Påprackad prylar av utbildade...

Chili

Trådstartare
Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar?

Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men har i år haft ute både massös och ET. Det började med massösen i våras, som starkt hävdade att ALLA hästar ska gå på hö, havre och örter. Jag fick även rekommenderat att ge min häst örter. Jag vet fortfarande inte vilka örter hon menade, det fick jag aldrig svar på, så antar att vilka som helst går bra ;)

Sen har vi ET som nyligen behandlat min häst. Han hade inga stora problem men fick ändå rekommenderat ett tillskott som h*n säljer (naturligtvis). Det skulle innehålla "allt" och jag berättade vad hästen äter men inga analyssiffor. Ändå skulle min häst ha detta. Till skillnad från andra preparat var det inga tillsatser och innehöll aloe vera och glucoasamin vilket tydligen skulle vara bra mot de små, milda problem min häst har. Han skulle behöva ditten och datten medan jag själv anser att han får allt det där genom sitt foder idag. Eftersom jag vet siffrorna bakom och mängderna han äter.
Detta tillskott kostar 950 kr PER MÅNAD.

Jag köpte inget.
Jag vet inte, men jag tycker det luktar okunskap...? Bara det att de själva är återförsäljare (det var även massören som bland annat gjorde egna massageoljor för häst) får mig att rygga tillbaka, de är alldeles för partiska då. Men även att man blir påprackad saker utan att de vet vad hästen tycks fungera på, vad det den äter idag innehåller osv osv.

Hur är det, skulle ni lyssna? Skulle ni kanske rent av ha svårt att säga nej? Låter ni ET eller liknande boka återbesök på återbesök fast ni själva kanske anser att ingen mer behandling behövs..?
Är det öht "tillåtet" att försöka sätta sig lite över dem när man själv är outbildad (men kanske aningens påläst)?
Och ännu en fråga - gäller samma för veterinär? Skulle ni ifrågasätta eller litar ni blint på dem?

Jag är mycket nöjd med behandlingen från både massös och ET men ställer mig frågande till allt annat runt omkring och kan då inte hjälpa att ifrågasätta hur partiska de är när de även behandlar hästarna, och hur kunniga är de - egentligen? Men på ett sätt känns det nästan fult att göra det. JAG har ju inte gått dessa utbildningar, så vad vet jag...

Sv: Påprackad prylar av utbildade...

Man får inte glömma att man är kund till både massörer, Et och veterinärer. Det betyder jag om jag inte är nöjd med den "vara" jag köper är det min fulla rätt att tacka nej till vidare behandling. Det ska du inte känna något ansvar för. Man har också rätt att ifrågasätta saker och få svar varför de förslår vissa behandlingar etc.
Alla dessa mirakelmedel som florerar är jag skepiskt mot. Ofta är det samma sak som finns i fodret men kostar 10 ggr så mycket. Det är en annan sak med medicin som en veterinär skrivit ut vid sjukdom och skador. I det fallet litar jag på min veterinär.
Vi har en ET/massör som vi har anlitat vid några tillfällen, men hon är inte den som håller kvar kunder i onödan. Vid ett tillfälle blev hon betänksam mot rörelsen i ett bakben på vår häst. Nja, det känns lite konstigt sa hon och rådde oss att låta en veterinär titta på det. På röntgen visade det sig att han hade problem i hasleden och behövde behandling. Det gör att man får ökat förtroende för ET.

Jag ifrågasätter alltid det dom säger och låter dom förklara detaljerat varför och sådär, sen frågar jag runt lite varstans och söker på nätet och sådär. Just när det gäller mineraler o örter o hit o dit så ska man oxå gå på magkänslan och få tips och råd från flera o sen dra en slutsats från det.

Bara att säga GRATTIS till dig som vågar använda ditt sunda förnuft - tänk om fler skulle våga det !! Att kunna ifrågasätta föreslagen behandling - att den som behandlar, må vara vet, alt.behandlare, kiropraktor eller massör, kan ge ett motiv/förklaring till varför just detta behövs ser jag som självklart. Om de inte kan/vill det ser jag det som "bluff och båg". Om man själv är oerfaren som hästägare är det ju lätt att tro på alla dessa auktoriteter och självutnämnda proffs - men att våga fråga och om man är osäker be ngn annan om en "second opinion" kan i alla fall jag tycka är rätt väg för att själv lära sig mer.

Bara en sak till - KONDITION, RESULTAT OCH LYDIGA HÄSTAR FINNS INTE ATT KÖPA PÅ BURK !!!!!!!!

så antar att vilka som helst går bra ;)
:rofl:

Jag är fortfarande hyffsat ny i hockeyn, jag har bara haft häst i två år och red på ridskolan innan dess.
Jag frågar gärna och lyssnar på vad andra säger, men jag funderar väääääldigt mycket själv också. Och dessutom har jag en tendens att använda min pappa som bollplank. Mindre lyckat - pappa har inte riktigt koll :angel:

Jag tror att jag har stött på hyffsat vettiga "utbildade" personer ändå. Min kiropraktor t.ex. kunde konstatera att det inte var det minsta fel på min häst och tyckte inte det var nödvändigt för honom att dyka upp igen förräns om tre månader - förutsatt att jag tyckte det behövdes.

däremot har jag lite svårt för att ringa till vissa foderförsäljare eftersom att jag vet vilket svar jag kommer få (deras foder äääääär ju det enda rätta, det vet ju vem som helst :grin: )

För att svara på din fråga: "Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar?"

Nej, det gör jag inte! Jag plockar russinen ur kakan som man brukar säga. Vi har många riktigt duktiga runt om oss som vi anlitar regelbundet (tränare, vet., massör, tandläkare, kiro.) men jag lyssnar inte blint på allt de säger för det (gäller även veterinär, men det beror ju såklart på VAD det är de påstår och vad det gäller för grej!).

Men ingen av dessa personer är någon som prackar på en grejer, sådant gillar jag inte och tycker också det verkar oseriöst (som om de bara tänker måste sälja, måste sälja, sälja..).

Ibland kan det vara svårt att säga nej om man råkar ut för en sådan person som vill sälja en massa, men man lär sig av sina erfarenheter och man blir bättre på att säga vad man tycker i stället för att bara nicka och hålla med.

Sen det där med återbesök, om vi är osäkra brukar vi boka ett och sen om man efter att ha pratat lite bestämmer oss för att man inte vill ha det, så ringer man och avbokar då.
Sen slutar man helt enkelt anlita personen ;) Man behöver inte fortsätta att köpa personens tjänster om man inte gillar dem, bara för att vara trevlig liksom.

Använder också mig av syrran som bollplank. Vi diskuterar ibland rätt vilt om saker och ting och kommer faktiskt alltid fram till en bra lösning.

Har varit med om liknande saker, fast i en kompis stall. Hon fick rådet att ge sina hästar aloe vera-juice varje dag, och med tanke på deras storlek så skulle det gå åt 2 dl om dagen till varje häst (4 stycken) eller nåt sånt, och varje liter kostade 650 spänn någonting... :crazy: Personen som rekommenderade det var förstås återförsäljare av aloe vera-produkter. Nej, min kompis köpte inget.

Har vandrat in i ett par foderbutiker och blivit runtslussad av nån försäljare som försökt propagera för sitt nya örtbaserade müslifoder som BARA kosta 450:- per 20-kilossäck. Men det är ju SÅ BRA, så det gör ju inget att det går åt 50 kilo i månaden per häst, för den kostnaden sparar man in på allt annat kraftoder som man slipper ge. (Enligt ÅF, då.) Höanalysen spelar ingen roll heller, för müslifodret innehåller ALLT som hästen behöver även om man har kasst hö. (Nej, det blidde inget köp där heller!)

Ja, det är ju många som inte ens vågar säga ifrån till sin frisör när de är onöjda eller ens vågar gå dit med slitet hår...
Hur är det då när t.ex. en ET vill sälja in både det ena och det andra?

Det hade varit en sak om det sagts "Jag tycker du ska ge glucosamin för han har detta problemet, som beror på detta, och därför skulle glocosamin funger som ett komplement i behandlingen". Som exempel då. Det hade jag lyssnat mer på, än "Åh, jag säljer ju detta preparat som innehåller 29851 verksamma ämnen som ALLA hästar behöver, SPECIELLT din, dessutom har den glucosamin som du behöver". Ehum..?

Jag vet inte men jag tycks oftast stöta på folk som vill pracka på mig saker och bara sälja. Jag brukar inte lyssna. Men jag undrar var alla är som allt hästfolk pratar så gott om, ET som faktiskt kan säga att vet. behövs eller liknande. Jag tycks bara stöta på avarterna.

seriösa alternativare säljer inte in sina egna produkter för att tjäna pengar...

jag tycker din et och massör verkar oseriösa och okunniga. man säger väl inte till en kund: "ge örter!" utan att berätta vilken/vilka och vad dom har för verkning och varför hästen behöver det. :crazy:

Det påminner om vår ridsportsaffär. Detta hände för någon vecka sedan:

Jag går in, besluten om att köpa jaktkandar eller pelhamstång till min nordsvensk. Jag vet varför jag vill ha ett sådant bett men är liiite osäker på skillnaden mellan dessa.
Dock visar det sig ganska snabbt att de endast har delade pelham, och då är jag enbart intresserad av jaktkandaret, men pratar ändå med butiksägaren om ett passande bett. Beskriver mitt problem (stark häst).

"Men då ska jag visade dig något!" och visar mig något som ser ut som ett jäkla jippo. Lösa ringar på själva bettet och värsta hissbettet a la pessoa fast med endast en ring att fästa tygeln i, och i sötmalm. Jag hade redan förklarat att jag motvilligt ridit på pessoa ett tag men vill byta mest pga hisseffekten. Så varför då visa ett bett som är nästan exakt likadant?

Nu får jag förklara vad det är för typ av häst samt att jag har haft honom hela hans liv, och det hela handlar inte om dressyrridning utan enbart till skogsturer. Jamen DÅ SÅ, då skulle jag SÅKLART ha ett jaktkandar... ;)

Tycker det är lite roligt att om jag ville ha bettet till dressyr så var hissbettet mer lämpligt än jaktkandaret. Skillnaden på ihopkrullad häst jämfört med pessoat borde vara noll, och ändå rynkade hon på näsan när jag nämnde pessoa. Så det lönar sig att inte lyssna på all skit man får höra, tydligen.
Nu behöver vi inte dra igång värsta diskussionen om de olika bettens vara eller icke vara, ville bara belysa lite.

Nej exakt. Jag anlitade inte massören fler gånger men jobbet som gjordes var mkt bra, märkte stor skillnad på hästen. Fick ju tyvärr ta bort honom senare, men kanske anlitar massören igen till nya hästen. Men slår på dövörat ;)

Vi köpte en ponny förra året som inte var helt i toppform - riktigt risig faktiskt.
Letade reda på en ET som åkte till stallet. Hon gjorde väl allt som en ET gör och efter behandlingen skrev hon på ett papper ,vad vi själva kunde göra för att hålla hennes påbörjade arbete igång - massageövningar etc.

Hon rekommenderade då oss att köpa Äppelcidervinäger (inte för egen vinnings skull), då vår ponny hade mycket slaggprodukter som gav sig synligt till känna vid benkanten av ganascherna (vet inte hur jag ska förklara stället). Mycket riktigt så kunde jag också tydligt se en "långbulle" där hon pekade - men jag hade ingen aning om att det kunde vara just slaggprodukter.

Någon månad senare åker vi till veterinär för att få en status på vårt arbete av vår lilla ponny. Jag ställde en fråga gällande dessa "slaggprodukter", för hur jag än hade masserat, linimentat och tillsatt ÄCV i maten så hade de inte minskat i omfång. Veterinären skrattade och sade att det "där är körtlar och hon har naturligt stora körtlar"....
Ja happ - det fick jag för det...i månader har jag försökt att krympa ponnyns körtlar...H aha

Men visst blev ponnyn bättre och det syntes ett positivt resultat av behandlingen, jag kommer att kontakta henne igen men kanske slå på dövörat vad det gäller de "konstiga åkommor" som hon kanske hittar.

Idag är jag inte rädd för att ifrågasätta, det är ju trots allt vår ponny och vår plånbok.

Kan även meddela att jag har så här efteråt sett många hästar med slaggprodukter vid ganascherna. Ha ha:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar