Papper till Norge

L

leonberger

Hej.

Har sålt min häst till Norge och nu undrar jag lite över en sak som de nya köparna frågade om....jag sa ja men nu när jag tänker efter så kanske jag inte har allt klart för mig..:smirk:

De frågade om jag hade alla papper i ordning på honom och jag fattade som att de menade pass, vaccinationskort, köpekontrakt, ägarbyte, tidigare ägare..osv
Men, vilka papper ska man egentligen ha för att skicka en häst till ett annat land? Mer än de jag räknat upp alltså.

Tacksam för svar
//Leonberger

Sv: Papper till Norge

när jag sålde mina hästar till norge så behövde jag även en speciell veterinärbesikting, utförd av en distriktvet som var max 1v gammal.

Hej.

Tackar för svar.
Har kollat sidorna du länkade till Immer, men kunde då inte riktigt hitta det jag frågade efter.
Ska kolla igen, tack än en gång för hjälpen.:bow:

Förresten, någon som vet om det är sant: en ytlig bekant sa att man inte gjorde hälsokontroller på shettisar då man oftast smugglade in dem i landet via grusvägar och skogsvägar...sant?:eek::eek:

//Leonberger.

Man smugglar mycket via det mindre vägnätet mellan Sverige och Norge. Men om man åker fast blir det väldigt kostsamt och det kan också kosta hästen/ponnyn livet. Det händer att djur som inte uppfyller kraven avlivas på plats av veterinär. Djurägaren får då stå för alla kostnader för det plus böter eller fängelse.

Det är ju Norges "tullverk" och "SJV" som du måste kolla med. När jag sålde min häst till Norge så var det iaf viktigt med ett kvitto, eftersom dom måste betala en avgift som beräknas på köpesumman när hästen förs in i Norge, dvs ett köpekontrakt el dyl.

Även svenska tullverket kan det vara bra att kontakta.
Det gäller ju en export från Sverige och en import till Norge.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 440
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar