Sv: Papegoja Eller Inte?!
J
Är det någon här som har en papegoja? Hur gör ni för att få ihop dagarna? Och vad händer när det kommer nya familjemedlemar?
Kan man någonsin lämna bort dom om man tex ska ut och resa?
Jag vill bara att papegojan ska få det så bra som möjligt!
Du ska definitivt kolla in skadedjuren Gunnar och Lisa och den hemsida som deras stackars utmattade ägare Gunnar gör.
Mycket kul och också mycket lärorik hemsida för den som funderar på att bli jakoägare
.
http://haningegojor.se/indexen2.htm
Jag skrattade så jag knappt fick luft första gängen jag läste om Gunnar & Lisas alla bus!
Ur hemsidan.
"Lisa funderar.
Hej jag heter Lisa och jag bor också här. Jag är enligt Husse en ganska korkad fågel. Jakon är känd för att vara smart säger Husse.
Jasså säger du det tänker jag. Jag är faktiskt bara ett och ett halvt år gammal och jag är nästan rumsren jag skiter nästan bara på ett ställe. I ditt knä.
Jag tycker mycket om att gnälla jag gnäller och skriker ut mitt missnöje så fort det är något som inte passar mig eller om jag känner mig orättvist behandlad som när Husse har något som inte jag har. Ostbågar tex. Det är inte nyttigt säger Husse du kan få en halv. Sen äter han upp hela påsen själv. (Djävla Gubbe tänker jag)
Ät pellets säger han dom är goda. (Ja tjena) Man äter faktiskt med ögonen också och minna pellets ser ut som älg skit. Dom är inte goda och det tycker inte Husse heller jag mins när han smakade på dom. mm jättegoda sa han men nu måste jag gå på muggen. (Så lägligt då tänkte jag.)
Ofta när han äter på något och jag vill smaka så säger han.
Nää det här får gojor inte äta.
Nää det här är inte nyttigt.
Nää det här är för salt de är inte nyttigt.
Nää det här är för fett det är inte nyttigt.
Nää det är öl det är farligt.
Nää det är kaffe det är farligt.
Nää whisky glöm det är jätte farligt.
Men han äter och dricker det själv. (Och så tycker han att jag är korkad.?)
Jag tycker som Gunnar att det är kul att reta Husse. Som när han ger mig något som jag för tillfället inte vill ha tex. en jordgubbe då tar jag den i alla fall sen när Husse tar bort handen då släpper jag den. Det är ett mycket roligt skämt.
Då tittar Husse på mig med sin VARFÖR blicken.
Då tittar jag på Husse med min DÄRFÖR blicken.
Sen tittar vi båda på kladdet som blev på golvet
Sen skakar Husse på huvet mumlar något att det går åt mycket papper i det här huset samtidigt som han
går och hämtar lite. Han brukar säga att han avskyr att städa men ändå gör han det hela tiden.
(Korkad?) Själv gör jag ingenting som jag inte vill göra.
Långsamt har Husse börjat fatta det nu. När jag flyttade in här för ett drygt år sen uppfattade jag Husse som ganska dominant. Men jag börjar få ordning på honom nu. Han ska inte inbilla sig att det är han som bestämmer i det här huset. Jag ser honom som min slav. Han ser till att det fins käk och rent vatten i buren. När jag böjer fram nacken kliar han mig. Han bär omkring mig men sätter inte alltid ner mig där jag vill. jag sträcker på mig och flaxar verkligen visar att jag ska till soffan då går han förbi den och sätter mig i buren. (Korkad?) ja ni har väll fattat det nu.
Men han är trots allt bara en människa.
Lisa. "
/KT