Papper i efterhand?

lilith

Trådstartare
Om ett sto blir tjuvbetäckt av en godkänd hingst, som löst licens samma år. Går det att ordna stoavgift etc nästa år, när fölet är fött, så att det får "riktiga" papper med stam? Eller blir det extrakostnader för DNA etc?

Sv: Papper i efterhand?

DNA måste du betala för i alla fall, även om du reggar samma år som fölet föddes. Men det blir lite extra kostnader. Är det ett halvblod du pratar om eller är det en annan ras? Det är olika kostnader för olika föreningar nämligen.

En häst kan man registrera när som helst egentligen. Så länge allting stämmer är det helt ok. Men avgifterna kan bli något dyrare.

DNA måste du betala för i alla fall, även om du reggar samma år som fölet föddes. Men det blir lite extra kostnader. Är det ett halvblod du pratar om eller är det en annan ras? Det är olika kostnader för olika föreningar nämligen.

En häst kan man registrera när som helst egentligen. Så länge allting stämmer är det helt ok. Men avgifterna kan bli något dyrare.

Jag var nog otydlig i min fråga. Det gäller ett sto som ev blev tjuvbetäckt förra året, av en godkänd hingst som vi hade på station. Det var den enda hingsten på åtminstone 5 mil, och stoet hade oss veterligen inte smitit ut, så hon måste ha fixat det snabbt och sedan gått in i sin egen hage igen (inga trasiga staket).

Men, eftersom vi inte visste att hon blivit betäckt, så har vi inte redovisat den "betäckningen" och inte heller betalt stoavgift etc för den. Nu verkar det som om hon är dräktig, och i så fall vill vi registrera fölet med stam, eftersom pappan är godkänd. Fölet blir ridponny (nf/hbl), båda föräldrarna är registrerad med gröna papper i resp stambok och pappan är stamboksförd med licens löst det året. Därför känns det onödigt att registrera med "okänd" stam. (Pappan 1:a på hingstprem, mormor mfl är elitprem).

Nej, jag har inte missförstått någonting alls. Du kan registera avkomman även om stoavgiften inte betalades förra året. Den får bara betalas detta året istället.

I vilken förening vill/kan du registrera avkomman? Ring till dem och fråga.

Behöver man DNA-typa sto och föl för att kunna registrera fölet med stam, eller kan man "korrigera" språngrullan i efterhand? (Hon kan omöjligen ha blivit betäckt av någon annan hingst, eftersom det inte fanns några andra hingstar inom rimligt avstånd, och hon gick i en hage bredvid denna hingsten.)

Du behöver DNA på fölet i alla fall. Om du behöver på stoet kan bero på vilken förening du vill registera fölet i.

Behöver man DNA-typa sto och föl för att kunna registrera fölet med stam, eller kan man "korrigera" språngrullan i efterhand?
Det spelar ingen roll om man vet vilken hingst som är pappa till avkomman, ALLA hästar som registeras måste DNA-typas för att få ha stammen i papperna. Även om stoet stod med på språngrullan så behöver avkomman DNA-typas.

Det spelar ingen roll om man vet vilken hingst som är pappa till avkomman, ALLA hästar som registeras måste DNA-typas för att få ha stammen i papperna. Även om stoet stod med på språngrullan så behöver avkomman DNA-typas.

I vanliga fall, när man registrerar ett new forest föl eller ridponnyföl behövs: betäckningsrapport, ID-beskrivning och chipmärkning. Men ingen DNA-analys med härstamningskontroll.

Nu saknar jag ju betäckningsrapport. Och betäckningen finns inte med på hingstens språngrulla. Så hur gör jag för att få en betäckningsrapport? Och måste det verifieras med en DNA-analys med härstamningskontroll?

Du måste kontakta hingstägaren och göra klart med avgifter m m för att få ut underlaget för registrering. Vad du sedan behöver för att få stam på avkomma får du hetl enkelt fråga den förening om som den ska registreras i.

Eftersom betäckningen inte är förd på språngrulla lär du nog bli tvungen till att DNA-testa mot i alla fall fadern för att få med stam i passet. Men du ska i första hand kontakta rasföreningen där fölet ska registreras för att få reda på hur du ska gå till väga.

Eftersom betäckningen inte är förd på språngrulla lär du nog bli tvungen till att DNA-testa mot i alla fall fadern för att få med stam i passet. Men du ska i första hand kontakta rasföreningen där fölet ska registreras för att få reda på hur du ska gå till väga.

Tack, det var det jag funderade på!
Jag misstänkte att jag skulle behöva DNA-testa. För jag antar att man inte kan föra upp betäckningen på språngrulla i efterhand, alltså korrigera befintlig språngrulla och betala in stoavgiften i efterhand för den "betäckningen"? Det hade ju varit smidigast, eftersom det inte är någon tvivel om att det är den hingsten som är pappa till fölet (om hon nu är dräktig på riktigt, och inte skendräktig).

Senast ändrad:

Har ni inte ultraljudat än? Börjar i den änden då innan du kollar eventuella registreringar och rasföreningar osv, finns inget föl är det ju inget att fundera över...

Nej jag det är inte möjligt att "rätta till" en språngrulla i efterhand. Rapporteringen ska ju vara inne senast 30 september betäckningsåret.

Men ring rasföreningen på måndag som sagt och förklara vad som hänt så får ni korrekta uppgifter över hur fölungen ska registreras.

Har ni inte ultraljudat än? Börjar i den änden då innan du kollar eventuella registreringar och rasföreningar osv, finns inget föl är det ju inget att fundera över...

Upptäckte först häromdagen att hon plötsligt såg dräktig ut, med förändringar i spenar och juver. Ultraljud är nog lite sent att göra, ev blodprov i så fall.

Förening blir ASRP, om det blir ett stoföl, och inte alltför krångligt att registrera med stam.
Blir det ett hingstföl har stammen inte så stor betydelse, då kan jag lika gärna reg i SH med okänd stam (avkomman blir förmodligen över ponnymåttet), det blir enklast och billigast.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2