Para äldre tik

K

Kaktus

Upp till vilken ålder brukar man kunna para en tik för första gången?

Sv: Para äldre tik

Beror på ras och självklart måste tiken vara i en mycket bra kondition om hon ska bli mamma.
Små raser eller raser som brukar ha svårt att valpa bör inte vara över 2 år vid första kullen.
Störe raser kan vara upp till 4-5 år om det är en lätt valpad ras och tiken i en super kondition.

.
Små raser eller raser som brukar ha svårt att valpa bör inte vara över 2 år vid första kullen.

Vart har du fått det ifrån? :cool: Små raser precis som alla andra hundar bör minst vara närmare 2 år vid första parningen och självklart finns det inga hinder om första valpningen blir betydligt senare. Omkring fem år skulle jag säga som generell övre gräns när det gäller min ras.

Vart har du fått det ifrån? :cool: Små raser precis som alla andra hundar bör minst vara närmare 2 år vid första parningen och självklart finns det inga hinder om första valpningen blir betydligt senare. Omkring fem år skulle jag säga som generell övre gräns när det gäller min ras.

Det har jag hört av uppfödare av tex Mops, Fransk bulldog med flera svår valpade raser.
Har inte sådan ras själv och är ingen expert på det, är bara vad som sagts mig, om det är fel får jag be om ursäkt.
Min egen ras där är det inte så ovanligt att första kullen tas vid 4-5 år.

Jag tror som dig.
Flertalet av uppfödarna jag har bra kontakt med, säger detsamma...
Så de ska vara lösa i bäckenet.

Det har jag hört av uppfödare av tex Mops, Fransk bulldog med flera svår valpade raser.
Har inte sådan ras själv och är ingen expert på det, är bara vad som sagts mig, om det är fel får jag be om ursäkt.
Min egen ras där är det inte så ovanligt att första kullen tas vid 4-5 år.

Jag kan inte uttala mig om de raser du nämner ovan och liknande, har ingen erfarenhet av dem och än mindre av att föda upp dem, men jag reagerade på att du skrev "små hundar ELLER raser som brukar ha svårt att valpa". För det stämmer absolut inte när det gäller små hundar generellt sett...

KL

Jag läste senast idag i SKK's Valpningsboken (eller parning och valpning kanke den heter) att deras rekommendationer är att ingen hund vara över 5-6år när den paras första gången.

Tack för alla svar!

Jag har väl egentligen inte tänkt para min tik, ville mest veta om det fortfarande skulle gå, men det verkar ju som att det är lite för sent.
Hon fyller 6 år nu i december, en labrador.

Om du verkligen tycker att hon kan tillföra rasen något, som kanske inte finns någon annan stans-så para henne.
Gör en rejäl hälsokoll hos vet först och lägg undan ca 20 000 till ett ev snitt. KOlla med din vet om de är villiga att snitta henne om det behövs, och "boka in dej" veckan innan valpningsdax, så de vet att du kanske kommer med kort varsel mitt i natten...

Gör en rejäl hälsokoll hos vet först och lägg undan ca 20 000 till ett ev snitt. KOlla med din vet om de är villiga att snitta henne om det behövs, och "boka in dej" veckan innan valpningsdax, så de vet att du kanske kommer med kort varsel mitt i natten...

Nu har jag aldrig behövt snitta en hund så jag är inte så hemma i "snitt" världen, men jag har då en avelsförsäkring som gör att priset vid snitt inte ska bli så hutlöst!!

20 000kr låter väldigt mycket i mina öron..... men det är kanske pris utan försäkring???

Min försäkring täcker 2 kejsarsnitt. Så jag behöver bara betala självrisken. Nu så kommer det aldrig att hända, eftersom jag har en kastrerad hane;)

Men slutar försäkringen inte att upphöra vid 6 års ålder? eller var det sista året man kunde försäkra?. Eller är det bara jag som fått för mej det:crazy:

Såvitt jag vet är det inget bolag där vet. försäkringen upphör redan vid 6 års ålder (det är vet. försäkringen som ersätter snitt)

ha inte typ alla hundar rätt till 2 kejsarsnintt på föräkringen förutom dom svårvalpade raserna?? har för mig att dte är 2 st som nämns som förbehåll. typ bulldog å liknande..
eller svamlar jag?? :D

kollade agria nu - ett kejsarsnitt på alla raser förutom bostonterrier, fransk och engelsk bulldog på vanliga vetförs... om man har avel så får man ett till.

Försäkringen täcker ett kejsarsnitt, men jag kommer absolut inte att para henne om risken för ett sådant ökar i och med hennes ålder. Det är det inte värt.

Försäkringen täcker ett kejsarsnitt, men jag kommer absolut inte att para henne om risken för ett sådant ökar i och med hennes ålder. Det är det inte värt.

Ja, risken ökar avseväVt. Min förra avelstik valpade två ggr helt utan problem (11 resp. 9 valpar) men i sin sista kull fick hon snittas. Hon valpade 5 st utan problem och vi drog ut 2 till men sen orkade hon inte mer utan de resterande 3 fick snittas ut (tyvärr). Det hette att hennes livmoder var gammal och trött och orkade inte med ett så utdraget värkarbete. Hon var 6½ år då.

Oförsäkrat givetvis. Ang snitt på svårfödande raser, så täcker vet extra på if ett snitt på ex, eng bulldog. Inget annat bolag. (så vitt jag vet. )
För andra raser täcker de två.

Men man ska alltid lägga undan ordentligt med pengar, man vet aldrig vad som kan hända..
Men jag tycker änså som så, tycker TS att hennes tik kan tillföra något, testa. Det kan ju ändå inte gå mer än åt helvete, inget illa ment, men oftast går allt som det ska. Man ska inte rita fan på väggen.

Det är just det jag är rädd för, att allt ska gå åt helvete...

Kan det uppkomma andra problem för en äldre tik än själva valpningen? Jag funderade på mjölkproduktion och så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 478
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit