Papper på grundvaccinationen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spiel_mit_mir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 792
S

spiel_mit_mir

Jag har en häst med ett vanligt hästpass där vaccinationerna är införda på samma sätt som i ett vaccinationsintyg (som alla gör). Nu berättade dock en kompis till mig att hon blev stoppad på en lokal dressyrtävling för att grundvaccinationen inte fanns med i passet! Hon fick åka hem utan att ha fått delta.

Stämmer det att man måste ha papper på grundvaccinationen för att få tävla? Jag har tävlat på lokal nivå tidigare med vanligt vaccinationsintyg (före passens tid) och hade inget papper på grundvaccinationen då heller. Min häst är 15 år och grundvaccinerad för åtskilliga år sedan, långt innan jag köpte henne. Enda sättet för mig att lösa detta skulle vara att göra om grundvaccinationen, vilket känns helt omotiverat när hon är regelbundet vaccinerad och vi bara tävlar någon enstaka gång.

Nu tänkte jag ställa upp i en prova-på-distansritt nästa helg i Uppsala, men jag är livrädd för att få köra hem hästen igen utan att få delta! :confused: Vad har ni för erfarenheter? Har ni alla papper på grundvaccinationen eller har ni gjort om den??

mvh Lollo och Meyah

Sv: Papper på grundvaccinationen

Ring och fråga, du kanske kan få dispens i förväg.
Men alla tävlingar jag varit på så gäller det att både ha stämplar på grundvacc med, samt att kunna visa att man gjort de årliga vaccinationerna "i tid" under tiden sedan dess. Har du inte det gamla vaccinationsintyget kvar? Mitt sitter i passet, så de nya stämplarna är i passet och grundvacc på vacc-kortet.

Nu hänger jag inte riktigt med...

Grundvaccinationen finns ju med i vaccinationspapper/pass? Gör den inte det så vet du ju inte att hästen är korrekt vaccinerad?

Har du inga stämplar på att de första två vaccinationerna är gjorda inom tillåtet intervall så måste du göra om grundvaccineringen. Läs om reglerna i TR.

Senast ändrad:

Ja du måste ha papper på att grundvaccination är gjord o vaccinationerna sen dess är utfärda inom rätt intervall.
Antingen genom att visa intyg på alla vaccinationer eller genom att en vet intygat att allt är komplett fram till ett visst datum.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård jag har en fråga angående vaccination på häst. Jag har ganska nyss fått hem en ny häst och hennes vaccination mot hästinfluensa ser ut...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Liten
·
Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Taefill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka