Panosteit - någon mer som har erfarenhet?

AgentCarter

Trådstartare
Vår unghund har panosteit och har gått på metacam i över en månad, nu utfasat och det märks att han har ont igen.
Vi ska ta kontakt med veterinären och mest troligt sätta in honom på metacam igen.

Men finns det någon annan som har dragits med detta?
Finns det något annat man kan göra än att bara ge metacam?
Har sett att det kan hålla på tills de är 2,5 år och det är inte så illa att vi överväger att ta bort honom även om det drar ut på tiden men vore skönt om han slapp gå på metacam så länge.

Först och främst - vad för ras och vad äter den (alltså exakt vad äter den, inte bara märke utan även vilken sort av märket) :)

Jag har haft lindrigare panosteit på två valpar tidigare och dom har blivit hjälpta rätt snabbt med koständring.

Schillerstövare, så inte direkt den vanligaste rasen. Han är ett år nu och med största sannolikhet växt färdigt. Har innan ätit granngårdens premium och nu något Carrier, bytt efter första gången han blev dålig (maj)

Vår unghund har panosteit och har gått på metacam i över en månad, nu utfasat och det märks att han har ont igen.
Vi ska ta kontakt med veterinären och mest troligt sätta in honom på metacam igen.

Men finns det någon annan som har dragits med detta?
Finns det något annat man kan göra än att bara ge metacam?
Har sett att det kan hålla på tills de är 2,5 år och det är inte så illa att vi överväger att ta bort honom även om det drar ut på tiden men vore skönt om han slapp gå på metacam så länge.

Jag och Doris är självutnämnda exprter i ämnet och har passerat de flesta stadier inkusive samtliga veterinärer i Jämtland/Västernorrland samt Strömsholm.
Har även gått igenom liknande utdragen panosteit med en av min pappas hundar.

Men ALDRIG har det varit tal om metacam?! Vad har dom för anledning till att de vill ge det istället för vanlig remadyl eller onisior?
Doris har haft extrema smärtor men mig veterligt har de bara givit en dos med metacam och de va inför förflyttning till annan veterinär, annars är det uteslutande remadyl.

Kolla upp det.

Sedan är det som någon skrev bra att se över fodret. Ger du valp/unghundsfoder? Annars borde du prova med det. Vi byter generellt alldeles för snabbt till vuxenfoder, hunden är inte färdigväxt på långa vägar när den är ett år (bara på höjden).

Jag och Doris är självutnämnda exprter i ämnet och har passerat de flesta stadier inkusive samtliga veterinärer i Jämtland/Västernorrland samt Strömsholm.
Har även gått igenom liknande utdragen panosteit med en av min pappas hundar.

Men ALDRIG har det varit tal om metacam?! Vad har dom för anledning till att de vill ge det istället för vanlig remadyl eller onisior?
Doris har haft extrema smärtor men mig veterligt har de bara givit en dos med metacam och de va inför förflyttning till annan veterinär, annars är det uteslutande remadyl.

Kolla upp det.

Sedan är det som någon skrev bra att se över fodret. Ger du valp/unghundsfoder? Annars borde du prova med det. Vi byter generellt alldeles för snabbt till vuxenfoder, hunden är inte färdigväxt på långa vägar när den är ett år (bara på höjden).
Varför skulle man inte ge metacam? Både den och rimadyl är antiinflammatoriska och en snabb titt på fass så verkar den första ha mindre biverkningar.

Vi ger vuxenfoder men kan jämföra med valprogram och se hur det ser ut. Vet inte hur det han får nu ser ut i sammansättningen.

Varför skulle man inte ge metacam? Både den och rimadyl är antiinflammatoriska och en snabb titt på fass så verkar den första ha mindre biverkningar.

Vi ger vuxenfoder men kan jämföra med valprogram och se hur det ser ut. Vet inte hur det han får nu ser ut i sammansättningen.

Jag har jättedålig koll på metacam i ärlighetensnamn eftersom det inte är något som vi haft till någon av våra hundar men den uppfattningen jag har fått är att veterinärerna inte alls är lika "förtjust" i metacam och inget de ger i första hand. Jag och Doris har alltså varit till kanske 7 olika veterinärer/kliniker och ingen har nämnt metacam ens som ett alternativ och då har det endå diskuterats olika antiinfamatoriskt medel och vilka man kan prova, blir därför brydd att just det är det du fått utskrivet i första hand.
Nästa gång vi hälsar på hos veterinären måste jag nästan fråga om saken, har hittills bara tagit för givit att metacam har värre biverkningar/betydligt sämre att gå på under längre tid/svårare att kombinera med andra mediciner om det skulle behövas. panosteit är ju kännt för att kunna bli väldigt långdraget.

Ja kanske ska tillägga att Doris idag fyller två år och har inte haft aktiv panosteit sedan i april :banana: så det finns hopp även för de värsta fallen men vi var väldigt nära att ge upp.

Jag har jättedålig koll på metacam i ärlighetensnamn eftersom det inte är något som vi haft till någon av våra hundar men den uppfattningen jag har fått är att veterinärerna inte alls är lika "förtjust" i metacam och inget de ger i första hand. Jag och Doris har alltså varit till kanske 7 olika veterinärer/kliniker och ingen har nämnt metacam ens som ett alternativ och då har det endå diskuterats olika antiinfamatoriskt medel och vilka man kan prova, blir därför brydd att just det är det du fått utskrivet i första hand.
Nästa gång vi hälsar på hos veterinären måste jag nästan fråga om saken, har hittills bara tagit för givit att metacam har värre biverkningar/betydligt sämre att gå på under längre tid/svårare att kombinera med andra mediciner om det skulle behövas. panosteit är ju kännt för att kunna bli väldigt långdraget.
Undra om det är olika kulturer? Har nog bara fått metacam till mina hundar, samma område men olika veterinärer och kliniker.

Undra om det är olika kulturer? Har nog bara fått metacam till mina hundar, samma område men olika veterinärer och kliniker.

Ja kanske, här är det mer regel än undantag med remadyl oavsett vad det gäller tro ja. Ni vet när man ringer läkaren och får till svar "ta en avedon, det går över", veterinärerna säger "har du remadyl hemma eller?". Vilket vi oftast har också eftersom de skriver ut stora burkar oavsett (sist ja skulle ta ut var det slut på Apoteket här, de hade bara en burk med 250 tabletter , eller va de 500? Sjukt stor iaf, men Apoteket va på fullt allvar villig att sälja mig burken. Jag tackade nej eftersom jag inte ville tro att jag skulle hinna använda upp det innan utgånget datum. Doris skulle alltså ha en halv tablett morgon och kväll så det va en årskonsumtionen vi diskuterade )

Schillerstövare, så inte direkt den vanligaste rasen. Han är ett år nu och med största sannolikhet växt färdigt. Har innan ätit granngårdens premium och nu något Carrier, bytt efter första gången han blev dålig (maj)
Protein och fetthalt i fodret ? Det är A och O just nu.

Metacam, Rimadyl (eller genrikan Norocarp samt Onsior är alla antiinflammatoriska läkemedel. Olika veterinärer verkar föredra olika läkemedel. Olika hundar fördrar läkemedlen olika dessutom.
I övrigt är det av allra största vikt att sätta hunden på reducerat kaloriintag eller som min veterinär uttryckte det om min drabbade hund- "han behöver leva på råa morötter". :)
Lågt kalroiintag (ja hunden kommer att se mager ut, men överlever) och antiinflammatoriskt.
Fråga om du kan komplettera med MSM (och se om hunden tål det).

Mängden tillförda kalorier har betydelse. Inte protein- och fetthalt. Men man är klok om man låter hunden stå på lågkalorifoder så den kan äta lite mer.
Jodå, det var betydelse om man ska tro andra. Hunden är redan normal mot lågviktig och har aldrig varit överviktig.
Dock har en växt snabbare än sina bröder och är mycket mera vuxen i kroppen. Varför vet jag inte

Jodå, det var betydelse om man ska tro andra. Hunden är redan normal mot lågviktig och har aldrig varit överviktig.
Dock har en växt snabbare än sina bröder och är mycket mera vuxen i kroppen. Varför vet jag inte
Det har ingen betydelse hur mängden kalorier är fördelade i ett foder. Vad som har betydelse är mängden tillförd energi.
Jag hade en lång och ingående diskussion med veterinär i denna fråga när min unghund drabbades.
Därav rådet att hunden behövde leva "på råa morötter länge".

Det andra hade 27 protein och 16 fett, bytt sen några veckor tillbaka
Då säger jag dra ner till ett torrfoder med 10-12% fett (inte ett dugg mer) och då lägre proteinhalt. Magermat och hålla nere energiintaget är a och o under läkningen. Och ge gärna c-vitamin. Det är min bot mot problemet och alltså det som fungerat här :)

Då säger jag dra ner till ett torrfoder med 10-12% fett (inte ett dugg mer) och då lägre proteinhalt. Magermat och hålla nere energiintaget är a och o under läkningen. Och ge gärna c-vitamin. Det är min bot mot problemet och alltså det som fungerat här :)
Det han har nu ligger ju där.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 512
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka