt, kor, kaniner (min mamma hade avelskaniner) och får. Har även arbetat som djurskötare/avbytare i ca 10år. Tog ett sabbats år för att börja läsa till vet men blev utbränd. (ca 15år sedan)

Tycker om relevanta svar men avskyr personangrepp och liknande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej, jag är intresserad av vinthundar. Tycker den avslappnade energin med en lite studsig prommenadstil maskerar den otroligt explosiva... 2
Svar
26
· Visningar
2 139
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka