Sv: Paprika

Min hund gillar alla sorters paprika och han kan äta ganska mycket om han får.

Det som är giftigt för hundar är choklad, russin, vindruvor, sötningsmedlet xylitol som finns i godis bl a, alvedon + liknande och alla sorters lök (små mängder vitlök för att hålla fästingar borta kan man ge). Ekollon är också giftigt för hundar.

Vad jag vet så är ALLA kärnfruker/Kärninnehåll farliga för hundar. :)

Så min hund äter inget med kärninnehåll! :D

All lök är giftig för hundar, så även vitlök.
Hundar saknar förmåga att bryta ner ämnena i lök, vilket gör att de lagras i kroppen.
Vad gäller att vitlök skulle vara bra mot fästingar beror snarare på dess rika innehåll av B vitamin.

Att vindruvor är giftigt hade jag ingen aning om! Vår hund har ätit mycket vindruvor under sina 6 år och ingenting har hänt honom, vad är det som kan hända?

Att vindruvor är giftigt hade jag ingen aning om! Vår hund har ätit mycket vindruvor under sina 6 år och ingenting har hänt honom, vad är det som kan hända?
Mekanismen är inte känd, men både vindruvor o russin kan skada njurarna o leda till döden.

mvh

Är paprika en kärnfrukt då:confused: Det finns ju små kärnor/frö i dem!!
Anledningen till att jag frågar är att min hund behöver gå ner ett par kilo, och hans frukost/middag räcker inte som träningsgodis (ja just nu tränar vi mkt). Då han älskar parika tänkte jag att jag kunde ha det som godis.Andra bantningsgodis emotages tacksamt. Han gillar inte morötter, tyvärr.Hur är det med äpple??

Äpple är ju en kärnfrukt, dock inte paprika.
Mig veterligen, efter att ha läst massvis om olika saker som kan vara giftigt för hund, så den enda kärnfrukt som var farlig var köttet närmast kärnan på Aprikoser o Persikor.
Grönsaker är bättre en frukter till en rulltig hund, då alla frukter innehåller socker.

Har du provat vit/rödkål?
Har du testat att slanta morötterna o stoppa i en plastpåse med lite skinkstrimlor i, blanda ordentligt o sen smakar morötterna skinka.

Funkar din hund på paprika så skulle jag fortsätta, så länge det inte är i mängder som kan ge magkatarr!

Ett annat magert godistips är torkade lungor/vom etc som finns hos en del BARF försäljare.

mvh

Våran hund, som i vanliga fall har plåtmage, åt paprika men (ursäkta uttrycket) sket som en räv efter det. Men gott var det tydligen :crazy:

Det som är giftigt för hundar är choklad, russin, vindruvor, sötningsmedlet xylitol som finns i godis bl a, alvedon + liknande och alla sorters lök. Ekollon är också giftigt för hundar.
Det här, plus avocado är giftigt för hundar. Det är i alla fall det vi lärt oss i veterinärutbilddningen.

Sen finns det självklart även flera krukväxter som är giftiga, men det brukar de flesta hundar ändå låta bli att äta.

Ang. paparika ahr jag aldrig hört att det ska vara giftigt och angående vitlök har jag lärt mig att det är giftigt, men inte i vilka mängder så jag skulle skippa fästingmedel med vitlök i för att vara på den säkra sidan.

Vad är giftigt för hunden?
Här finner du en liten guide i vad som är giftigt för hundar och vad som är mindre lämpligt för våra fyrfotade vänner. Uppmärksamma livsmedel, ämnen, växter och liknande, som vi är bekanta med och som vi kanske inte tidigare reflekterat över som potentiellt farliga. Mycket av det som nämns är mer olämpligt än direkt farligt.

När det gäller både det som är mindre allvarligt och det som faktiskt kan vara rent av livshotande, så ska hunden generellt få i sig det i större mängd eller under längre perioder för att det ska innebära någon fara. Men det finns givetvis undantag, som till exempel råttgift för att nämna ett.

Om din hund får i sig en tillräcklig mängd av det som kan vara direkt farligt eller till och med dödligt, så finns det för det mesta stora chanser att rädda hundens liv om den får veterinärvård. Att hunden sätter i sig en hel klase vindruvor är förmodligen inget man lägger någon större vikt vid om man inte känner till att det kan vara farligt och om hunden blivit förgiftad kanske man även missar symptomen på grund av att man inte vet att hunden faktiskt ätit något olämpligt.

Alger - Hundar som dricker vatten ur sjöar och vattendrag med höga halter av algtoxiner från blågröna alger (cyanobakterier) riskerar att bli sjuka. Dödsfall förekommer

Avokado - Innehåller det för hundar giftiga ämnet persin

Bariumsalt (finns bland annat i fyrverkeripjäser) - Mycket giftigt för hundar

Batterisyra - Mycket giftigt för hundar

Ben - Ska inte ges kokta till hund då de kan splittra sig och fastna i halsen. Råa ben går bra

Broccoli - Bör inte ges rå till hundar, kokt är bra

Bugchaparal kaktus - Giftig

Choklad/kakao (teobromin) - Kan var mycket giftig i mängder runt 20 mg teobromin/kg kroppsvikt

Citrusfrukter - Bör inte överdoseras över längre perioder.

Fästingmedel - En del hundar är överkänsliga och en del sorters medel kan möjligen vara direkt livshotande.

Glykol - Mycket giftigt

Grönmögelost - Innehåller roquefortin en svamp som hundar är känsliga för

Insjöfisk - Ska aldrig ges rå, kokt går bra

Julstjärna - Giftig

Krukväxter med vitaktig saft - Giftiga

Lök - Lök av alla varianter innehåller farliga ämnen för hund

Morot - Vid överdosering över längre tid kan det relativt höga glykosvärdet leda till diabetes

Nikotin - Giftigt

Nötter - Innehåller ofta väldigt höga halter av mögelsporer och är ofta väldigt salta, samt kan fastna i halsen

Ojäst deg - När den jäser i magen på hunden kan den bli berusad

Potatisplantor och rå potatis - Innehåller solanin och chaconin och är giftigt

Rabarber - Bör ej ges för ofta då det hämnar bildandet av röda blodkroppar

Rabarberblad - Innehåller oxalsyra som är ett svagare gift, men i större mängd kan det vara potentiellt dödligt.

Russin - Kan vara direkt dödligt vid snabb förgiftning efter intagande av större mängder. Kan även ge njurskador.

Råttgift - Kan vara dödligt om hunden inte får behandling snabbt

Rå äggvita - Innehåller avidin som gör att vitaminer förs ut med avföringen istället för att tas upp av kroppen. Kokas äggvitan förstörs avidinets egenskaper

Salt - För mycket kan ge saltförgiftning

Saffran - Giftigt

Spenat - Bör ej ges för ofta då det hämnar bildandet av röda blodkroppar

Svamp - Många arter är mindre lämpliga för hundar och en del giftiga

Vindruvor - Kan vara direkt dödligt vid snabb förgiftning efter intag av större mängder. Kan även ge njurskador.

Xylitol - För mycket leder till att hundens blodsocker sjunker

Det var en LITEN litsa som jag hittade på internet, det finns säkert mer saker dom inte tål. Paprika är ju en sorts kärn/fröfrukt och är väldigt stark för hunden om jag inte minns fel.!

Kramar!!

Precis, det jag också lärt mig.
Ang. vitlök har jag läst att det hänt att hundar fått förgiftnbningssymptomer, men vet inte mängt/kg. Jag ger inte min hund nått med vitlök för att va på den säkra sidan.

Ang. paprika, så är det inte giftigt och borde fungera fint som träningsgodis om hunden gillar det. Men ge inte för mycket, speciellt i starten, så du är säker på att magen klarar det!

Som nån annan skrev kan du ju blanda en påse med små bitar av paprika och morot och t.ex skinktärningar som också är magert (men ganska salt), så smakar allt lite skinka + att det ju brukar va ett plus att hunden får lite blandat av goda og riktigt goda godisar till träning!

Avocado i rimliga mängder är inte giftigt för hund, däremot för de flesta akvariefiskar.
I större mängder är det dock giftigt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7898892&dopt=Abstract

Bra info om giftiga växter:
http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/

En del av oss som BARFar våra hundar ger dem lite avocado då o då.
Min 24 kgs vuxna hund får max ½ i veckan.

En fantastisk länksamling, på många sätt, mes om man vill surfa farligheter så går man in på Health, o sen Poisons:

http://webspace.webring.com/people/tb/black_dog_farm/BCLinks.html

Det är bara den äkta Roqueford osten som innehåller penicillasen Roquefortin som är giftig för hundar, o andra sidan finns det ju ingen anledning att proppa i hunden mögelost öht.

mvh

Jo, avocado är giftigt, men antagligen bara när det gäller större mängder eftersom våran bruakde äta avokado (han älskar det!) innan jag började plugga och fick lära mig att det är giftigt. Stod i alla fall bara att det är giftigt, inte i vilken mängd, i läroboken.
Även vindruvor kunde slinka ner ibland då, utan att något "hände".

Men så är det ju även med choklad, de klarar det upp till en viss gräns så att säga.

Rå äggvita - Innehåller avidin som gör att vitaminer förs ut med avföringen istället för att tas upp av kroppen. Kokas äggvitan förstörs avidinets egenskaper
:eek:

Nu blir jag förvirrad:confused:
Det är ju jätte vanligt att man ger råa ägg till hund, har blivit rekomenderad det av flera hundpersoner av olika slag.

Jag ger det lite då och då, men borde jag sluta med det?

Tacksam för svar!:bow:

Avidinet förhindrar att kroppen kan ta upp biotin (som är en b-vitamin) genom att avidinet binder biotinet, som då inte kan passera tarmväggen utan kommer ut med avföringen/urinen istället.

Biotin finns däremot i väldigt många produkter och brist är därför ovanligt. själv tycker jag att man kan ge råa ägg någon gång ibland just för att hunden förmodligen får i sig tillräckligt med biotin i alla fall och uppkomsten av biotin-brist nog rätt osannolik, såvida den inte äter rå äggvita till varje måltid.

Är du rädd ändå, så ge hunden ägget kokt eller ta helt enkelt bort den råa äggvitan och ge den endast äggulan.

Senast ändrad:

I små mängder så borde inte paprika vara farligt men jag har hört/läst att det kan vara väldigt gasbildande så man får se upp i stora mängder så hunden inte får ont i magen.

:eek:

Nu blir jag förvirrad:confused:
Det är ju jätte vanligt att man ger råa ägg till hund, har blivit rekomenderad det av flera hundpersoner av olika slag.

Jag ger det lite då och då, men borde jag sluta med det?

Tacksam för svar!:bow:
Om du ger ett helt ägg rått, dvs tillsammans med det pulveriserade skalet är det OK.
Själv ger jag äggulan rå tillsammans med micrad vita.

KL
Man kan ju skilja på sådant som är direkt giftigt för hundar och sådant som kan vara skadligt att överdosera.
Att ge en hund rå äggula någon gång ibland lär knappast vara ett problem, baseras en stor del av hundens foder på råa ägg - då kan det vara ett problem.

Till och med vatten kan vara giftigt i för stora doser.

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 038
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka