K
Kaktus
Upp till vilken ålder brukar man kunna para en tik för första gången?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.
Små raser eller raser som brukar ha svårt att valpa bör inte vara över 2 år vid första kullen.
Vart har du fått det ifrån? Små raser precis som alla andra hundar bör minst vara närmare 2 år vid första parningen och självklart finns det inga hinder om första valpningen blir betydligt senare. Omkring fem år skulle jag säga som generell övre gräns när det gäller min ras.
Det har jag hört av uppfödare av tex Mops, Fransk bulldog med flera svår valpade raser.
Har inte sådan ras själv och är ingen expert på det, är bara vad som sagts mig, om det är fel får jag be om ursäkt.
Min egen ras där är det inte så ovanligt att första kullen tas vid 4-5 år.
Gör en rejäl hälsokoll hos vet först och lägg undan ca 20 000 till ett ev snitt. KOlla med din vet om de är villiga att snitta henne om det behövs, och "boka in dej" veckan innan valpningsdax, så de vet att du kanske kommer med kort varsel mitt i natten...
Försäkringen täcker ett kejsarsnitt, men jag kommer absolut inte att para henne om risken för ett sådant ökar i och med hennes ålder. Det är det inte värt.