Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Blandraser avlas på temperament?
Jo tjena!

Blandraser avlas av okunskap och/eller pengahunger. Majoriteten av hundägarna har inte kunskap nog att med blotta ögat skilja en bra mentalitet från en dålig och de ser inte heller vad som är medfött och vad som är förvärvat. Förvärvade egenskaper nedärvs inte.

Det går heller aldrig att veta att en blandras är frisk avelsmässigt. För det krävs hälsostatistik på hundens hela släkt och det är ändå en chansning. Till exempel behöver inte en hund med HD A lämna fria höfter utan den kan bära på defekter utan att det syns och som sedan visar sig hos avkommorna.

Det här är egentligen inte en renras- eller blandrasdebatt utan det här är basal kunskap som alla som ägnar sig åt avel borde veta.

Och vad gäller att renraser avlas på utseende, prestationsavel existerar fortfarande. Den finns inom BC, Schäfer, Belgare, Riesen, jakt-raser, apportörer och många fler. Det är den avel man ska sträva efter. Inte att avla på hundar man knappt vet något om.

Om man tycker om renrasiga får man vara beredd på att den kan vara sönderavlad (Det är inte alltid något man ser vid 8 v ålder oftast)

Om man tycker om blandisar får man väl vara beredd att den kan ha problem också.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag tänker inte skriva något mer om risker med avel hit och dit då det redan dykt upp en stor mängd bra svar i tråden. TS, ta åt dig av dem och fundera tusen gånger på allt. Det är din hund värd.

Det jag tänkte skriva om är det faktum att TS säger att hon vill ha en avkomma efter sin tik för att tiken är så trevlig.

Jag själv sitter här med två hundar. Den ena är mor till den andra. Jag känner dessutom valpens fader mycket väl och det är min (i rasen) favorithane. DESSUTOM kände jag tikens mormor (även det en favorithund) och träffade hundar längre bak i stammen. Jag har pratat med olika uppfödare och då noga fått berättat för mig hur tikens föräldrar är, hur hanens föräldrar är osv. Med andra ord: jag vet otroligt väl hur mentaliteten är på de hundar som finns i min valps stamtavla.
MEN, min valp är inte en kopia av någon av dem. Visst märker man personlighetsdrag som påminner om många släktingars, men det är personlighetsdrag som har väldigt, väldigt mycket att göra med att det är karakterisktiska rasdrag. Sedan märker jag av en viss uppfinningsrikedom och tusen sätt att tänka på som är ovanliga och påminner mycket om valpens mormors mors sätt att vara, men jag kan ju absolut inte säga att de dragen kommer därifrån och jag kan inte säga att de garanterat finns kvar där när hon blir äldre och klokare.

Min valp är en fantastisk hund, absolut (även om vi haft det kämpigt då och då) och jag älskar henne enormt mycket. Men inte för att hon är en avkomma till de hundar jag älskar, utan för att hon är hon och hon råkade passa mig bra. Jag har varit med hela kullen från dag 1 då jag har mycket nära kontakt med uppfödaren till kullen (en uppfödare som hållit på i över 20 år med samma ras). Alla valpar är helt klart olika. Väldigt olika t.o.m. Åter igen, jag ser personlighetsdrag hos alla som jag kan ana att kommer från den ena eller den andra föräldern, men jag kan inte veta säkert.

Det enda jag visste med min valp, var att det med största sannolikhet skulle bli en mentalt bra valp då jag har koll på "alla" släktingar i 4-5 led i stamtavlan och vet hur de är. Det är min drömkombination av hane/tik just på grund av deras mentalitet, men min valp har en helt egen personlighet.

Man får tyvärr inte tillbaka sin älskade tik genom att ta valpar på henne och behålla en avkomma. Istället tycker jag att man ska glädjas åt den fantastiska hund man har, njuta av varje dag med henne och sedan, när och om det blir dags att utöka familjen, ta reda på så absolut mycket det bara går för att hitta en så bra familjemedlem som möjligt. Men snälla, för allas skull, låt avelsarbetet skötas av personer med lång erfarenhet av uppfödning, av personer som har hundar som det går att kolla upp på alla tänkbara sätt i flera led tillbaka. Man vinner på det. Faktiskt.

Om man tycker om renrasiga får man vara beredd på att den kan vara sönderavlad (Det är inte alltid något man ser vid 8 v ålder oftast)

Om man tycker om blandisar får man väl vara beredd att den kan ha problem också.

Och med en renras kan du säkerställa dig om att den inte är sönderavlad, genom att välja en valp ur dokumenterat sunda, friska linjer. Risken finns ändå du får problem, men du kan MINIMERA risken.

Med en blandis är det happy go lucky och du får chansa vilt.

ingen av dem är röntgad pappan är 8 år och jag tror mamman är runt 9 och ingen av dem har problem med höfter eller leder utan pigga och friska.

Som jag sagt tidigare - min brors hund t ex (en hund som är 70 cm hög och väger 50 kg) är 9 år och har HD B/D samt pålagringar på D-höften. Han har int ehaltat en dag i sitt liv och är hur pigg som helst. Men likväl så har han HD.

Tänkte inte blanda mig in i den här diskutionen, men av någon anledning kände jag att jag var tvungen :eek:.

Din tik är en helt normal hund! Hon har ingenting som gör henne speciell förutom då bra temperament och att hon är fin, men hur många hundar är inte fina och har bra temperament? En hund som din skulle jag säga används när det finns en mkt liten avelsbas, men avelsbasen på blandraser är tyvärr enorm.

Jag förstår att du vill ta en valp själv, det är nog många hundägares dröm. Att kunna ta en valp på sin tik/hane så man har någonting "kvar" när den äldre hunden lämnar en är som än sorts "försäkring". Men tyvärr är det ingenting som talar om att du får en valp med "rätt" egenskaper.

Jag skulle nog satsa på att köpa en renrasig valp, fördelen med det är ju att du bara får 1 valp + att det är litte lättare att förutspå vad du får så att du kan välja hund efter vad du vill göra. Om du köper en tik och det visar sig att den är fin och uppfyller kriterierna som avelshund kan du ju alltid ta en valp på den istället.

Och med en renras kan du säkerställa dig om att den inte är sönderavlad, genom att välja en valp ur dokumenterat sunda, friska linjer. Risken finns ändå du får problem, men du kan MINIMERA risken.

Med en blandis är det happy go lucky och du får chansa vilt.

Jo där håller jag med ganska mkt :)
Man kan faktiskt helt klart minimera riskerna genom att göra en grundlig undersökning osv :)
Men tex en blandras som är blandad av 2 renrasiga, skulle man inte kunna kolla upp valpens föräldrar lika långt bak, om dom är renrasiga?
Mest en fundering, ingen sarkasm vilket många tydligen uppfattar i mina meningar!

.

Jag vet inte vad du försöker få fram? Man köper liksom inte en valp och upptäcker plötsligt en dag att den är sönderavlad. Ska man avla ner en ras tar det åtminstone år, och då kan man som valpköpare gott och väl se på päronen hur dom ser ut för att få sig en hum om hur valpen ter sig sen.
"Plötsligt" sönderavling existerar liksom inte, det är ju inte en sjukdom.

Man kan faktiskt helt klart minimera riskerna genom att göra en grundlig undersökning osv :)
Men tex en blandras som är blandad av 2 renrasiga, skulle man inte kunna kolla upp valpens föräldrar lika långt bak, om dom är renrasiga?
Mest en fundering, ingen sarkasm vilket många tydligen uppfattar i mina meningar
!

Det skulle man absolut kunna! Problemet är att många inte gör det. Vore man lika seriös på den planet tror jag inte att folk hade haft samma åsikt om blandraser.

kl. efter 7 sidors diskussion tycker jag mycket bra argument kommit fram och det är kul att folk delar med sig av sina kunskaper om avel (de som faktiskt besitter kunskaper och inte bara regelrätt tyckande) och jag känner mig ännu mer oroad att min ögonsten ska paras. Nu är det inte bara de 6 eventuella rottiskorsningarna på blocket kommer hamna jag är orolig för utan hur i hon ska må och att allt ska gå bra.

Vad gör man och vad säger man? Det är inte min hund alltså...

det är en schäfer/rottis som ska paras med en oreggad rottis för att "hon skulle bli en bra mamma"/ "det skulle vara kul med valpar"

Mest en fundering, ingen sarkasm vilket många tydligen uppfattar i mina meningar!

Absolut. Och gör man det, kollar hundens mor och far samt mor och fars kullsyskon, samt kollar mor- och farföräldrar till dem, samt kollar majoriteten av kullsyskonen för aktuell kull, så kör.

Men ingen gör det, för det blir snuskigt dyrt.

Ett litet ex hur många hundar det lätt blir. Vi säger det är små kullar, det är 5 valpar i alla kullar.

Tiken som ska avlas på + kullsyskon = 5 hundar
Tikens mamma + kullsyskon = 5 hundar
Tikens pappa + kullsyskon = 5 hundar
Hanen som ska avlas på + kullsyskon = 5 hundar
Hanens pappa + kullsyskon = 5 hundar
Hanens mamma + kullsyskon = 5 hundar

Det är alltså 30 hundar. Nu är det inte alltid alla i en kull är kollade ens i renrasavel, så vi säger för enkelhetens skull att att vi nöjer oss med att 75% i var kull är kollad, dvs 75% av 30 hundar = 22,5 hundar, vi avrundar neråt. Så 22 hundar att kolla.

En hd-röntgen kostar ca 1500 kr. Bara att hd-röntga blir alltså 1500 kr * 22 = 33 000 kr. Och så har vi förutom det ad-röntgen, ögonlysning, ultraljud av hjärta, patellakontroll och vad nu är aktuellt för de ingående raserna.

Och vi har bara kollat ETT led bakåt nu.. Jämfört med renrasavel där man ofta kan följa flera generationer bakåt, även om det skiljer lite på hur duktig uppfödaren varit att motivera valpköparna att röntga, och hur duktiga valpköparna varit att röntga.

Om vi sänker kraven och kollar 50% i kullarna, blir det 15 hundar. Bara hd-röntgen = 1500 * 15 då = 22 500 kr, så det hjälper inte mycket.

Så, om folk kollade lika noga - då skulle jag inte ha NÅGOT emot blandrasavel. Men det finns inte någon som lägger de pengar som krävs, det är liksom sinnessjukt att göra det för att skapa avkommor som i 'bästa fall' kan säljas för vi säger 8000 kr/st (då tog jag i, men vi låtsas att en dokumenterad blandrasavel ger ett högre pris)

8000 kr * 5 valpar = 40 000 kr. Och så kostnaderna för hälsokoll av föräldrarna, samt alla kostnader för parning, dräktighet, valpning, uppfödning, veterinärbesiktning, avmaskning, vaccinering osv av valparna. Det kommer gå enorma summor back.

Och tiken kanske inte får en enda valp, eller man inte kan sälja valparna för mer än 4000 kr ändå.

Eller så lägger man alla pengarna på att undersöka ett led bakåt, och inser att det är en IDIOTISK ide att avla på tiken/hanen. Och då är pengarna rakt i sjön.

Jag ser ingen som helst anledning att inte para om du vet att hunden är frisk...
Bara för att folk här är anti blandis så betyder inte det att det är sämre att para en blandras än en renrasig. Ser inget negativt i att för de goda generna vidare.
Blandisar brukar man avla vidare på för deras bra psyke/temperament.
Renrasiga brukar man avla vidare på pga deras utseende.
Jag föredrar då temperament. Men jag älskar blandisar. Varför tänker jag inte gå in på, känner till alla diskussionssugna människor på forum i allmänhet, och jag är inte en av dom.
Följ din instinkt. Vad tycker du själv? Samtidigt får man tänka på det som många andra sagt, om hunden får 10 valpar, hittar du hem till alla om tex dom som tingat hoppar av?
Och att ha resurser, det kan kosta mer pengar än man vill tro. Hoppas du hittar det rätta valet iallafall! :D

"om du vet att hunden är frisk" och "de goda generna" skulle du förmodligen inte skriva om du bemödat dig att läsa tråden.
Problemet är ju att vi inte vet om det är goda gener.

Det skulle man absolut kunna! Problemet är att många inte gör det. Vore man lika seriös på den planet tror jag inte att folk hade haft samma åsikt om blandraser.

Nej där sa du något! Oj du har öppnat nya tankar hos mig :D tack!
OBS ingen sarkasm i meningarna!

"om du vet att hunden är frisk" och "de goda generna" skulle du förmodligen inte skriva om du bemödat dig att läsa tråden.
Problemet är ju att vi inte vet om det är goda gener.

Nej jag har inte läst igenom tråden, svarade bara från vad jag läste av TS "grundinlägg" där det står frisk.

Senast ändrad av en moderator:

Blandisar brukar man avla vidare på för deras bra psyke/temperament.
Renrasiga brukar man avla vidare på pga deras utseende.

Vad är detta för korkat uttalande? :confused:

Jag känner rätt många uppfödare (av renras då) och även om några av dessa har inriktning på utställning så avlar dom knappast på idiothundar bara för att dom är snygga.

Hur många blandrasuppfödare avlar inte på lilla Tussi och Snutti för att dom är små och söta?

Vad är detta för korkat uttalande? :confused:

Jag känner rätt många uppfödare (av renras då) och även om några av dessa har inriktning på utställning så avlar dom knappast på idiothundar bara för att dom är snygga.

Hur många blandrasuppfödare avlar inte på lilla Tussi och Snutti för att dom är små och söta?

Har du tänkt på att det kan vara olika på olika ställen?
Dom du känner är ju inte dom jag känner ^^

Ändrat:
Inte otrevligt menat nu! Vill inte bli ovän med någon eller så, men vi talar ju av olika erfarenheter. Det behöver inte betyda att den enas erfarenhet är mer korkad än den andra.

Men HERREGUD kretsar allt i världen om dig? Jag har väl ändå inte nämnt ditt namn någonstans på hela buke, varifrån får du att jag kallar dig en jäkla blandishatare? FY & URK vad jag blir less på folk som tar åt sig fast jag inte ens skrivit något till dom...

Jag tog verkligen inte åt mig personligen av ditt inlägg, jag tog åt mig i form av den grupp du pratar om i ditt inlägg ( dvs vi som svarat innan dig i tråden )

Detta var vad jag reagerade på:

Bara för att folk här är anti blandis så betyder inte det att det är sämre att para en blandras än en renrasig. Ser inget negativt i att för de goda generna vidare.

Varför tänker jag inte gå in på, känner till alla diskussionssugna människor på forum i allmänhet, och jag är inte en av dom.

Här tar du upp precis vad jag svarade på ( i natt var jag dock trött/irriterad, ursäkta den tonen ).

• Du skriver att folk är antiblandras bara för att de flesta försöker förklara varför man är anti att avla på chans.
  • Ingen har påstått att en blandras är sämre som individ än en renrasig hund

Eftersom jag med flera försökte med godton förklara riskerna med chansavel utan att för den skull attackera TS så kändes det som om du drog alla som inte höll med om att avel var en god idé över samma kam.

Därför blev jag lite less:)

Har du tänkt på att det kan vara olika på olika ställen?
Dom du känner är ju inte dom jag känner ^^

Ändrat:
Inte otrevligt menat nu! Vill inte bli ovän med någon eller så, men vi talar ju av olika erfarenheter. Det behöver inte betyda att den enas erfarenhet är mer korkad än den andra.

Då är jag nyfiken på vad för sjuka hundar du snackar om inom renrasavel. Eller ja, mentala brister. Samt vilken ras.

Jag tog verkligen inte åt mig personligen av ditt inlägg, jag tog åt mig i form av den grupp du pratar om i ditt inlägg ( dvs vi som svarat innan dig i tråden )

Detta var vad jag reagerade på:

Här tar du upp precis vad jag svarade på ( i natt var jag dock trött/irriterad, ursäkta den tonen ).

• Du skriver att folk är antiblandras bara för att de flesta försöker förklara varför man är anti att avla på chans.
  • Ingen har påstått att en blandras är sämre som individ än en renrasig hund

Eftersom jag med flera försökte med godton förklara riskerna med chansavel utan att för den skull attackera TS så kändes det som om du drog alla som inte höll med om att avel var en god idé över samma kam.

Därför blev jag lite less:)

Det var inte min poäng med det hela. Min poäng med det hela var, hon bad om folks åsikter jag svarade. Om jag har åsikter som inte passar sig för andra så får man nog tåla det. Och ja jag var också extra irriterad igår, dock ännu mer nu. Jag var dum och svarade på andra folks frågor och det fick jag nu lära mig att man inte kan göra tyvärr.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?